59

6.6K 317 7
                                    

"Assalamualaikum

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Assalamualaikum." Putri buka daun pintu, kaki Qalisa laju saja menapak ke dalam rumah, terus ke bilik tidurnya untuk bermain.

Alayya masuk ke dalam terlebih dahulu sebeluk disusuli Rayyan di belakang mereka berdua.

"Qalisa, duduk dalam bilik baik-baik ya." Putri memberitahu.

"Jangan tinggalkan Qalisa, main dengan dia," pinta Putri secara baik pada Aini.

Aini mengangguk, faham.

"Nak air manis atau sejuk biasa?" Rayyan bertanya pada Alayya yang sudah labuh duduk di kaunter top dapur.

"Air biasa"

Rayyan ambil gelas panjang. Isikan ais di dalamnya sebelum tuang air kosong di dalam gelas.

Bahu Alayya rasa di usap daripada belakang. Gadis ini menoleh ke belakang sebentar, wajah anggun Putri menyaji mata.

"Sorry Alayya tentang harini..." Putri labuh duduk di kerusi panjang bersebelahan Alayya.

"Aku yang salah, bawa Qalisa ke tempat macam tu." Alayya merendah diri.

Alayya tetap rasa semuanya berpunca dari diri Alayya sendiri. Kalau la Alayya bertindak untuk bawa Qalisa ke taman yang jauh sedikit, pasti mereka tak akan bertemu di taman itu.

"Bukan salah kau. Kami sepatutnya minta maaf, tak pasal-pasal date kau dan Qalisa terganggu. Sudahlah kau baru keluar hospital. Tak memasal juga, kecoh dekat taman tu." Putri urut pelipis sendiri, kesal dengan tindakan Nilam dan Khairin hari ini.

Alayya hanya diam. Dia tiada hak untuk bertanya lanjut. Tapi daripada cara Putri bertengkar mulut dengan Nilam tadi, Alayya dapat teka hubungan Putri dan Nilam tidak begitu baik.

"Lepasni, kalau Nilam atau suami dia, Khairin, terserempak dengan kau lagi, tegur kau, kau jangan layan. If mereka terus-terusan ganggu kau, report polis saja. Orang macam mereka tu bukan orang yang boleh dijadikan kawan mahupun kenalan." Putri ingin beri nasihat sedikit pada sang rakan.

"Kenapa perlu sampai buat report? Dia ahli keluarga kau. Maksud aku, bukan dia akan effect korang kalau aku report polis?" Alayya mula berkerut muka, hairan dengan pesanan Putri.

"Aku pun buat report polis atas diaorang berdua...demi keselamatan sendiri dan demi menakutkan diaorang juga." Putri mula buka cerita secara kiasan.

Alayya tersentak. Ya, dia memang terkejut sekarang. Alayya tak pernah tahu apa rasanya bila ada keluarga jadi Alayya ingat, sejahat mana pun seorang ahli keluarga, mereka takkan buat laporan polis mahupun sewaktu dengannya.

"Nilam dengan Khairin tu terlalu suka meminjam duit. Bila tak beri, mengamuk, memerli. Bila dah pinjam, tak reti ganti. Waktu aku cuti tanpa gaji, diaorang la yang paling teruk menghina aku. Bila aku dah mula kerja semula sekarang, mereka berdua tiba-tiba nak rapat balik sebab duit"

[C] CINTA YANG TIDAK TERGAPAIWhere stories live. Discover now