Už jste pravděpodobně někdy zaslechli termín Plot armor a nejspíš to nebylo ve zrovna pozitivním kontextu
Už jste určitě sami zažili moment, kdy jste se o hlavního hrdnu ani trochu nebáli, ačkoliv právě padal z vrcholku mrakodrapu nebo ležel v kaluži vlastní krve, prostřítený asi tisícem kulek - z toho prostého důvodu, že do konce filmu zbývala skoro hodina a bylo nad slunce jasné, že hlavní hrdina musí přežít minimálně do závěrečných titulků.Pravda je taková, že plot armor má do nějaké míry prakticky každá důležitější fiktivní postava (dokonce i ti, které autor předem odsoudil k smrti, tak musí učinit až v dějově vhodný okamžik, do té chvíle jsou taky neprůstřelní).
Vtip je v tom, že u dobrých příběhů si Plot armor postav ani neuvědomíte, nadávat se na něj začne, až když je do očí bijící.Kdy začne být Plot armor otravný, je samozřejmě krapet subjektivní a hodně to závisí i na žánru a tónu příběhu.
Abych uvedla nějaký příklad. Vezměte si třeba filmové Bondovky (knižní předlohu nechme stranou) - ty nikdy nebyly realistickým špionážním thrillerem, ale zábavným dobrodružstvím s tu menší tu větší příměsí realismu. Dokonce ani u drsnějších Bondovek s Danielem Craigem jsme se o něj nebáli, dokud bylo ve hře pokračování. Náš zážitek netkvěl v tom, že bychom se chvěli o jeho život, ale ze zvědavosti, jakým trikem ze svízelné situace unikne.
Na podobné bázi funguje celá řada dalších postav, třeba Indiana Jones nebo většina superhrdinů a tady je i okatější Plot armor většinou stravitelný.Protivný tenhle prvek začíná být hlavně v momentě, kdy to začnete přehánět, abyste příběhu dodali "drama" a ze čtenářů vydojili víc emocí ve stylu: "Bulte, volové, váš miláček právě umírá! Aha, tak ne, on to rozchodil!"
Krom toho, že ze čtenářů vážně děláte voly, oslabujete jejich ochotu se o hrdinu znovu bát.Takže jak dodat příběhu drama aniž bychom naše hlavní hrdiny ohrožovali na životě každou druhou kapitolu?
Inu, život není jediná cenná věc, kterou může vaše postava ztratit a se ztrátou těch ostatních může dál existovat, tudíž je v očích čtenářů pravděpodobnější, že je o ně připravíte už v půlce knížky.
Vaši hrdinové můžou ztratit zdraví nebo speciální schopnosti. Připravit se o přátele, vzdát se svých morálních zásad, přijít o důstojnost. Můžou prohrát několik úvodních kol s padouchem (čímž nemyslím jen přímou fyzickou konfrontaci, ale i fakt, že padouch získá nějakou výhodu, informaci, nějak hrdiny přechytračí).
U souboje Batmana s Jokerem se vůbec nehraje o to, zda Joker Batmana zabije (o to mu ostatně ani nejde), ale jestli tváří v tvář takové stvůře sám dodrží Batman svůj morální kodex ohledně nezabíjení.
Vlastně není na škodu, pokud několikrát během děje necháte vaši hlavní postavu prohrát a o něco přijít (neříkám pokaždé, nějaký bod k dobru si připsat musí, aby nepůsobili úplně nekompetentně).
Představde si třeba pátrání po sériovém vrahovi. Policie už má řadu stop, na dobu, kdy by mělo dojít k další vraždě nachystá řadu opatření, hlídá vytypovaná místa, pošle do ulic volavky, ale marně, vrah udeří znovu. A časomíra běží znovu, dokážou to teď nebo si vrah připíše ještě další oběť?
Tahle selhání hlavních postav mají citelný vliv na míru napětí. názorně jste ukázali, že můžou prohrá, že i jim "teče krev". Kdyby od začátku všechno dávali levou zadní, nebudou se čtenáři bát, zda hrdinové ve finální konfrontaci zvítězí.
Myslím, že tohle docela dobře funguje v Avengers:Endgame - v IW jich šla proti Thanosovi spousta v nejrůznějších kombinacích, ale všichni dostali na p*del a Thanos vyhrál. Ve finále EG stojí proti němu jenom Velká trojka, takže máte značné pochybnosti, zda to bude stačit (a ono taky nebude, ale to už je jiná část příběhu).A pokud doopravdy potřebujete dostat vašeho hrdinu do fyzického nebezpečí, buďte soudní a nenechte he přežívat jednoduše absurdní věci. Pokud partičku kalďasů padouši pokropí dávkou ze samopalu, hlavní hrdina je jediný, kdo nemá ani proděravělé tričko ale všichni jeho kámoši jsou mrtví, pak byste tu scénu asi měli přepsat.
Ať mají škrábance a modřiny, ať mají veškerá fyzická zranění, která je kompletně nevyřadí z vámi plánovaného děje. A pokud už je necháte odejít ve zdraví, ať jsou chudší o něco jiného.
ČTEŠ
Jak nebýt trapná ani nudná
Non-FictionTrocha rad a povzbuzení pro ty, co si zatím netroufají psát a publikovat své příběhy. Po Wattpadu koluje řada textů (většinou docela dobrých), plných rad, jak lépe psát. Pokusím se moc neopakovat, co se v nich říká, spíš dodat nějaké vlastní postře...