Bacha na historické fejky!

13 5 2
                                    

Tahle kapitola vznikla jak reakce na nemilo situaci, kterou sleduju už řadu týdnů a poněkud mi zvedá mandle ačkoliv mě samotné ničím neškodí.
Jenže já jsem magor do historie se speciální úchylkou na královské rody, v tomhle ohledu mě jen tak něco rohlíkem neopije.
Ale moc dobře si uvědomuju, že valná většina z vás můj level šílenství nedosahuje a pro příběhy zasazené do minulosti potřebujete nějaké rešerše a inspirační obrázky a mohli byste narazit.

První vlaštovky tohohle podivného trendu jsem si všimla asi před dvěma měsíci. Jsem členěm hned několika historicky zaměřených skupin na FB a ve feedu mi průběžně vyskakují příspěvky na tohle téma - někdy jde o notiricky známé věci, jindy je to pro mě nový střípek informace.
Proto mě nepřekvapil text příspěvku, který uváděl fotografii z roku 1859, kde měla být britská královna Viktorie spole s dětmi a několika příbuznými z belgické a portugalské královské rodiny (všichni přítomní byli jmenovitě vypsáni).Vzhledem ke své úchylce pochopitelně vím, že byli příbuzní a průběžně se setkávali, ale onen snímek jsem nikdy dřív neviděla a zvědavě jsem roloval níž, abych si ho prohlédla.
No, spadla mi čelist. Na sépiovém obrázku byla skupina lidí v podivných oděvech, které mixovaly prvky z různých dekád 19. a 20. století. Žádná žena se ani náznakem nepodobala královně Viktorii, tak jak jí známe z desítek vyobrazení a děvčata měla na hlavách jakési absurdní korunky. Celý snímek byl také podivně zaostřený, vyhlazený a ... umělý, což mě po chvilce zmatnu přesvědčilo že jse o výtvor umělé inteligence.
Autorovi postu jsem napsala, že tam má špatný obrázek a tím to pro mě skončilo, splést se a může každý, zvlášť pokud se v historii nevyzná a jen si chtěl krapet zamachrovat.

Tím, že jsem zareagovala, FB algoritmus to vyhodnotil, že mě podobný obsah zajímá a začal mě doslova krmit podobnými příspěvky.
Od té doby jsem narazila na desítky AI generovaných obrázků, které autor příspěvku vydával za reálné fotografie reálných historických osob a událostí. Vtip je v tom, že takový snímek obvykle skutečně existuje, ale autor příspěvku ho nahradil AI generovanou verzí, která většinou nemá se pravým stavem věcí moc společného.
Krom fotek lidí už jsem narazila i na fejkové obrázky míst - po FB už delší čas koluje několik verzí "srovnávací fotografie" pražského Národního muzea v roce 1945 a dnes. Jeden snímek ukazuje vybombardovanou budou, druhý opravenou, ale Národnímu muzeu a Václaváku se nepodobá ani jedno - některé pozdější "vytuněné" verze lehce připomínají Staromák s Týnským chrámem v pozadí. Nemluvě o faktu, že národní Muzeum nikdy neutrpělo škody bombardováním (narozdíl od Staroměstské radnice nebo třeba Emauzského kláštera).

Stránka, na které jsem zaznamenala první AI fejky si říká doctor hook pesca, ale už jsem viděla tyhle obrázky šířit i jinde po FB a dokonce na diskuzním fóru Quora. Lecky nejspíš v dobré víře.

Tak trochu nechápu, o co autorovi původních příspěvků jde? O clickbait, kdy mu rozhořčení lidé píšou, že to není správný obrázek a tím zvyšují sledovanost? O vylepšování a přikrášlování historie?  Netuším, ale protože se tyhle obrázky zvolna šíří i mimo FB, chci vás varovat, abyste při svých rešerších byli pečlivý a nespoléhali jen na jeden zdroj.

Současně bych ráda řekla, že nemám nic proti AI jako takové, věřím, že je to skvělý nástroj. Ale jenom nástroj a záleží na konkrétním člověku, jak ho použije.
Nevadí mi, že si někdo zadá požadavek na obrázek královny Vitorie nebo Alžběty II. a pak to někde prezentuje, jde o kontext. Napsat "takhle si AI představuje Alžbětu II. v korunovační róbě" nebo "Tohle je Alžbeta II. roku 1953 v korunovační róbě, autorem fotografie je Cecil Beaton" není totéž. To druhé už je lež, klamání lidí, falšování dějin a takový člověk ať jde do prdele!

Jak nebýt trapná ani nudnáKde žijí příběhy. Začni objevovat