Ik zag hem zo kijken en ik moest nu even slikken?
Hij was doodstil en bleef mij aanstaren.
Het spijt mij van de afgelopen week” zei hij. Ik had mijn tijd nodig” zei hij.
“Je verdient wat duidelijkheid” zei hij met een zucht en reed nu met zijn rolstoel naar binnen.“Dit klopt, Dit spelletje duurt mij iets te lang” zei ik nu……….
Heeft Houda je verteld dat ze naar Nederland gaat” zei hij. Ik knikte nu.
“Ik wil ook terug” zei ik. Kan je geen ticket voor mij ook boeken? Vroeg ik en bleef hem aankijken.“Je bent mijn vrouw, je hoort hier te zijn” zei hij….
Ik ben je vrouw” zei ik grinnikend……
Ja, zei hij. Houda gaat naar Nederland en Youssef is net vertrokken” zei hij.
Ook naar Nederland? Vroeg ik nu.
Nee, zei hij. Waarom wil je dat weten….
Wil je met hem mee? Hij heeft mijn looks want we zijn identiek.
Nee wacht, hij heeft zijn benen nog……Wollah je bent triest. Je bent echt diep en diepgezonken. Je kan beter doodvallen. Wat heb je nog?
Allah heeft de mensen wat ze verdienen. Misschien verdien je het om in rolstoel te zitten” zei ik boos…..“Dat zegt veel ook jou”….
“Je verdient blijkbaar mij, dat zegt ook iets over jou………” Misschien dat je eindelijk dan getemd wordt”.Wollah, je bent echt ziek. Wat denk je wel van mij……..”Je daden” zei hij. “Ik heb het niet eens over je woorden”………..
“Ik zie hoe je naar mijn broer kijkt”…………
Je hebt gezegd ook hoe je relatie met mijn neef is……..
Klootzak, siste ik.Stik maar je in zelfmedelijden……..”Je bent onzichtbaar voor mij”….
Nee, wacht voor iedereen” siste ik weer en ik draaide mijn gezicht weg…..
Dat hij zo stil bleef verbaasde mij. Ik had nu al te veel van hem geslikt. Ik was ook niet van plan om hem nog te sparen.
Hij had mijn nu wel genoeg verweten en ik had nu genoeg steken onder water moeten verdragen.Ik haalde weer diep adem en ik vertikte het om hem nog een blik te geven….
Voel je meer voor mijn broer? Vroeg hij.
Bij die vraag voelde ik de woede meteen opborrelen. Dit was meteen een trigger.
Ik draaide mij weer om en keek hem recht in de ogen.
Nee, zei ik.” Ik voel helemaal niets voor je broer”.” Ik heb nooit iets met je broer gehad als dat je volgende vraag is”.Voor je weer iets gaat zeggen…….
Ja ik keek hem aan……en Waarom?
“Hij kijkt mij raar aan en daarom kijk ik hem ook raar aan”.“Het zit blijkbaar in jullie familie” zei ik boos.
Hij bleef stil. Die blik in zijn ogen leek mij uit te kleden. Het drong tot diep in mijn ziel.
IK sloot mijn ogen om die blik gewoon te ontwijken…….Weet je Younes, bel hem op. Zet hem op de speaker en stel je vragen”
“Ik ben hier zo klaar mee. Je blijft mij beschuldigen”.
“Laten we gewoon alles op tafel gooien en de lucht klaren.
“Je kan mij dan ook precies vertellen wat je van mijn vader wil”
Bel ook Mounir op en laten we alles gewoon als volwassenen oplossen” zei ik op een harde toon en ik bleef hem aankijken….Het is niet zo gemakkelijk”
“Ik heb wat tijd nodig” zei hij nu…….
Tijd, tijd tijd” zei ik met een geritmeerde stem….
Weet je Younes, ik ben hier klaar mee. Je mag denken wat je wilt
Het boeit mij niet meer. Ik wil gewoon naar huis. “Ik wil jou en dit klote huis achter mij laten en mijn leven op gaan pakken……“En als het betekent dat er een kogel door mijn hoofd gaat, prima ook. Alles beter dan hier blijven” siste ik nu zijn richting op.
Ik stond op en hij eek mij weer streng aan.
Blijf zitten, we zijn nog niet uitgepraat” zei hij op een harde toon……..Ik zuchtte en ik ging weer zitten maar onze blikken hielden elkaar vast.
“Younes laat mij gewoon gaan” zei ik zuchtend. Voor de gezelschap zit ik hier niet. “Je hebt al een heel moskee hier ingericht”. Het is een openhuis” siste ik ……..
Het begint haast op een sekte te lijken…….Wie zijn al die mannen?Ik zag nu een vreemde blik in zijn ogen. Hij was nu ook stil. Hij wreef over zijn gezicht en keek mij weer aan.
Hij zat daar bij als een geslagen hond. Ik zag nu voor het eerst een angst in zijn ogen........
Er speelde zeker iets, iets groots, het moest haast wel.
Hij was in ieder geval meer kalm en ik kon hem enigzins communiceren...Ik keek hem nu aan...
“Je hebt gelijk” zei hij. “Helemaal” gelijk……..
Ik trok nu mijn wenkbrauw omhoog.“Er zijn veel dingen die je niet begrijpt en ook niet gaat begrijpen” zei hij…..
Wollah, je ziet het allemaal verkeerd.......
Is dat zo? Vroeg ik op een sarcastische toon......Als dat zo is, vertel mij hoe ik het moet zien.....
Je gaat het niet begrijpen" zei hij met een zucht....
“Nou probeer het toch maar uit te leggen” zei ik en ik bleef hem aankijken.