Torsdag 14/2-19
Felix
"Kan jag hjälpa dig?" Kvinnan bakom disken i guldbutiken kommer fram till mig med ett litet tillgjort leende. Klockan är halv fem och helst av allt vill hon nog bara komma hem.
"Jo, jag letar efter något fint guldsmycke jag kan ge till min flickvän i och med att det är alla hjärtans dag." Säger jag. Hon nickar och tittar in i montern där jag just nu tittar på halsband.
"Det här är ju kanske inte de finaste smyckena vi har. Om du följer med bort till disken så kan jag visa dig några riktiga favoriter." Säger hon. Jag tackar och följer med henne. Hon går in bakom disken och larmar av en box innan hon öppnar den och tar fram en liten burk. Hon larmar skåpet innan hon kommer fram till mig och ställer ner burken. "Det här är de absolut finaste vi har. Bara för att de är fina betyder det inte att de är dyrare än de andra. Den här till exempel kostar ju bara 399." Hon pekar på ett litet hjärta som knappt skulle synas ifall Tilja satte det runt halsen.
"Jag tänker mig något mer som det här." Säger jag och pekar på ett lite större tunt hjärta med några glittrande stenar på hjärtats ena sida.
"Ja, det är väldigt fint. Men det är ganska dyrt." Säger hon och ser på mig med dömande blick.
"Jag ska bara passa på att inflika att pengar inte är något problem. Jag är Felix Sandman." Säger jag och harklar mig lätt. Jag hatar att folk dömer mig efter mitt utseende. Jag är precis, dagen till ära, färdigutbildad inom Ekonomi. Kanske borde jag bära kostym, men det är inte riktigt min grej.
"Namnet säger mig ingenting. Men ifall det här är vad du vill ha så tror jag att din tjej kommer känna sig riktigt fin i det." Säger hon och ger mig ännu ett tillgjort leende. "Det blir 1299 kronor för smycket plus 579 kronor för kedjan. Är det rimligt för din plånbok."
"Ja, för tusan. Jag vill gärna ha det inslaget." Säger jag och plockar upp plånboken.
"Det ska bli." Säger hon och plockar ut ett hjärta innan hon larmar av boxen, stoppar in burken, larmar på och gör likadant med boxen med kedjor. Hon slår sedan in halsbandet i en liten ask som hon sedan slår in i rött papper och sätter ett guldsnöre runt. "Sådär." Säger hon. "Det blir 1878 kronor tack." För att skryta så plockar jag upp två stycken ovikta tusenlappar från plånboken och ger de till henne. Hon tittar på mig med en otolkbar blick innan hon lägger dem i kassapparaten.
"Jag vill ha 122 kronor tillbaka." Säger jag innan hon tänkt färdigt. Hon tittar upp på mig med en dryg blick innan hon tar fram rätt mängd pengar till mig. "Jag gick precis klart ekonomilinjen." Säger jag innan jag tackar för mig, tar den lilla inslagna asken och lämnar butiken. Vilken bitch. Jag stoppar ner handen i jackfickan och känner på cigarettpaketet innan jag drar ut handen. Hela dagen har jag gjort så men sedan bestämt mig för att stå emot. Jag vill bara göra allting bra för Tilja idag. Idag hade jag min sista lektion och är officiellt klar med gymnasiet, dessutom är det alla hjärtans dag. Jag kan visa lite extra kärlek.
Jag hoppar in i bilen och kör hemåt när min telefon ringer. Jag drar upp den ur fickan och svarar med blicken på vägen.
"Ja, det är Felix." Säger jag då jag minns att jag glömde kolla vem som ringde.
"Hej Felix. Vi undrar bara över när du tänkte komma och hämta hem Iris. Hon är alltid så ledsen när du åker härifrån. Det är nog verkligen dags att du tar hem henne och låter flickvännen träffa henne. Jag tror inte att det är bra att du håller det här hemligt för din flickvän heller. Man vill inte bli överraskad med att få veta att man nu är mamma till ett litet barn. Det kräver mycket bearbetning." Säger Ulrikas röst. Hon är mamman som just nu tar hand om Iris. Hon fick barn för tre veckor sedan men har låtit mig hålla på att hämta Iris trots det. Jag vet inte hur jag ska berätta för Tilja så jag tänker bara att jag hämtar Iris och så får hon flytta in.
"Jag tänkte komma och hämta henne på lördag. Jag gjorde klart sista lektionen idag så jag är klar nu. Jag kan ta hand om henne nu." Säger jag.
"Vad bra, för jag orkar inte mer. Du vet att jag har Mary och Wilson och nu också Milton." Milton. Hans namn äcklar mig fortfarande lika mycket. Hur kunde han gå med på att ligga med min tjej?
"Ja, jag vet. Jag hämtar henne på lördag. Jag lovar." Säger jag innan vi lägger på och jag svänger in på uppfarten utanför huset. Jag kliver ur bilen och ser till att ha med mig presenten när jag låser den och går upp till ytterdörren. Genom fönstret ser jag att hon ligger i soffan med ögonen slutna och tv:n blinkande mot sig. Jag låser upp dörren och kliver in. Jag tar av mig skorna och går in i vardagsrummet och sätter mig ner bredvid henne. Försiktigt pressar jag mina läppar mot hennes och hon öppnar ögonen.
"Hej älskling." Viskar jag och hon ler mot mig.
"Hej." Viskar hon tillbaka.
"Jag har en present till dig." Säger jag och räcker fram det lilla röda paketet. Hon ser på mig med rynkade ögonbryn. "Grattis på alla hjärtans dag."
"Åh, jag glömde." Säger hon och lägger händerna över munnen. "Förlåt, jag köper något en annan dag."
"Nej, det behövs inte. Öppna." Säger jag. Hon nickar och börjar skala av pappret. När hon öppnar paketet ser hon på mig med gråtfärdiga ögon.
"Tack så jättemycket." Säger hon och kramar om mig hårt.
"Ingen fara." Säger jag. "Dessutom är jag klar med skolan så jag har sommarlov."
"Va? Vad häftigt!" Säger hon. Jag nickar och låter henne sätta sig upp.
"Heller har jag inte rökt på hela dagen." Säger jag. Hennes ögon blir stora och sedan skrattar vi hela kvällen. Gud vad jag älskar denna tjej.
YOU ARE READING
Words f.s
FanfictionOrd finns av flera anledningar, i olika former. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig så andra förstår. En av anledningarna är att göra andra glada. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig när man mår dåligt. Det finns många fler anled...