Fredag 15/9-17
"Tror du verkligen att det är någonting där? Jag menar isåfall skulle du bara vara i mellan första och tredje veckan. Man märker väl inte det så snabbt?" Frågar Felix tyst. Jag tittar bort från läraren och ser på honom istället. Vi har inte pratat om det på hela veckan. Nu är det fredag och jag har nästan börjat smälta att jag kanske är gravid. Jag hade nästan glömt bort det innan han nu drog upp det igen.
"Jag vill inte prata om det just nu. Men ja, jag tror att det finns någonting där." Svarar jag lågt innan jag ser tillbaka på läraren som just nu håller en lektion i sparande. Hur man som ekonom kan hjälpa människor att spara samtidigt som man själv kan överleva i ett sparsamt liv. Ingenting som intresserar mig det minsta. Men det krävs engagemang för mitt betyg.
"Jag tror att vi måste snacka om det där igen." Säger Felix. Jag nickar lätt och ser på honom igen.
"Efter att vi har fått bekräftat att det finns eller inte." Säger jag. Han nickar och ser fram genom klassrummet igen. "Vi tar det hemma hos dig, va? Jakko kommer hem på lördag natt och Niilo är alltid hemma."
"Självklart." Säger han utan att vända blicken till mig. Jag nickar för mig själv innan jag kommer på ännu mer att säga.
"Kan jag få ditt nummer då? Så vi kan bestämma och jag kan hitta hem till dig?" Frågar jag. Han nickar lätt, fortfarande utan att se på mig. "Var bor du ens?"
"Tilja, vi tar det över telefon senare." Säger han och slår upp en sida i sitt skrivhäfte. Han klottrar ner någonting på pappret innan han drar av det från boken och lägger det framför mig. Hans nummer. "Ring mig senare bara. Vi slutar nu och jag ska hem." Utan att läraren sagt någonting reser han sig upp och tar med sig sina böcker då han går genom klassrummet.
"Ja, vi kan väl följa Felix och sluta skolan för den här veckan. Ha en trevlig helg." Jag slår ihop min egen bok och tar med mig pappret från Felix innan jag följer resten av klassen ut ur klassrummet, nerför trappan och in i vår korridor. Jag slänger i mina viktigaste grejer i min väska innan jag slänger upp den över axeln.
"Hejdå Saga." Säger jag till Saga som också hon står och packar sin väska.
"Hejdå Tilja. Vi ses på måndag eller någonting. Söndag kanske." Jag nickar och klappar på min väska innan jag ger henne en kram. Jag lämnar rummet och går snabbt ut till parkeringen där flera bilar just nu fylls på med ungdomar. Niilos bil finns en bit ner och det är dit jag styr mina steg. Jag öppnar dörren och hoppar in i bilen.
"Hej, allt bra?" Jag nickar och spänner på mig bältet innan jag vänder ut blicken genom fönstret. Felix beteende fick mig på sämre humör än tidigare. Plus att jag inte vågar se på Niilo när jag vet att det finns en chans att jag just nu och i nio månader framåt ska bära på Felix barn. Niilos värsta fiende. "Hur känns det att få träffa Jakko igen?" Jakko också. Han är ytterligare en person som inte kommer bli glad över mig och Felix.
"Bra. Jag saknar honom." Säger jag med blicken ut genom rutan där bilarna på parkeringen står. Vi är snart ute på vägen och på väg in i Stockholm.
"Vad händer i skolan?" Frågar Niilo efter en stunds tystnad.
"Inte mycket. Vi lär oss bara massor om sparande." Säger jag. Det är i stort sett det enda vi gör. Förutom jag som också oroar mig för ifall jag ska bli mamma eller inte. Jag vill verkligen veta nu ifall jag är positiv eller negativ. Det vore bra för mig att veta det nu så jag slipper oroa mig.
"Har du sex i skolan? Jag fick hem ett papper om att det är strängt förbjudet. Men du har aldrig varit ute på helgerna när du är hemma." Jag ser för första gången på honom men den här gången är det hans blick som är riktad utåt. På trafiken av bilar som är på väg hem från jobbet.
"Jag tar vad jag får." Säger jag tyst och vänder ut blicken igen.
"Regelbrytare." Påpekar han. Jag svarar inte utan sitter tyst tills vi parkerar framför hans nya lägenhet. Vi är fortfarande på Östermalm men i ett mindre fint område. Ett område för personer med mindre bra ekonomi.
"Framme." Säger Niilo och stänger av bilen. Jag knäpper upp mitt bälte och kliver sedan ur bilen med väskan i handen. "Det är ganska stökigt däruppe. Du måste förstå det."
"Jag förstår det." Säger jag och går mot porten som inte har någon portkod. Jag öppnar därför dörren och håller den öppen för Niilo som sedan springer före mig uppför trappan. På tredje våningen stannar vi. Han låser upp den ena dörren och släpper in mig i den nya lägenheten. Den ser ut ungefär som när vi var och tittade på den. Det som har ändrats är alla flyttkartonger som tagit möblernas plats.
"Som sagt var så är det stökigt." Säger Niilo och stänger igen dörren. Jag hör att han låser innan han sparkar av sig skorna. Jag gör detsamma och följer sedan med honom in till köket. Det är mindre än vårt gamla. Han har köpt in ett mindre bord och tre stolar.
"Får du plats?" Frågar jag. Han nickar och öppnar kylskåpet. Nyfiket ställer jag mig bredvid honom och ser in i den fyllda kylen. För en gångs skull har han köpt mat.
"Jag har köpt mat för din skull." Säger han och ser på mig. Jag ler mot honom innan jag vänder in blicken i kylen igen.
"Det är därför jag älskar dig." Säger jag.
-
9 december 2014
YOU ARE READING
Words f.s
FanfictionOrd finns av flera anledningar, i olika former. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig så andra förstår. En av anledningarna är att göra andra glada. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig när man mår dåligt. Det finns många fler anled...