Hoofdstuk 8: De snelle ontdekking
{Twee weken later, op een vrijdagmiddag}
In de pauze eet ik met Vanessa en Joey een pizza, die Joey heeft besteld. En betaald. 'Oh, Scott is zo'n schatje! Hij heeft helemaal geen playboy- attitude. Hij is romantisch, onzeker en erg verlegen.' Haar blauwe ogen stralen helemaal als ze praat over Scott. Sinds een week hebben ze met elkaar, nadat ze twee keer op date zijn geweest. Ik knik afwezig. Dat ik jaloers op haar ben en ook wel eens verlang naar de liefde, hou ik voor me. Ik neem een hap van mijn pizza. 'We gaan vandaag weer eens wat leuks doen, misschien moet je meekomen, Val, dan regelen we een leuke vriend van hem voor jou!' Ik schud snel mijn hoofd. 'Nee, zij heeft haar ogen al op Hazeal gezet,' grinnikt Joey. Ik rol met mijn ogen als ik zijn naam hoor. 'Gaan we weer,' mompel ik nog. Joey propt snel lachend zijn pizza-punt in zijn mond. Ik veeg mijn handen af, als ik mij laatste stukje opheb en sta meteen op. 'Wat ga je doen?' vraagt Vanessa meteen. 'Even snel plassen voordat de lessen beginnen.' En ik loop meteen met mijn tas weg, naar het schoolgebouw.
Eenmaal in het toilet, pak ik mijn pot pillen tevoorschijn. De laatste twee weken was het een soort van routine voor me geworden om steeds, voordat de lessen beginnen, mijn pillen te slikken. Ik heb het Joey en Vanessa nog niet verteld, dat zullen zij alleen maar verkeerd opvatten. Ik slik mijn pillen door met water en kijk dan even wezenloos naar mijn spiegelbeeld. Dan gaat plotseling de deur van het toilet open. Uit reflex pak ik mijn pot pillen op en stop ik hem snel in mijn tas. 'Wat was dat?' vraagt Vanessa meteen terwijl ze met grote stappen naar me toe beent. Ik glimlach nerveus. 'Niks, gewoon iets!' Vanessa kijkt me boos aan en stopt haar hand in mijn tas en houdt dan de pot pillen omhoog. 'Slik je pillen? Wat voor pillen?' Ze begint nauwkeurig het etiket te lezen. Ondertussen probeer ik mijn pot pillen terug te krijgen. 'Kalmeerpillen? Valentina, dit slikken mensen die paranoïde zijn!' Ik kijk haar beschaamd aan. 'Ik wilde je het vertellen...' Vanessa kijkt me schamper aan. 'Oh ja, wanneer je op een dag een overdosis pleegt?!' Ik zucht diep. 'Ik zal nooit een overdosis te plegen! Dit helpt me een beetje om door de dag te komen!' Uit het niets begint Vanessa te huilen. 'Ik snap het niet. Het ging net zo goed met je, waarom val je weer terug?' Ik voel mijn ogen prikken. 'Ik weet het niet, ik weet het echt niet, Vanessa...' Vanessa laat de pot pillen op de wasbak en geeft me een knuffel. 'Maar dit is niet de oplossing. Je weet hoe ik over pillen denk. Het zijn kleine moordmachines!' Ik sluit mijn ogen en leg mijn vermoeid op haar schouder. 'Ik weet het. Maar ik heb niet veel meer wat ik kan doen...' Vanessa snuift haar neus op. 'Jawel, als we samen door dit heen gaan, is alles mogelijk!' Ik glimlach terwijl de tranen over mijn wangen glijden. 'Dank je, Vanessa, voor het steunen.' Vanessa laat me langzaam los. 'Altijd, Valentina.'
'Nooit geweten dat Valentina suïcidaal was,' grinnikt opeens een valse stem door het toiletruimte. Geschrokken laten ik en Vanessa elkaar los en kijken we een donker meisje aan met een prachtige bos krullen. In haar handen houdt ze mijn potje pillen vast. 'Ashley, geef ze terug!' zegt Vanessa meteen dreigend. Maar Ashley schudt ze plagend op en neer. 'Heb ik weer eens een sappige roddel voor de school...' Ik vergroot mijn ogen. 'Ashley, alsjeblieft, ik kan dit nu echt niet hebben!' Ashley trekt een zielige pruillip. 'Ah, ga je nu zelfmoord plegen, Valentina? Op zijn Marilyn Monroe's?' Ik slik en probeer niet in paniek te raken. 'Ashley, kan je ze alsjeblieft teruggeven?' Maar Ashley probeert al grinnikend weg te lopen. Vanessa houdt haar meteen tegen door op haar af te springen. Ashley slaakt een gil en valt door het gewicht van Vanessa op de grond. De pot pillen valt op de grond en rolt over de grond. Snel wil ik er naartoe rennen om het op te rapen, maar de deur van het toiletruimte vliegt open. Een meisje met lange blonde haren kijkt nieuwsgierig de ruimte rond. Dan ziet ze de pot pillen voor haar. 'Van wie zijn deze?' vraagt ze terwijl het opraapt. Ik wil net roepen dat ze van mij zijn als Ashley al tegen haar schreeuwt dat ze van mij zijn en dat ik suïcidaal ben. Teddy vergroot meteen haar ogen en kijkt me bezorgd aan. 'Oh mij God, Valentina, dit is niet de manier!' Ik kijk woest naar Ashley, die vals terug grijnst. 'Teddy,' probeert Vanessa het haar nog uit te leggen, maar Teddy luistert niet. 'Ik moet dit doorgeven aan onze decaan. Straks hebben we allemaal een dode op onze geweten!' Ik voel mijn irritatie opkomen. 'Teddy,' probeer ik mezelf nog rustig te houden. Maar Teddy loopt het toilet al uit. Ik schreeuw gefrustreerd, terwijl Vanessa en Ashley aan elkaars haren trekken. Dan ren ik achter haar aan. Helaas staat de gang vol leerlingen, die me allemaal raar aankijken als ik langs hun ren. 'Teddy!' schreeuw ik door de gang, maar Teddy rent door. Ze slaat razendsnel de hoek om. Ik volg haar zonder goed uit te kijken en bots tegen een gespierd iemand aan. 'Uit je doppen kijken!' roept Hazeal meteen kwaad uit. 'Ik stuur Vanessa straks wel om sorry te zeggen!' reageer ik woest terug terwijl ik weer door ren.
Helemaal buiten adem kom ik bij het kantoor van de decaan terecht. Ik gooi de deur hijgend open, maar aan de blikken van mijn decaan te zien, ben ik te laat. Voor hem staat Teddy met mijn potje pillen. Ik sluit vermoeid mijn ogen...
JE LEEST
CHANGE
RomanceValentina Sofia Gomes (17) heeft in het verleden iets traumatisch meegemaakt. Het heeft haar gevormd tot de persoon die ze nu is. Maar toch merk je er niks van. Ze gedraagt zich als een echte tienermeisje met veel te veel hormonen in haar lijf. Maar...