44

38 13 6
                                    

Young Shim POV

akhirnya semalam seok tak jadi beli aiskrim sebab dah tertidur atas aku. sudahlah aku tolak dengan kaki badannya sehingga jatuh dari atas sofa. sampai sekarang dia merungut punggungnya sakit. biar padan dengan muka anda, seok.

aku hanya berikan thumbs up setiap kali dia mengaduh. byeol pula asyik mentertawakan papanya.

hoseok bangkit dari tempat duduk usai menjamah sarapan. "hari ni jangan balik lambat sangat, alasan tangguh kerja semalam. nanti saya muncung sedepa lagi" pesan aku sambil memegang beg sandang hitam milik suamiku.

"yelah sayang" dia menunduk membetulkan kasut tali miliknya kemudian berdiri, mecium bibir aku sekilas sambil tangannya mengambil beg.

"saya pergi dulu" dia melambai tangan dan keluar dari pintu.

aku mengaur langkah menuju ke dapur. punggung aku rehatkan di atas kerusi kayu, betul-betul bersebelahan dengan anak kecil aku.

"makan cepat, nanti bas sekolah sampai" aku asyik melihat dia makan dengan penuh selera. telur goreng, sosej rebus, mayonis, tomato, timun dan sayur salad yang dibalut roti bersalut telur yang digoreng memang sarapan sehari-hari. anak yang minta, kita buat sahajalah.

"ma, nanti nak bungkus" tersembur-sembur telur di atas meja setiap satu perkataan yang diucap byeol.

"aish, makan elok-elok, nanti mama letak dalam bekal kamu. mama nak sumbat sikit nasi kepal inti ayam rebus, nak?" soal aku, sambil galak memasukkan makanan di dalam bekal yang sederhana besarnya.

"aish, mesti" dia menjawab lalu tersengih.

"mama tengok, kamu macam takde kawan je byeol, kesian mama tengok anak mama sorang ni" aku meneguk air dari dalam mug.

"mama, kalau byeol nak adik, boleh?" tersedak aku dibuatnya dengan pertanyaan itu.

"apa byeol ni!" ku berkata tegas.

"tadi suruh cari kawan" dia memuncungkan bibir.

maka aku pun menepuk dahi sendiri.

"kamu ni kan, suka nak loyar buruk lah" balas aku, menggeleng sambil tersenyum.

✔ 𝓑𝓪𝓷𝓰𝓴𝓲𝓽 𝓯𝓽 𝓳𝓱𝓼Where stories live. Discover now