Nebuďte berušky!

13 5 0
                                    

Zrovna, když jsem hledala úderný název pro tuhle kapitolu, vytrhl mi trn z paty kolega. Během hostování na jiné pobočce se naučil kouzelný eufemismus, o který se s námi po návratu na základnu obratem podělil.
V naší práci si nemůžeme dovolit ani extrémně nepříjemné zákazníky nazývat, jak si zaslouží, proto beruška, velmi jemnocitné označení pro ženský pohlavní orgán.

A jak tahle epizodka ze života hmyzu souvisí se psaním? Tak, že se snadno můžete v jednu takovou červenou, sedmitečnou potvůrku proměnit v komentářové sekci.
Existuje řada arogantních až agresivních čtenářů, kteří si vás pod povídkou podají za všechno, od faktu, že nesdílíte jejich pohled na svět až po to, že je zrovna zdrbal šéf. Ano, i tihle lidé se přesunuli to kategorie hmyzu a dovedou vám zkazit den. Ale vy, coby autoři si takovou reakci dovolit nemůžete.

V poslední době už nějak málo sleduju média, spousta toho, co dnes hýbe kulturním světem, mi uniklo, ale youtube algorytmus mi přece jen podstrčil vido o neadekvátní reakci herečky Cynthie Erivo na fanouškovský plákát k chystanému filmu Wicked.
Někdo usoudil, že oficiální poster trochu postrádá šťávu a rozhodl se ho upravit tak, aby víc připomínal plakát k původnímu broadwayskému muzikálu. A protože v téhle verzi cloní čarodějnický klobouk horní polovinu tváře zmíněné herečky, dostala Erivo menší záchvat, ve kterém na internetu hřímala, jak jí to ponižuje, je úmyslně vymazána a vůbec je to nehorší urážka, jaké se jí mohlo dostat. Super reklama na film, který ještě ani není v kinech, co bude dáma dělat, až se na internetu vyrojí femslashové fanarty?
Není to poprvé, co se tvůrci a představitelé velkých hollywoodských produkcí obrátili proti svému publiku. Neúspěch řady projektů z poslední doby je sváděn na toxický fandom.

Netvrdím, že fanoušci občas nedovedou být toxičtí, absurdně nenávidět herce za záporné role nebo jim dávat za vinu debakl, který má jasně na svědomí scénář, režie či zásahy studia. Ale pořád si mysím, že takových jedinců je v každém fandomu menšina.
Ale nemůžete svým potenciálním divákům předem říct, že jsou toxičtí a tohle dílo beztak není pro ně a pak se divit, že nepřišli do kina.

Svět amatérské tvorby je svobodnější v tom ohledu, že do něj investujeme jen svůj čas. Nikdo na vás nebude řvát: "Vraťte mi 300 Kč za lístek, vy svině!"
Ve fanfikčních kruzích jsou navíc stále uznávány tři zákony fandomu a hned ten první říká, že nečtu, co se mi nelíbí.
Přesto můžete občas narazit na zbloudilou duši, která otevřela povídku, jaká se vymyká jejímu vkusu a cítila potřebu to dát autorovi sežrat.
Ať vás takový komentář sebevíc dožere, ať si třeba myslíte, že autor takového komentu je tuplované hovado, nikdy, nikdy mu nevracejte stejnými zbraněmi.
A už vůbec se s čtenáři nehádejte, pokud jenom slušně vysloví odlišný názor.
Speciálně my, autoři ff se pohybujeme na tenkém ledě, který máme společný s řadou výše zmíněných hollywoodských produkcí - jakmile děláte adaptaci něčeho, co už v nějaké formě existuje (film podle knihy či komiksu, sequely, prequely, adaptace videoher a divadelních muzikálů), vždycky tu už bude fanbase s určitými představami a očekáváními.
Tahle očekávání nikdy nemůžete naplnit na 100%, vždycky tu bude někdo nespokojený s tím, jak jste se odchýlili od vzoru anebo nesplnili jeho představu.
A největší chyba, jakou můžete udělat, je takovým lidem začít nadávat, jak si dovolují myslet si něco jiného než vy.
Co tím vlastně říkáte? Že vám na čtenářích/divácích nezáleží, vaše představa, vaše vize, vy, vy vy jste tu nejdůležitější.

Důrazně doporučuju zůstat i vůči velmi sprostým komentářům slušní. Když nic jiného, ignorovat je a pokud je jejich původce neodbytný, tak blokovat.
Jestli máte trollící náturu a přímo vás svrbí prsty na reakci, zkuste místo vratky nadávek otázku ve stylu: "Vysvětli mi, proč jsem p*ča. A proč je tohle debilní? A proč, a proč?" Jednou jsem to zkusila na nějakého kreténa na facebooku a po třech kolech to vzdal a už neodpověděl.

Druhý tip, pokud je komentář tak na hraně a dal by se s trochou fantazie vykládat i pozitivně, pak na něj reagujte, jako by pozitivní byl. Tím to nikdy nepokazíte, protože jsou jen dvě možnosti:
1) autor komentu se jen neobratně vyjadřuje a vůbec vás nechtěl urazit, pozitivní odpovědí ho si ho nerozeštvete.
2) autor komentu vás chtěl zaobaleně urazit, pozitivní odpovědí mu seberete vítr z plachet a zkazíte mu radost, což stojí za to.

Krom své slušné reakce, můžete udělat ještě jednu věc, abyste počet negativních komentářů omezili. Psát výstižné anotace a dávat správné tagy, ať snížíte šanci, že váš příběh otevře někdo, kdo ho vlastně číst nechce.
V oblasti tagů Wattpad sice silně pokulhává a já si nemůžu dost vynachválit systém, který má AO3 (pokud ho autoři správně používají, vždycky najdu to, na co mám náladu), ale zkus te to.
Zklamání z náhlé změny žánru nebo z faktu, že ship, který jste anoncovali jako hlavní, se rozpadne ve prospěch vámi preferované postavy, může vyústit ve velmi silné emoce, kterým pak čtenář dá průchod v komentářích.

Nikdo se nebude vracet k autorovi, který si svého publika neváží, dělá z něj blbce a pak mu ještě vynadá. Nebuďte berušky! Ideálně nikdy a přinejmenším ne tady na Wattpadu.


Jak nebýt trapná ani nudnáKde žijí příběhy. Začni objevovat