4 - "Vad hette han?"

3.7K 133 8
                                    

Söndag 20/8-17

"Var fan var du?" Frågar Niilo upprört medan han drar in mig i lägenheten och trycker mig mot väggen bredvid dörren. Jag kvider till och slår till honom hårt över kinden. Han ger mig en ilsken blick innan han drar handen över sin kind och släpper mig. "Var var du?" Upprepar han.

"Du drogade mig." Säger jag surt och sparkar av mig skorna. Han himlar med ögonen och suckar tungt.

"Jag vet, jag gav min till en tjej som plötsligt inte var vaken längre. Hände det någonting?" Jag skakar på huvudet och drar av mig koftan. "Til, vad är det där?" Frågar han och pekar på min vänstra arm. Jag drar handen över märket innan jag rycker på axlarna.

"Det är ingenting." Säger jag lågt.

"Gjorde någon någonting mot dig?" Frågar han. Jag skakar på huvudet igen och försöker putta bak honom för att jag ska kunna ta mig förbi. "På riktigt, Tilja. Jag vet inte vad jag skulle göra ifall någon våldtog dig."

"Det hände ingenting. Det var en kille som hjälpte mig hem till honom. Han har inte rört mig." Säger jag. Han ser inte alls övertygad ut då han låter mig gå. Jag suckar och går in på mitt rum, tapetserat i vitt med bara en garderob och en säng. Jag drar av mig resten av kläderna innan jag lägger mig i sängen.

"Jag tänkte att vi kunde gå ut och äta i kväll. Du, jag och Jack." Säger Niilo från dörren. Jag vänder mig om och ser på honom där han står och ser på mig. "Sista kvällen innan du åker, menar jag."

"Jag måste ju inte åka." Säger jag och klappar på sängen bredvid mig. Han ler lätt och går in i rummet. Försiktigt lägger han sig ner bredvid mig och lägger armen om mig.

"Du måste åka. Du får komma hem på helgerna och berätta hur det går. Fungerar det inte så är det klart att du får komma hem. Men jag vill att du försöker i alla fall." Säger han och ger mig en extremt blöt puss på pannan.

"Du är så mysig, Niilo." Mumlar jag äcklat medan jag torkar bort det blöta från min panna. Han skrattar tyst och håller om mig ännu lite hårdare.

"Lovar du mig att om det händer någonting. Vad som helst. Kille eller tjej. Så ringer du mig?" Frågar han. Jag nickar och trycker mitt ansikte mot hans hals. "I Stockholm räcker det med att säga att jag och Jakko är dina bröder, men jag vet inte om det är lika lätt utanför."

"Jag kan lösa mina bråk själv också, det vet du va?" Skrattar jag. Han ger mig en till puss på pannan innan vi ligger stilla en stund.

"Vet du vem som hjälpte dig?" Frågar han. Jag nickar och ser upp på honom. "Vem då? Vad hette han?"

"Felix." Säger jag. Han rynkar ihop ögonbrynen. "Sandman. Han sa att han hette Felix Sandman."

"Du måste skoja med mig." Säger han innan han sätter sig upp. Jag sätter mig bredvid honom och ser undrande på honom. "Har du sovit tillsammans med Felix Sandman i natt?"

"Nej, jag sov i hans säng och han sov inte i samma rum. Vad är det för fel med det egentligen?" Frågar jag. Han suckar och skakar på huvudet.

"Den killen är ingenting du ska umgås med. Han är sjuk på så många olika sätt. Var det alltså han som var med Ogge igår? När Oscar sa att killen hette Felix." Han ser fundersamt runt i rummet innan han stannar blicken på mig. "Prata aldrig med den killen igen. Han är psykiskt sjuk. Han är en mördare, han är ett monster. Jag vill inte att du någonsin ska råka ut för någonting som han har orsakat. Ser du honom så ska du gå åt ett annat håll och hålla dig riktigt långt borta."

Det är nog inte ett så bra tillfälle att dra upp det där med att vi ska gå på samma skola. Men vad har Felix egentligen gjort?

"Okej." Säger jag tyst. Han nickar och reser sig sedan upp.

"Aldrig, Tilja. Det här var första och sista gången du träffade honom. Killen är inte bra för någon. Han är inte ens bra för sig själv." Säger han innan han lämnar rummet. Jag ser fundersamt efter honom. Jag tyckte faktiskt att Felix verkade ganska trevlig. Han sa ingenting elakt och han verkade inte speciellt sjuk. Sättet han ändrade sin blick då Oscar berättade om mina bröder och leendet efteråt. Det kanske var lite misstänkt. Men han kanske vet vad mina bröder tycker om honom, han kanske tycker att det är lika roligt att jag är deras syster som jag tycker att det är att ha sex med personer jag hatar 's ex. Han visste antagligen att Niilo och Jakko skulle reagera såhär som Niilo precis reagerade. Jag själv tycker att det är extremt roligt att se när någon blir arg. Han känner säkert likadant.

-

3 december 2014

Words f.sWhere stories live. Discover now