Tématice Mary Sue se věnuje drtivá většina autorských příruček a i já jsem tohle téma už opakovaně nakousla. Ale nedávno jsem narazila na nový úhel pohledu na tuhle postavu a ráda bych se o něj podělila - chtěla jsem na tomhle místě přiznat zásluhy původnímu autorovi, jenže nějak nedokážu zjistit, kdo to byl. Pouštím si "výkladová" videa k domácím pracem, občas prostě nechám YT algorytmus, ať mi pouští, co uzná za vhodné a z jiného MS videa to přeskočilo sem a já se zapomněla podívat, na titulek a autora. A teď se mi nedaří ono video v záplavě jiných mařenkovských esejí najít :-(
Většina autorských rádců se zaměřuje na typické vlastnosti postavy zvané Mary Sue, což samozřejmě není špatně. Mařenky a Garýčkové takoví zhusta bývají.
Ale pak se diváci hádají, která nápadně silná postava je a není Mary Sue, protože ne všechny charaktery se silným přídechem dokonalosti spadají do téhle kategorie.
A ono video, které nedokážu znovu najít, dáva zajímavý návod, jak tenhle problém rozklíčovat.
Autor tam vyjmenoval několik kategorií postav a jejich příklady z populární fikce, které splňují řadu znaků, ale přesto nejsou Mary Sue a zdůvodnil, proč.Takový Superman nebo Kapitán Amerika se svými mimořádnými schopnostmi a pevným morálním kodexem balancují na samé hraně, ale v rukou dobrého autora přes ní nepřepadnou. Tomuhle typu postavy se říká paragon a jeho účelem není, aby ho diváci/čtenáři bezmezně obdivovali, ale aby je inspiroval. Aby nás nakopnul v touze být sami lepší, odhodlanější, méně sobečtí atd.
Ani paragon nezažívá automaticky úspěch, jeho morální kompas je mu často na obtíž a problémy, kterým čelí většinou nejsou řešitelné pomocí jeho schopností.
Vzdor příkladům, které jsem uvedla, paragoni obvykle nebývají ústředním hrdinou, třeba takový Aragorn je dost dobrý příklad, je to důležitá postava, má zásadí vliv na děj, ale není to on, kdo dostal ten nejzásadnější úkol. A už jen fakt, že takový charakter není v centru příběhu ho zachraňuje od MS nálepky.
Ale i pokud je váš hlavní hrdina tenhle typ, není vše ztraceno. Jak už jsem řekla, paragon inspiruje, měl by být vzorem pro čtenáře, ale hlavně by měl v podobném smyslu působit na ostatní postavy. A jestli má být ten vliv zřejmý, musí tyhle postavy dostat patřičný prostor.
Opět vytáhnu svůj milovaný film CA:Winter Soldier, protože tam jsou všechny ingredience, které oddělují paragona od Mary Sue.
Steve má sice hodně prostoru, ale nikdy nemůžete říct, že vždycky zachrání jen on sám celou situaci. Během akční scény na mostě se zásadním způsobem předvedou Nataša i Sam. Steve samotný je dokonce hned na začátku explozí odhozen stranou a chvíli mu trvá, než se sebere a taky zapojí. Ve finále je dokonce z (pro něj) překvapivého zvratu natolik perplex, že se ani nebrání zatčení od úderného týmu a celou trojici dostane ze svízelné situace Maria Hillová.Fenomén Mary Sue totiž není primárně o vlastnostech té postavy, ale hlavně o tom jak na onu postavu reagují ostatní charaktery a samotný příběh.
Tak, jako černé díra deformuje okolní vesmír, tak Mary Sue deformuje fiktivní svět, ve kterém se nachází. Může se samozřejmě vyskytovat, a taky hojně vyskytuje, v originální tvorbě, ale ve fanfikci je její přítomnost o to zjevnější.
Mrzoutské postavy vedle ní roztávají, kritické postavy na ní pějí chválu, intorverti před ní nezavřou hubu, mužské postavy jí bez zjevného důvodu milují. Padouši z lásky k ní přecházejí okamžitě na správnou stranu.
Pro Mary Sue neplatí žádná pravidla. Má vyskoškolské znalosti aniž by dochodila středí, na první pohled se vyzná v technologiích, které nikdy dřív neviděla, v patnácti se stává kapitánkou mezihvězdné lodi. Ona sama je sedmým kamenem nekonečna nebo dokáže od narození ovládat všechny čtyři živly bež špetky tréningu. Mistři dávných umění se předhánějí, aby jí měli za svou žačku.
A hlavě, Mary Sue do sebe nemilosrdně vsaje úžasnost všech ostatních postav. Vedle ní je každý další trouba, jejich schopnosti jí nesahají ani po kotníky. Ve všech situacích musí exhibovat jen ona, další postavy nesmí dostat šanci ukázat, že jsou kompetentní a záleží jim na něčem jiném než na Mařence.
Pokud se stane tragédie, ona je hlavní truchlící, je neustále v centru pozornosti a všechny krize a problémy vyřeší jen ona sama.
Mimochodem takhle můžete snadno v rámci fanfikce transformovat v Mary Sue i kanonickou postavu, když jí dost nekriticky zbožňujete - v rámci takových Avengers jsou kanonické schopnosti dotyčného najednou málo, váš miláček musí mít ještě něco extra (většinou v totálním rozporu s existujícími pravidly) a zbytek týmu se mění na pouhé pozadí, kde z půlky jsou jednoduše přitakávači a z druhé půlky stupidní záporáci, podle toho jestli jste tým Cap nebo tým Ironman.Abych to vztáhla na svůj oblíbený příklad, tak pokud by byl Steve Mary Sue, tak by nepotřeboval úderný tým Alfa a Natašu, aby osvobodil rukojmí na Lemurian Star. V automobilové honičce by se z ničeho nic zjevil, aby zachránil Nicka Furyho.
Pak by ho buď stoprocentně ochránil nebo by právě on proléval krokodýlí slzy nad Nickovou domělou smrtí (případně by v závěru filmu řekl, že celou dobu věděl, že to Nick fejkuje).
I bez Natašiny pomoci by Steve věděl, jak získat obsah z flešky, Natašu by s sebou táhl jen proto, aby ho v patřičnou chvíli pochválila, případně, aby do něj mohla být zamilovaná.
Steve by nepotřeboval k ničemu ani Sama a jeho křídla (pokud je autor příznivec slashe, pak by si Sam prohodil roli love interestu s Natašou, ať má aspoň něco na práci), možná by si je od něj tak akorát půjčil a létal na nich sám.
Vyměnit všechny tři čipy v helicarrierech by Steve taky zvládl, u toho by ještě nějak zmáknul i Alexandra Pierce a na deprogramování Buckyho by mu nejspíš stačil jeden, dost intenzivní pohled, nemusel si od něj nechat rozbít držku (vlastně by ho nejspíš deprogramoval už při prvním střetnutí, a pak by se Bucky, Sam a Nataša mohli zbytek děje hádat, kdo z nich Steva miluje víc).Tím vším chci říct, můžete mít velmi úžasné, výrazně talentované postavy, můžete mít i postavy, které jsou vaše trochu vytuněné alter ego. Dokud budou jen centrální hvězdou vašeho příběhového vesmíru, pak je to OK, protože kolem pořád krouží dostatek jiných těles, která můžeme pozorovat. Zle nastane, jestli se promění v černou díru, která do sebe všechno ostatní vcucne.
A ná závěr mě napadla taková zábavná challenge - vyberet si svou oblíbenou postavu, konvertujete jí na MS, tak jak jsem to udělala já se Stevem ve Winter Soldierovi a v komentářích mi popište výsledek. Chci se zasmát.
ČTEŠ
Jak nebýt trapná ani nudná
NonfiksiTrocha rad a povzbuzení pro ty, co si zatím netroufají psát a publikovat své příběhy. Po Wattpadu koluje řada textů (většinou docela dobrých), plných rad, jak lépe psát. Pokusím se moc neopakovat, co se v nich říká, spíš dodat nějaké vlastní postře...