Måndag 30/10-17
"Jag ska bjuda." Säger jag då jag och Felix sätter oss på varsin sida om bordet för två. Han ser förvånat på mig och jag ler lätt mot honom. "Du fyllde år och jag ska bjuda dig på middag för att visa att jag bryr mig om dig."
"Vad söt du är." Säger han och ler tillbaka mot mig. Jag nickar och räcker en av menyerna till honom. Att han var orolig när jag kom hem till honom långt efter att jag hade slutat är en underdrift. Han förklarade för mig att det kändes som att han skulle explodera av orolighet. Det finns tydligen folk som är ute efter att ta allt som han tycker om ifrån honom. Hans så kallade arbete är ett av dem. Efter att han avbröt sitt uppdrag om att krossa mig så har de tydligen varit på honom väldigt mycket.
"Ta vad du vill." Säger jag och tittar ner i min egen meny.
"Jag vill ha dig." Säger han. Jag skakar på huvudet och läser igenom de olika fina rätterna. "Okej, får jag inte dig så vill jag ha schnitzel med pommes."
"Nej, ta någonting dyrare. Du gör bara så där för att det är jag som bjuder." Suckar jag och stänger igen min meny efter att ha bestämt mig.
"Nej, jag tycker att billigt är gott och det räcker med mat för mig." Säger han. Jag suckar och nickar då jag inser att det inte är ett alternativ att käfta med honom. Då servitören kommer till vårt bord så spänner jag mig smått medan jag undviker att möta hans blick. Det är anledningen till att man inte ska vara nykter när man har mitt rykte.
"Hej." Flinar han. Jag nickar bara och ser på Felix.
"Två schnitzlar med pommes." Säger jag och vänder upp blicken till servitören igen. Han nickar lätt och skriver i sitt anteckningsblock.
"Och att dricka?" Han tittar upp och jag ser på Felix igen.
"Cola." Säger han.
"Samma." Instämmer jag och drar upp mina armar till bordet.
"Okej.. Två schnitzlar och två cola." Säger servitören innan han tittar upp på mig med ytterligare ett flin på läpparna. "Inga armbågar på bordet, Tilja." Säger han innan han försvinner iväg genom restaurangen.
"Vad pinsam du är." Mumlar Felix och jag ser undrande på honom. Han rycker på axlarna och ser ner på mina händer.
"Vad är det för pinsamt med att haft sex med en kille?" Frågar jag. Han rycker på axlarna igen och ser upp på mig.
"Det handlar inte om en. Det handlar om över femtio, det handlar om fler än de tjejer som jag har varit med." Säger han. Jag skakar på huvudet men väljer att inte ta konversationen djupare in i våra egna liv.
"Så hur firade du din födelsedag?" Frågar jag i stället och ser nyfiket på honom. Han ser in i mina ögon och rycker på axlarna.
"Ensam i min säng med längtan om att få ha dig bredvid mig och krama om dig." Säger han, det låter inte gulligt på något sätt med hans ton i rösten. Det låter anklagande och drygt. Som om allt var mitt fel och han inte hade ett skit med vårt gräl att göra. Ändå låter jag det sjunka in och jag lämnar en tystnad emellan oss medan jag letar efter någonting intressant på bordet som jag kan peta på. Det finns ingenting. Allt som finns är jag, Felix och den spända stämningen emellan oss. Ända tills hans telefon plingar till två gånger på rad. Han plockar upp telefonen och jag ser på hans ögon att han läser meddelandena.
"Vad handlar det om?" Frågar jag trots att jag helst skulle vilja undvika att föra en konversation med honom.
"Det är min kompis från Göteborg. Han frågar om jag kan komma ner på fredag och umgås med honom ett tag innan jag tar med mig honom hit. Han ska tydligen flytta till Stockholm på söndag." Säger han och tittar upp på mig. Jag rycker på axlarna då jag inser att han antagligen ska vara borta mellan fredag och söndag. "Jag svarar ja."
"Så du åker på fredag och kommer hem på söndag?" Frågar jag. Han ler lätt och skakar på huvudet.
"Vi åker på fredag och kommer hem på söndag." Rättar han. Jag ser undrande på honom och han ler ännu större. "Du ska ju självklart följa med."
"Va?" Frågar jag tyst. Han skrattar till och lägger ner telefonen på bordet.
"Du tror väl inte att jag åker till Göteborg i en bil helt ensam och lämnar dig kvar för att sova ensam på en bäddsoffa hemma hos din storebror?" Frågar han. Jag ler lätt mot honom och tittar generat ner i bordet. Jag har aldrig märkt av att han har en sådan påverkan på mig förut.
"Jag har aldrig varit i Göteborg." Säger jag lågt och tittar upp på honom. Han ler bara.
"Då blir det en upplevelse för dig. Hade det varit sommar så hade jag tagit med dig till Liseberg. Men det är snart vinter. Så vi åker till Ullared i stället. Det ligger inte så långt bort från Göteborg. Men det är en bra bit härifrån." Säger han. Jag ler. Jag har velat åka till Ullared sedan jag fick veta om vad det är för någonting. Sedan jag såg det på tv. Bara tanken på att få komma till ett så stort varuhus är uppiggande. Att få handla upp hela barnbidraget på kläder och annat onödigt skit.
"Tack så mycket Felix." Säger jag. Han ler och skakar på huvudet.
"Du kan tacka min plånbok efter att vi har varit där. I'll pay." Säger han med ett stort leende på läpparna. Jag skakar snabbt på huvudet.
"Nej du." Säger jag. Han flinar och lutar sig bakåt.
"Vad ska du göra för att stoppa mig? Du har redan fått dina pengar och du köper just nu middag till mig. Jag tror inte du har så mycket pengar så du kan köpa vad du vill. Hur billigt det än är." Säger han. När han säger det så förstår jag att han har rätt. Speciellt då jag fiskar upp hans lilla present ur min väska och lägger den framför honom på bordet.
"Grattis i efterskott." Säger jag. Han ser förvånat på mig innan han ser på det lilla paketet. Försiktigt skalar han av pappret och ser på den röda asken innan han öppnar den.
"Tilja, nu har du absolut inga pengar." Säger han och lyfter upp kedjan med hans namn inristat på den lilla plattan.
"Jag skulle köpa en klocka för att du behöver en. Men jag vill köpa en dyr klocka, så jag väntar med det tills julafton." Säger jag. Han ler lätt och reser sig upp innan han går runt bordet och kysser mig på läpparna.
"Jag älskar dig och tack." Viskar han mot mina läppar.
"Vet du vad?" Viskar jag tillbaka. Han flyttar bak sitt huvud och ser undrande på mig. "Jag älskar dig också."
-
Nu fick ni höra henne säga det :)
-
Sent för att det är julafton och jag har inte haft tid att fixa kapitlet, men nu är det här.
-
24 december 2014
YOU ARE READING
Words f.s
FanfictionOrd finns av flera anledningar, i olika former. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig så andra förstår. En av anledningarna är att göra andra glada. En av anledningarna är att kunna uttrycka sig när man mår dåligt. Det finns många fler anled...