Potenciální superprůšvih

32 6 3
                                    

Angličina má jedno hezké slovo, které nemá výstižný český ekvivalent - overkill. Znamená to, že jste svoji snahu o něco přehnali tak moc, až se stal pravý opak toho, co jste chtěli dosáhnout.
Občas se to "poštěstí" třeba rodičům, kteří chtějí potomka přivést nk nějakému konkrétnímu sportu nebo hobby, ale ve finále danou činnost potomkům zprotiví. Rozjedeme pomlouvačnou kampaň proti někomu, koho nesnášíme, ale lidi ho ve výsledku budou spíš litovat a za bastarda budem my. Politici nám chtějí něco tak moc natlačit, až se postavíme na zadní. Příkladů jsou mraky.

A něco takového se může snadno stát nám autorům, když se pokusíme stvořit co nejúžasnějšího, nejhustšího a nejsilnějšího hrdinu.
Popkulturu momentálně ovládají superhrdinské filmy, sláva Harryho Pottera ještě taky nevyhasla, máme tu zaklínače, rytíře Jedi, elfy a mágy. Napsat si postavu, která bude mít schopnosti za hranicemi běžného smrtelníka, je tak lákavé.
Ale vytvořit postavu, která má nadpřirozené schopnosti nebo dokonce svět, kde takové věci nejsou výjimka, má řadu háčků.
Už jsem to nakousla v kapitole o worldbuildingu - existence superschopností a nadpřirozena musí mít nutně vliv na podobu světa, ve kterém se vyskytují a někdy je těžké domyslet si všechny důsledky takového jevu.
Takoví X-meni mají existenci mutantů s potenciálně nebezpečnými schopnostmi přímo jako své základní téma, filmoví Avengers se toho dotknou v Civil war.
V kouzelnickém světě Potterovek se musí nějak řešit fakt, že lidi dokážou s pomocí koštěte létat, přemisťovat se a podobně. Když se potřebujete cítit bezpečně, nestačív takovém světě jednoduše zamknout dveře na klíč.
I náš všední svět se musí průběžně adaptovat na nové technologie, které umožují dělat dřív nemyslitelné. Tyhle novinky na sebe nabalují další a další změny i v oblastech naprosto vzdálených - stačí mrkout na nějaký zoomácký dokument o příchodu parních strojů.
Takže pokud vytvoříte nějaké fantastické nebo magické prostředí, zkuste na to myslet.

A teď pár praktických rad, na co si dát prozor při psaní postav s nadliskými schopnostmi.
Ať už je to magie, čtení myšlenek, schopnost levitace nebo super síla, snažte se takovou vlastnost příběhově využít, ať z toho není jen cool lákadlo na čtenáře. A hlavně na tu schopnost nezapomínejte, kdykoliv by se mohla hodit, jinak se vám a vaší postavě budou čtenáři smát: "Cože, ona umí procházet zdí, ale najednou neví, jak vytáhnout svý kámoše z vězení?"
Neříkám tím, že superschopnost musí vyřešit úplně všechno a hlavní postava nesmí narazit na neřešitelný problém, ale o tom až později.
Jde hlavně o to, abyste na schopnosti postav nezapomínali, když píšete a hlavně, abyste na ně nezapomínali uměle, když budete potřebovat do děje vecpat trochu napětí.
Pokud je určitá schopnost v dané situaci k ničemu, měl by k tomu být důvod. Třeba je vězení opatřeno kouzlem nebo jsou zdi z nějakého spešl materiálu, co procházení zabrání - ve světě, kde běžně existují lidé, schopní proniknout hmotou, je podobná vychytávka celkem logická nutnost (viz předchozí odstavec).

S tím souvisí i bod dva. Každá superschopnost by měla mít nějaké omezení, limit, hranici, za kterou už nefunguje. Neměla by to být všespasitelná síla, která to vždycky za hrdiny vyřeší.
Ve světě Harry Pottera fungují nějaké zákonitosti, situace, kdy kouzla neúčinkují, existují věci, které nelze kouzlem provést. Nemluvě o tom, že tam čarují všichni, takže tahle schopnost sama o sobě nepředstavuje žádnou citelnou výhodu.
I nejsuprovější ze všech přesílených superhrdinů má svou Achilovu patu v podobě mimozemského nerostu kryptonitu. A když už je řeč o té  patě, už staří Řekové ve svých hrdinských bájích věděli, že nějaká slabost je pro hrdinu nutná.
Pro sympatie čtenářů i kvalitu zápletky je super, pokud vaši hrdinové narazí na problém, na který jsou kouzla i supersvaly krátké. Tohle skvěle funguje v prvních Avengers - jejich největší problém není Loki, ale jejich obrovská ega, která jim nedovolí pomalu ani být v jedné místnosti, natož účinně spolupracovat a tohle za ně nevyřeší ani oblek, sérum, Mjolnir nebo Hulkova pěst.

Jak nebýt trapná ani nudnáKde žijí příběhy. Začni objevovat