15 - "Vem är killen?"

2.4K 122 4
                                    

Söndag 17/9-17

Jag ser försiktigt in i spegeln och drar upp min tröja. Försiktigt smeker jag magen och vänder lite på mig. Det syns ingen skillnad alls från när jag senast har sett mig i spegeln på det här sättet. Jag släpper ner tröjan igen och låser upp dörren ut från badrummet. Jag kliver ut i hallen och går in i köket där Niilo packar ihop sin plånbok och resten av sina värdefulla saker som han alltid bär med sig. Att pistolen ligger bland hans saker gör mig lite osäker. Jag vet att han bär med sig den överallt, men jag tycker inte om att se den. Han säger att det beror på att hans liv är som det är. Han kan inte gå säker någonstans.

"Okej, då åker vi då." Säger han och ser på mig. Jag nickar och går ut i hallen igen. Jag drar på mig skorna och lägger handen på handtaget medan jag väntar på honom. Han drar på sig sina skor innan han gör tecken åt mig att jag kan öppna dörren vilket jag gör. Han låser efter oss innan vi börjar gå nerför trappan. Mellan andra och första våningen stannar han upp och ser ner på den ena bredvlådan.

"Varför i helvete flyttar man in i samma trappuppgång som personen man hatar?" Frågar Niilo innan han ser på mig. Jag rycker på axlarna och börjar gå nerför trappan igen. Jag hör att portdörren smälls igen och jag fortsätter gå ner med Niilo tätt bakom mig. Hans hand ligger på min axel och det känns på många sätt tryggt. Snabba steg kommer mot oss och jag ser spänt nerför trappan då personen svänger upp för att möta oss. Jag möter hans blick och han ger mig en kall blick innan han ser på Niilo med samma blick.

"Känns det bra att flytta in i min byggnad?" Frågar Niilo. Felix stannar upp precis bredvid oss och ser kallt på honom.

"Det är inte din. Det är min, och ja. Det känns för jävla bra." Säger han innan han fortsätter upp till sin våning. Själv fortsätter jag gå nedåt med Niilo fortfarande bakom mig. Jag går ut genom porten och fram till Niilos bil. Han låser upp bilen och jag hoppar in på passagerarsidan. Anledningen till att vi åker två kvarter med bilen är förmodligen för att vi kommer åka och köpa donken efter att vi har varit hos Jakko.

"Ska du berätta för honom?" Frågar Niilo. Jag nickar och ser ut genom fönstret. Jag måste berätta för Jakko. Jag vet inte hur mycket han kommer att klaga på mig för att jag bestämt mig för att behålla ett barn att uppfostra själv. Han själv har ju barn med en nittonårig tjej. Jag kommer i alla fall att vara arton när barnet kommer. Jakko själv är dock tjugofyra. Han är redo för barnet som han nu ska ta hand om.

"Tror du att han kommer bli arg?" Frågar jag tyst och ser undrande på Niilo som precis svänger in på gatan med vår gamla lägenhet, fortfarande Jakkos lägenhet.

"Nej, blev inte jag arg så blir inte han arg. Det är vi som har lärt upp dig att ligga med var och varannan person. Vi är lite orsaken till att det här hände." Säger han. Jag skakar på huvudet och gör mig redo att knäppa av mig bältet.

"Allt är killens fel för att han inte frågade ifall jag åt p-piller. Han körde utan ändå." Säger jag och knäpper upp bältet. Jag öppnar dörren och kliver ut. Jag smäller igen dörren och ser på Niilo som kommer ut på andra sidan.

"Vem är killen?" Frågar han. Jag rycker försiktigt på axlarna innan jag börjar gå mot lägenhetsbyggnaden. "Jag förstår att du kanske inte vill berätta hans namn. Men han har i stort sett hotat att skada dig. Jag borde få veta."

"Du får veta med tiden." Säger jag lågt och trycker in de fyra siffrorna till porten. Jag öppnar dörren och går uppför trappan till första våningen. Jag knackar försiktigt på dörren ifall det skulle visa sig att bebisen sover. Det dröjer inte länge innan dörren öppnas och en glad Jakko visar oss in i lägenheten.

"Isac sover i vårt sovrum." Säger han och leder oss in i vardagsrummet. I en av de två fåtöljerna sitter en blond tjej. Jag har aldrig träffat Carly innan. Jag har hört om henne från Jakko, men aldrig träffat henne. De har varit tillsammans i närmare två år, men de har nog själva bara träffats tre gånger varav den ena var nu när han hämtade hit henne.

"Hej." Säger hon och reser sig upp. Det syns på henne att hon nyligen varit gravid. "Carly heter jag." Säger hon medan hon sträcker fram handen mot mig. Hennes brytning får mig att vilja skratta. Det hörs att hon är amerikan.

"Tilja." Säger jag. Hon nickar och hälsar sedan på Niilo.

"Tilja behöver prata med dig." Säger Niilo och ser på Jakko. Jakko nickar och slänger lätt med huvudet ut i hallen igen. Jag nickar och följer efter honom in i köket. Han sätter sig ner vid bordet och jag sätter mig försiktigt bredvid honom.

"Du måste lova att inte bli arg." Säger jag tyst. Han ser osäkert på mig innan han nickar och smeker min kind försiktigt med sina fingertoppar.

"Vad har hänt?" Frågar han lika tyst.

"Jag är gravid." Viskar jag. Han ser förvånat på mig innan han stammar fram ett lågt 'va?' "Jag vet hur det låter för dig. Hur hände det liksom. Men jag vet inte heller hur det hände."

"Är du hundra procent säker?" Frågar han. Jag nickar lätt men skakar sedan på huvudet.

"Jag har gjort två test och båda visar positivt. Men jag ska till läkaren på tisdag." Han nickar lätt och pussar mig löst på pannan.

"Klart att jag inte blir arg. Det är egentligen ganska lätt hänt. Jag älskar dig och jag vill verkligen att du tänker igenom det här nu när du väljer ifall du ska göra abort." Säger han lågt. Jag nickar lätt.

"Men du vet att jag inte kommer göra abort." Säger jag tyst. Han nickar.

"Jag förstod nästan det." Säger han. Jag nickar lätt. "Vet du vem pappan är?"

"Ja." Säger jag. Han nickar.

"Bra. Har du pratat med honom." Jag nickar och ser sedan ner i mitt knä.

"Jag måste sluta i skolan." Säger jag. "Han har hotat mig. Gör inte jag abort så gör han det åt mig, med våld menar jag."

"Är han dum i huvudet?" Frågar han. Jag rycker på axlarna. Det är ju det som både Niilo och Jakko har kallat honom. "Gör inte abort bara för att han säger det, och om han nu har hotat dig så ska du hålla dig och barnet borta från honom." Jag nickar och ger honom en stor kram. Hålla mig borta från honom när vi bor i samma trappuppgång? Det ska bli intressant.

-

Carly Miner - Carly (Jakkos flickvän) Miner.

Isaac Taplin - Isac (Jakkos bebis) Jolin.

-

10 december 2014

Words f.sWhere stories live. Discover now