Klootzak dat hij is” hoorde ik hem weer boos zeggen……..
“Hij begrijpt niet wat voor ellende hij mij brengt”. “Kijk hoe hij erbij loopt” zei hij weer op een boze toon……….
Ik keek hem alleen aan en durfde even niets te zeggen.
Hij trok nu even aan zijn stropdas en ik keek weer naar zijn gehele uiterlijk. Hij kleedt zich heel anders dan zijn broer.
Een tweeling maar of ze nu in alles verschillen blijft de vraag.
Hij kleedt zich anders, zijn broer lijkt heel introvert maar ze hebben beide die doordringende blik in hun ogen…..
Even dwaalde ik weg………….“Hij sleept nu Karima ook mee”…….”Hij probeert de familie te splitsen” zei hij…….
Hij trok mij nu meteen uit mijn gedachten.
Wollah ik begrijp die gast niet”
Is dat meisje je zusje? Vroeg ik nu……
Ik deed net of ik het niet wist om geen vragen gesteld te krijgen……Ja, schreeuwde hij. “Hij hersenspoelt haar nu ook”………
Younes het is je broer. Hij is misschien anders” zei ik…. Je hoeft je dan niet tegen hem te keren
”IK BEN NIET TEGEN HEM, hij is niet alleen mijn broer maar nog altijd mijn partner……….…….
“Wollah, hij maakt mij gek”…..Wollah, ik begraaf hem zelf als hij niet zijn hersenen niet gaat gebruiken” siste hij nu.
Ik zag die boze blik in zijn ogen en ik hield mijn lippen stijf op elkaar.
IK kon nu beter niets zeggen………………..Ik hoorde hem weer mompelen……….
“Ik word er onderhand moe van”.Ik zuchtte en wendde mijn blik op de weg. Met hem valt nu toch niet te communiceren.
Ik wilde graag weten wat er nu tussen heb speelde maar ik wist nu ook dat ik niet moest vragen…..Ik hoorde hem nu alleen maar vloeken……
Hij scheurde nu letterlijk de staten uit en ik bleef maar naar buiten kijken.
Hij deed verder niets anders dan vloeken.
We gingen de snelweg op en hij was nog steeds bezig.
Ik hoorde hem nu zeker wel een kwartier vloeken en gieren dat ik het gewoon niet meer aan kon horen……………. “De irritatie was nu bijna niet houdbaar……….
IK keek hem nu weer aan.Kun je alsjeblieft ophouden met het gevloek” zei ik boos.” Je broer is weg die het kan het nu niet aanhoren” zei ik op een harde toon…….
Hij keek mij nu alleen aan en zei verder geen woord.
De rest van rit brachten we ook in stilte door…………….Achter mij hoor ik hem vloeken en ik besef dat het pas eerste is wat hij heeft gezegd sinds we nu hier voor mijn deur staan.
Als ik mij haar hem omdraai is hij bezig om zijn stropdas iets losser te maken…..
Hij kijkt mij alleen maar en zegt verder niets.
We liepen nu naar binnen en ik zie hem richting de bank lopen. Hij laat zich even op de bank ploffen.
Zijn stropdas gooit hij naast zich neer en dan volgt zijn colbertje.
Hij zegt geen woord en lijkt met de minuut rustelozer te worden dus loop ik maar op hem af.Misschien is dit mijn kans, mijn kans om hem te ondervragen.
Luister Younes, wat is het probleem.
“Dat je broer praktiserend, dat is toch geen probleem”. Als hij een abaya wil dragen, wat boeit het?……….Daar gaat het ook niet om” zei hij nu op een harde toon……..
Ik keek hem nu alleen maar vragend aan……
“Je weet niet wat er speelt” zei hij Het gaat niet om zijn abaya” zei hij en hij keek nu weer boos richting het raam…….Younes, Ik weet heel goed wat er speelt. “Hij gaat met mijn broer om en ik heb genoeg gezien”.” Ik ben niet zomaar weg” zei ik nu op een harde dringende toon.
Mijn broer zag ik ook veranderen, ook anders worden……
Als je broer dit wil, wie ben jij om hem tegen te houden…….“Iedereen heeft zijn eigen ideeën”.
“Ik heb ook een passie dat iedereen verafschuwt. Inclusief jij” zei ik nu op een harde toon…….
Maar het maakt mij niet uit, ik doe wat ik wil en niemand kan mij tegenhouden. “Dit geldt denk ik ook voor je broer”Ik zag nog een boze blik in zijn ogen.
Het is bizar dat ik nu juist degene ben die van ons twee heel kalm blijft. IK had nu meer begrip en ik leek nu meer te begrijpen….“Jij weet niet wat er speelt” zei hij…..
Waarom ben je zo boos op je broer? Vroeg ik nu. “Het kan niet zo zijn omdat hij in een Abaya loopt”…..“Jij kent hem niet” zei hij………..
“Er zijn dingen die jij beter niet kan weten” zei hij nu met een zucht.
“Jij kan beter op afstand blijven” zei hij weer….Ik keek hem nu heel diep in de ogen. Er speelde echt iets en hij zat er echt mee………
Mariam, houdt je buiten, vraag beter niets” zei hij en wendde zijn blik……….Dat is moeilijk als jullie mij opzoeken of niet?
Je bent hier vanwege mijn broer toch?
Ik zag nu een vreemde blik in zijn ogen……..Ik wist een niet wat ik zijn blik moest denken.“Je broer geeft gewoon om je” zei hij nu.
Bij mijn broer is het anders.
Wat is anders? Vroeg ik nu…….“Je broer is geen radicale jihadist.
“Dat is je broer ook niet” zei ik niet……..Anders zou Mounir niet met hem omgaan…..
Je weet zelf hoe Mounir zijn geld verdient……….Hij grinnikte nu………..
“Geloof mij nou maar, ik weet wat het is om een broer te hebben die wel overtuigd is van de ideologie van IS”.
Je weet dit heel zeker” zei ik………….Hij zegt zelf van niet, maar ik denk dat hij zeker is ingetrapt” zei hij met een zucht.
“In zijn wereld nu bestaat er geen begrip voor ongelovigen en andere religies”.
Het geloof, de islam is nu zijn houvast.
Hij praat over niets anders. “Het is nu blijkbaar ook zijn overlevingsstrategie”.Hij doet ook geen zaken meer, hij spreekt geen klanten……….”Alles is in zijn ogen haram”.
Maar zich uitkopen, wil hij ook weer niet……..
Waarom niet? Vroeg ik….Ga jij het maar vragen” zei hij op een harde toon…………
“Sorry, ik probeer het gewoon te begrijpen” zei ik…..Blijkbaar is jouw relatie met je broer anders geweest, tenminste dat begrijp ik nu uit je verhaal…….
Dat hij nu praktiseert……..DIT IS GEEN PRAKTISEREN MEER” schreeuwde hij haast……
“Dat hij met het geloof bezig is, hebben we thuis geen problemen mee”.
HIj houdt zich met een wereld dat ver afstaat van ons.
IN die wereld is het oorlog.” Ik hoef je niet de details uit te leggen en ik ben bang dat hij met dingen bezig is of dingen doet die misschien……..”.
Hij maakte zijn zin af maar ik wist precies wat hij bedoelde……..IK dacht meteen aan Mounir, de wapens op zolder en mijn hartslag versnelde meteen……..
IK zag hem nu kijken……..
Ik schudde nu snel met mijn hoofd…….Ik moest nu niets zeggen…….“Misschien doet hij niets verkeerd” zei ik.
Ik weet het niet” zei hij en wreef over zijn gezicht.” Hij gaat ook met vreemde mensen om en niet allemaal op de juiste pad”…….
“Hij wil niet zeggen waar hij mee bezig is en dat is frustrerend”………..
“Hij verdwijnt soms voor weken en soms maanden”Ik hoorde hem nu weer zuchten……
Hij was echt niet zo” zei hij………….Hij sloot nu zijn ogen en haalde weer diep adem…………
“Ik snap ik met de dag nog niet wat hem naar dit soort mensen heeft gedreven”.
Je bedoelt terroristen” zei ik……..
“Dat is hoe ze hen noemen, zei hij en keek mij weer aan….
“Wollah, ik kan het niet begrijpen”. “Hij heeft een goed opleiding gehad”.
Hij had volop mogelijkheden op werkgebied en werd zeker niet gediscrimineerd. “Over een identiteitscrisis is er ook geen sprake”.
Soms denk ik dat het te maken heeft met het overlijden van onze ouders”IK keek hem nu verontwaardigd aan.
Mariam, Ik heb alles gelezen, als onderzocht. “Hij past niet in het protocol…”HIJ PAST NIET IN DE PROTOCOL” zei hij………