Ah! Leganya bila sudah kembali ke rumah sendiri. Sempat dia bersarapan roti canai di Setia Alam Maju sekali harung dengan makan tengahari. Makan mee goreng mamak yang menimbun kuantitinya di dalam pinggan boleh kenyang hingha ke petang.
Perut sudah penuh, mata pun layu semula. Sudahlah malam tadi entah pukul berapa dia tertidur dalam pelukan Redza. Redza masih pot-pet pot pet mengajak dia berbual hingga matanya terpejam tanpa dia sedar.
Katil empuknya bagai memanggil-manggil. Sesudah set alarm pukul 3.00 petang, Widya hidupkan penghawa dingin lalu hempaskan tubuhnya ke tilam. Sekejap saja dia hanyut dibuai mimpi. Mimpi indah bersama Tengku Redza Naufal sudah pastinya.
@@@@@
Jam 4.00 petang, Widya sudah berada di Kiwi Arts Studio. Menyapa Kak Mas yang sedang membuat persiapan untuk kelas seterusnya yang akan bermula dalam setengah jam lagi.
"Hai Widya! Dua hari hilang pergi mana? Puas kak Mas cuba call tapi tak dapat."
"Sorry Kak.... Phone saya terjatuh dalam pool. Dah kong. Semalam baru pergi beli yang baru."
"Pool? Widya pergi bercuti ke? Dengan R.N. yang hantar dress cantik tu?" penuh bimbang Maslina. Kalau si lelaki kaya bawa Widya pergi jauh, haruslah dia sudah tiduri Widya?
Astaghafitullah! Apa yang aku fikir ni? Marah Maslina pada diri sendiri."Eh... tak lah! Malam tu, saya dijemput ke majlis hari jadi dia. Sampai ke pagi mereka buat parti. Balik semalam, saya pengsan terus! Mengantuk." Dalih Widya.
Lega hati Maslina mendengarnya.
"Ada yang penting ke Kak Mas call saya?"
"Tak adalah penting sangat. Si Fiq tu. Ke hulu – ke hilir cari Widya. Katanya, semalam Widya tak datang ke galeri. Bila pergi rumah Widya, Viva Widya tak ada pun?"
"Oh.. masa dia cari tu, saya tak ada dekat rumah kot. Keluar beli makanan," menjadi alasannya kut.
Guru sambilan yang mengajar seni halus untuk murid-murid level pertengahan sampai. Madam Lim tersenyum apabila terserempak dengan Widya. Sudan lama mereka tidak berjumpa.
"Widya... long time haven't heard from you. How are you?"
Widya terus memeluk wanita yang sebaya maminya itu.
"Busy sikitlah Aunty. I'm good, thank you."
"Wah... Aunty nampak lu punya muka, manyak hepi. Sudah ada boyfriend kah?"
Maslina tergelak dengan pertanyaan Madam Lim. Macam tahu-tahu je.
"Sudah lah tu, madam. Orang cantik, ramai yang berkenan."
"Yor loh! Lu manyak cantik... sama cantik dengan lu punya mami." Madam Lim memuji. Widya mewarisi kecantikan asli wanita Indonesia itu.
Ding! Dong!
Loceng pintu kedengaran menandakan ada orang membukanya. Cepatnya anak murid mereka sampai."Ha... tu, dah cari tu!" Maslina memuncung kepada Fiqri.
"Hai semua. Wid, kau ke mana? Puas aku cari kau. Kau ponteng kerja semalam, kenapa?"
"Syhhh!!!" Widya terus merapati Fiqri. Menolak tubuh Fiqri ke pintu.
"Apa main terjah-terjah macam ni? Hormat lah sikit pada orang tua? Jom, kita borak dekat luar." Lengan Fiqri, Widya tarik menuruni anak tangga satu persatu. Sebuah restoran kecil di bahagian bawah, Widya masuki.
"Duduklah dulu!" suruh Widya. Wajah tegang Fiqri dia pandang. Dia melambai pada waiter dan memesan dua gelas minuman kegemaran mereka.
"Kau buat aku susah hati, tahu tak? Bagai nak gila aku cari kau. Aku ingat kau sakit bila kau tak datang galeri semalam."
"Kau tengok aku macamana sekarang? Sihat walafiat kan? Tak payah risau pasal aku, aku tahu jaga diri."
Fiqri diam. menyedut teh ais yang dingin bagi meredakan hatinya yang panas.
"Fiq... aku mintak tolong dengan kau. Boleh tak kau jangan campur urusan peribadi aku? Lagi satu, aku tak suruh pun kau spot check rumah aku setiap malam?"
"Kau nak salahkan aku? Aku call kau banyak kali, semua masuk voice mail."
"Phone aku rosak, tak boleh pakai dah. Jatuh masuk singki masa aku tengah cuci tangan."
Berubah wajah Fiqri dengan kenyataan balas Widya.
"Aku sayang kau..... Wid. Sebab tu aku risau tak menentu." Tangan Widya, Fiqri capai dan meramas lambut.Widya tersentak. Cepat-cepat dia tarik tangannya.
"Aku sayang kau jugak, Fiq. Sayang sebagai seorang kawan.""Wid... sayang aku, lebih dari apa yang kau rasa. Sejak kita rapat, aku selalu impikan yang kita akan hidup bersama suatu hari nanti. Aku... aku dah lama cintakan kau,"
"Apa yang kau mengarut ni, Fiq?" Widya keluarkan 10 ringgit dari poket seluar dan terus capai beg silangnya. Bangun ke kaunter membuat bayaran dan keluar dari kedai.
"Widd!!!" lengan Widya berjaya Fiqri raih walau berkali-kali Widya menepisnya.
"Lepaslah! Aku tak suka kau pegang-pegang aku."
"Sumpah Wid! Perasaan aku pada kau... ikhlas. Kita punya minat yang sama, impian yang sama. Apa salahnya kita bercinta?"
"Cinta tak akan bawa kita ke mana-mana. Minat dan impian kita belum tentu boleh jamin masa depan, Fiq. Kau tahu kan? Aku dengan kau, berbeza agama. Mak kau pun, tak suka aku sebab mummy aku bunuh diri."
"Tapi Wid...."
"Dahlah Fiq. Aku nak balik. Jumpa esok dekat galeri. Bye,"
Widya menuruni tangga koridor mendapatkan VIVAnya. Turun naik dadanya bila teringatkan pengakuan Fiqri. Fiqri cintakan dia?
YOU ARE READING
ESCORT
RomanceAKU BUKAN PEREMPUAN SIMPANAN Sinopsis : -Widya Aruna Willis - Dia terlalu muda untuk mengharungi dunia yang penuh pancaroba. Terlalu lurus hingga tidak sedar ada 'pemangsa' yang cuba mengintai peluang atas kesempitan hidupnya tanpa tempat bergantun...