6 - "Är du för killar eller tjejer?"

3.5K 112 5
                                    

Måndag 21/8-17

"Vi ses." Mumlar Niilo mot mitt huvud innan han släpper mig och hoppar in i bilen igen. Själv står jag kvar på parkeringen till den tråkiga grå byggnaden. Här ska jag spendera ett skolår tillsammans med totalt främmande människor. Byggnaden är som sagt var grå, med bara fyra fönster, på vad jag förmodar är första våningen. Den är ganska hög men inte ett enda fönster finns utåt parkeringen på den övre delen. Jag tycker att det liknar ett fängelse. Jag ska bo i ett fängelse, ungefär så.

Jag tittar bak på de andra personerna som kommer ut ur de övriga bilarna på parkeringen. Unga tjejer och killar, alla i min ålder. Ingen som liknar någon på min förra skola. Ingen tjej i rosa tighta kläder och ingen kille med tighta linnen som framhäver deras muskler. Tjejer med min stil. Jeans och T-shirt och killar med samma stil. Ingen överklass, ingen wannabe överklass. Bara normala ungdomar. Jag är medveten om att skolan är till för ungdomar med problem i hemmet. Jag vet inte riktigt om jag hade förväntat mig att dessa ungdomar skulle vara som de på min förra skola.

För att inte verka allt för skum börjar jag gå upp mot porten som står öppen in till skolan. Väl inne möts jag av ingenting annat än ett grått golv och grå väggar. Rakt fram finns en trappa som går rakt upp till en tydlig andra våning. På sidorna om trappan finns fyra dörröppningar. Två per sida. Utspridda i vad jag förmodar är en samlingssal finns ett flertal personer. Alla liknande de som jag tidigare sett ute på parkeringen. Ingen verkar speciellt uppmärksam på vem som kommer in genom dörren. Alla tittar runt på alla och studerar sina nya skolkamrater. Jag förstår dem. Det finns personer från alla möjliga ställen i Sverige. Ingen känner någon och alla vill knyta nya kontakter. Få nya vänner.

"Sista året." En mörk röst ekar i salen och allas blickar inklusive min egen vänds mot en man som kommer gående nerför stentrappan. "Välkomna till Villahalls internatskola." Han ser sig omkring i salen innan han ser ner på ett papper i sin hand.

"Ni är våra treor. Ettorna och tvåorna har redan kommit till skolan tidigare idag och nu är det er tur. Det här är era nya klasskamrater. Eller vissa av er går med varandra. Andra går med andra." Säger han. "Jag börjar med ett kort upprop." Namnen börjar direkt ropas ut i salen och han får svar på de flesta. Det finns ett par namn som ingen svarar på. Felix Sandman är ett av dessa.

"Det verkar som att vi har fyra stycken som inte är närvarande för stunden. Jag hoppas att de dyker upp snart. Er korridor är den." Han pekar på en av dörrarna till höger om trappan. "Där finns era sovrum. Lektionerna hålls på våningen högst upp. Fjärde våningen. Lektionerna börjar imorgon och så länge kan ni hålla till och lära känna varandra i vardagsrummet som finns längst in i er korridor. Reglerna för skolan finns uppsatta i vardagsrummet. Där finns också båda era klassers scheman. Scheman finns också på rummen." Regler. Regler är någonting som jag hoppades att jag skulle slippa. "Vilket rum ni ska bo i och vem ni ska bo med finns det listor på i vardagsrummet också."

"Kan vi gå nu?" Frågar en kille som står långt fram, nära trappan.

"Absolut. Lunch äter vi i källaren klockan tolv, middag äter vi på samma ställe klockan sju. Däremellan finns det alltid frukt och smörgåsar att hämta i matsalen. Vi har en godisautomat därnere också ifall det skulle vara viktigt för er." Säger mannen som jag fortfarande inte har en aning om vem han är. Han vänder sig hur som helst om och går uppför trappan igen medan vi elever börjar gå in i vår korridor. Alla går rakt igenom och in i vardagsrummet där person efter person letar upp sitt namn på listan. Sist kommer jag.

Tilja Jolin, Saga Eriksson - Rum 6.

Jag vänder mig om och går ut i korridoren igen där jag letar reda på mitt rum. Jag öppnar dörren till rum nummer sex och kliver in i det lilla vita rummet. Två enkelsängar med varsitt skrivbord och ett fönster emellan. Två garderober finns också längs väggarna bredvid sängarna. Med huvudet instucket i den ena garderoben står en tjej. Den första person jag märker av har shorts. Svarta shorts och ett vitt linne. Jag stänger igen dörren och hon drar ut sitt huvud. Hon är blond och blåögd. Inte sminkad på något extremt sätt.

"Hej." Säger hon och ger mig ett lätt leende. Jag svarar henne och slänger mina två väskor på den säng som hon inte har lagt sina egna på.

"Jag heter Saga. Du måste vara Tilja. Uttalas det så?" Jag nickar och ler mot henne då hon sätter sig på sin egen säng. "Jag vill inte gå på den här skolan egentligen. Ursäkta om jag utrycker mig på ett elakt sätt, men jag har inga problem i skolan. Jag känner mer att den här skolan är för personer som inte klarar av att gå i en vanlig skola. Jag blev utslängd hemma och därför är jag här."

"Jag känner faktiskt likadant. Jag har inga sämre betyg än C. Jag kunde inte bo kvar hemma så nu hamnade jag här." Suckar jag. Hon ser förvånat på mig men nickar sedan.

"Då passar vi nog bra ihop som rumskamrater." Säger hon. Jag nickar lätt. "Jag måste bara fråga, så det inte blir några konstiga missförstånd eller så. Är du för killar eller tjejer?"

"Oj, rak på sak." Skrattar jag. "Men jag håller mig till killar."

"Bra, jag också. Jag har pojkvän också. Så du behöver inte oroa dig för att jag ska ta dina ifall det skulle uppkomma någonting sådant." Skrattar hon. Jag nickar lätt och ser mig omkring i rummet igen. Det är så litet.

"Det är väldigt litet här." Säger jag och ser tillbaka på henne. Hon nickar och suckar besviket.

"Mitt rum hemma var mycket större. Det här är som en fängelsecell." Säger hon. Jag nickar och tittar på den lilla sängen. Jag får nog vänta till helgerna innan jag kan ha sex.

-

Saga Eriksson - Britt Robertson.

-

5 december 2014

Words f.sWhere stories live. Discover now