Hoofdstuk 10: Payback
Naar adem happend word ik wakker. Ik schiet meteen overeind en voel de koude zweet op mijn rug. Langzaam verdwijnen de beelden in een mis van vergetelheid en ik haal diep en langzaam adem. Het was maar nachtmerrie. Het was weer een stomme droom. Ik kijk meteen naar mijn nachtkastje, waar mijn wekker en slaappillen liggen. Ik pak meteen twee pillen, in plaats van een, en slik ze zonder water door. Daarna ga ik weer zuchtend liggen. Ik moet er gewoon doorheen en ik sluit mijn ogen.
-
Tijdens de lessen probeer ik Hazeal's nijdige blikken steeds te negeren. Vanessa heeft er wel last van en steekt dan ook vaak haar middelvinger op. Daardoor moest Hazeal noodgedwongen weer naar voren kijken, anders zat hij me nog aan te staren. Terwijl de docent iets uitlegt over Mozart, kijk ik Vanessa aan. 'Ik ben nog steeds kwaad, wat dacht je van een wereldberoemde payback?' Vanessa's ogen glinsteren enthousiast. 'Lijkt me heerlijk!' In de pauze bespreken we het meteen met Joey. 'Ik heb wel een zoete idee, alleen kost het enorm veel lef!' Ik kijk hem benieuwd aan. 'Wie van jullie twee heeft zijn prachtige motor gezien?' Vanessa en ik kijken elkaar aan. Dan schudden we onze hoofden. Joey grinnikt vals. 'Nou, wat denken jullie ervan om hem wat vrolijker te maken?' Vanessa en ik kijken hem glimlachend aan.
We lopen meteen naar het gedeelte toe waar alleen motors, scooters en fietsen mogen parkeren. We grinniken melig als we zijn mooie zwarte Ducati zien. 'Dat is nog eens een motor,' strijkt Vanessa voorzichtig over de kap. Ik kijk twijfelend naar Joey. 'Deze dingen zijn wel harstikke duur, als ik het sloop moeten wij sowieso de schade betalen en dan kan ik mijn studie vergeten!' Joey kijkt kort naar de Ducati. 'Nee, niet slopen, maar gewoon verstoppen!' En hij houdt grinnikend zijn motorsleutels omhoog. 'Joey! Hoe in godsnaam heb je dat voor elkaar gekregen?!' roepen Vanessa en ik verrast uit. 'Ach, meneertje is een beetje slordig. Ik was ook in de toilet, toen hij langs kwam. Hij gooide zijn tas op de wasbak waar ik mijn handen aan het wassen was, zijn motorsleutels vielen eruit, maar hij deed niet eens de moeite om zich om te draaien. En toen kreeg ik wonderschoon idee, aangezien hij jou boos heeft gemaakt, wilde ik je graag helpen met het bedenken van een payback, alleen wist ik toen nog niet dat jij precies hetzelfde dacht...' Ik geef hem een spontane knuffel. 'Je bent een aanwinst, Joey!' Joey grinnikt. 'Ik weet het, schat. laten we snel beginnen! De pauze is zo voorbij!' We knikken en Joey geeft de sleutels aan mij, maar ik geef hem meteen door aan Vanessa. 'Zij is de enige die hier een legale scooterbewijs heeft.' Maar Vanessa drukt de sleutels weer in mijn handen. 'Maar het is jouw payback!' Ik mompel en voel me meteen verantwoordelijk. 'Best,' zeg ik dan en ik loop naar de dure motor toe. Ik stop de sleutel in het contact en start hem op. Met enorme harde geratel komt hij tot leven. 'Dit gaat hij sowieso horen,' reageert Vanessa meteen terwijl ze snel naar het rugbyveld kijkt. Ik kijk haar zuchtend aan. 'Dit wordt nog eens een opgave...'-
Uitgeput en een tikkeltje bezweet door de hitte staar ik suffig naar het bord. Natuurlijk weet ik weer niet waar het over gaat, maar dat maakt niet uit. Ik ben blij dat we Hazeal's motor ergens hebben verstopt. Hij staat niet ergens ver weg ofzo, maar gewoon op de parkeerplaats waar auto's staan. Ik kan nu al niet wachten op zijn reactie. Ik kijk even naar zijn rug. Klootzak. Ik kijk dan triomfantelijk naar de klok. Nog een minuut en dan mag de bel gaan. Ik pak zachtjes alvast mijn spullen. Net als ik mijn tas wil dichtritsen gaat de bel. Ik tik Vanessa grinnikend aan, die ook haar spullen heeft opgeruimd. Lachend lopen we meteen het lokaal uit. Ergens in de kantine voegt Joey zich ook bij ons. 'Ik heb een perfecte kijkpunt gevonden. Eentje waar wij hem wel kunnen zien, maar hij ons niet.' Enthousiast rennen we de school uit en lopen we naar de overkant toe, waar allemaal struiken staan. Achter deze struiken is namelijk een open plek. Het is niet al té groot, maar ook niet té klein. In het midden staat een boom en voor de rest wordt het open plek omringd door dichte struiken. Het is best een bekend plekje op mijn school, het is namelijk de favoriete plek voor stelletjes. Als we op de plek zijn aangekomen, gaan we gehurkt tussen de struiken kijken. 'Nu afwachten,' knikt Vanessa. We lachen en kijken naar het gedeelte waar motors, scooters en fietsers worden bewaard. Aangezien de plek precies tegenover de parkeerplaats is voor auto's kunnen we vanaf hier zijn motor perfect zien, maar vanaf de gedeelte voor motors kon je natuurlijk niet de parkeerplaats voor de auto's zien. Er waren tien bomen ervoor geplaatst. 'Daar is hij!' roept Joey en hij wijst naar Hazeal die aan komt lopen. Hij is druk aan het telefoneren. Aan zijn gezichtsuitdrukking te zien was hij geïrriteerd. Ik slik. Oogrollend hangt hij blijkbaar op, want hij stopt zijn mobiel weer in zijn zak. Dan rits hij zijn tas open en zoekt hij zijn sleutels. Joey en Vanessa beginnen zachtjes te grinniken. Hij begint steeds heftiger te zoeken. Hij gooit zelfs zijn tas overhoop. Dan kijkt hij nauwkeurig om zich heen, om dan op te merken dat zijn geliefde motor er niet meer staat. Joey lacht en rammelt met zijn sleutels. Vanessa en ik barsten in lachen uit. Uit woede schopt Hazeal een hele rij fietsen omver. 'Gozer?!' horen we plots iemand tegen hem schreeuwen. We kijken een stukje naar links, waar een bruinharige jongen naar hem zwaait. 'Mijn motor! Het is weg!' schreeuwt Hazeal terug naar hem. Scott komt aanlopen met zijn motor aan zijn zijde. 'Dat meen je niet!' roept hij ongelovig uit. 'Hij staat er niet en ik heb mijn sleutels niet meer!' Hazeal zwaait een beetje verloren met zijn handen om zich heen. Langzaam begin ik een beetje medelijden te krijgen. 'Zo'n motor kan echt niet ver zijn, misschien heb je hem ergens anders geplaatst?' Maar Hazeal schudt zijn hoofd. 'Ik heb mijn sleutels ook niet!' Scott haalt een hand door zijn bruine haren. 'We moeten de politie bellen, blijkbaar heeft iemand hem dan gestolen.' Hazeal haalt gestrest een hand door zijn haren. Ik kijk langzaam Joey aan. 'Heb je ook nagedacht wat we daarna zouden doen?' Maar aan Joey's uitdrukking te zien, is alles blanco...
JE LEEST
CHANGE
RomanceValentina Sofia Gomes (17) heeft in het verleden iets traumatisch meegemaakt. Het heeft haar gevormd tot de persoon die ze nu is. Maar toch merk je er niks van. Ze gedraagt zich als een echte tienermeisje met veel te veel hormonen in haar lijf. Maar...