24 - "Jag var en lek."

2.3K 133 13
                                    

Fredag 6/10-17

Jag hoppar nerför sista trappsteget och slår näven i Felix dörr tre gånger. Leendes väntar jag i tjugo sekunder innan jag känner på dörrhandtaget. Jag trycker ner det och öppnar den olåsta dörren.

"Felix." Ropar jag in i lägenheten och jag hör ett lågt 'shit' från badrummet. "Vad gör du?" Frågar jag samtidigt som jag stänger igen dörren och kliver ur mina skor. Jag går igenom hallen och in i badrummet där Felix står med ansiktet vänt uppåt. 

"Tilja, det passar inte just nu." Säger han. Hans röst låter som när man är förkyld. Det kanske inte är så konstigt då han har en tampong intryckt i sin vänstra näsborre. Varför han har tamponger hemma vet jag inte riktigt. Niilo har berättat att det stoppar näsblod bra, det kanske är därför.

"Vad har du gjort?" Frågar jag chockad och tar några försiktiga steg fram till honom. 

"Det är ingenting."Säger han och vänder irriterat ner blicken till mig. Hans högra öga är svullet, på god väg till att bli en ordentlig blåtira. Han liknar Niilo efter att han slogs med en kille på krogen i början av sommarlovet.

"Felix, kan jag hjälpa dig med någonting?" Frågar jag försiktigt. Han skakar på huvudet och ger mig en försiktig klapp på axeln. 

"Du kan gå och leta i den översta lådan i köket. Det ska ligga värktabletter där. Ta fram två stycken och lägg dem på bordet så kommer jag ut om tio minuter." Säger han och puttar ut mig ur rummet. Han drar igen dörren hårt och jag hör låset efter honom. Jag ger ifrån mig en liten suck innan jag går in i köket och tar fram två värktabletter till honom. Jag lägger dem på bordet och får sedan syn på hans telefon. Till skillnad från när jag lämnade honom för att gå till skolan imorse så har den nu en stor spricka rakt igenom skärmen. Jag känner lätt på sprickan innan skärmen lyser upp av ett meddelande. 

Så går det.

Osäker på ifall det är snällt mot honom så drar jag fingret över meddelandet. Jag är fortfarande nyfiken på vad som egentligen händer i hans telefon. Koden hans har jag sett flera gånger och den kan jag nu utantill. Jag skriver in den innan jag läser de tidigare meddelandena. Det har inte kommit så många sedan han skrev sitt på donken i söndags.

Jag älskar henne.

Efter det meddelandet finns det bara meddelanden från den andra personen som i telefonen är döpt till Chefen.

Du avbryter inte.

Förstår du vad jag säger?

Felix, du arbetar för mig och du ska göra det som jag säger.

Svarar inte du på mina samtal så vet du vad som händer.

Passa dig riktigt noga.

Där är det ett uppehåll. Det senaste skrevs i måndags. Efter det kommer det som precis kom.

Så går det.

Jag bläddrar upp i konversationen för att se ifall någonting har med mitt och Felix förhållande att göra.  Det som får mig att stanna upp är ett meddelande från den nittonde augusti. Skickat från den andra personen.

Bruden som sitter med Niilo i baren är hans syster. Droger finns i spriten som han blandar just nu. Hon kommer däcka och du ska ta med dig henne hem till dig och få henne att lita på dig. Allt är fixat och klart. Planerna går galant. Få henne att lita på dig, få henne att bli kär i dig och krossa henne.

Words f.sWhere stories live. Discover now