DISANGKA panas seharian, rupanya awal pagi lagi sudah ditimpa hujan. Hari ini jelas memang tidak kurang buruk daripada hari sebelumnya.
Ellia mengurut-urut sisi kepalanya sebaik menyaksikan video yang tengah viral di Internet itu. Suasana riuh yang kedengaran di tingkat bawah pastinya berlaku disebabkan video ini.
Rakaman video itu diambil pada tahun di mana dia, Airika dan Evangeline sama-sama mengambil bahagian dalam pertandingan seni ketika umur mereka 12 tahun.
Dalam pertandingan itu, Airika tidak mendapat tempat sedangkan Evangeline dan Ellia pula masing-masing menduduki tempat pertama serta tempat kedua.
Jika Ellia perlu jujur, sebenarnya ketika acara penilaian kedua, dia sebetulnya sudah hampir dinobatkan sebagai juara. Akan tetapi, peluangnya untuk menjadi juara pertandingan tersebut berubah 360 darjah semasa penilaian ketiga. Semuanya hancur berantakan dek lukisannya untuk penilaian terakhir itu dilumuri dengan pelbagai cat berbeza warna.
Dengan baki masa lebih kurang 30 minit, dia tidak punya pilihan lain selain menyediakan lukisan baharu. Tetapi disebabkan dia tidak membawa bahan pewarna, lukisannya semasa itu adalah dalam bentuk hitam putih sahaja. Yalah, ikutkan aturan asal, dia sepatutnya hanya perlu mempamerkan karya lukisannya yang sudah siap. Manalah dia menjangkakan bahawa lukisannya itu akan dihentam malapetaka pada hari penting tersebut!
Sebagai kesannya, lukisannya ketika penilaian terakhir itu mendapat markah yang cukup rendah daripada para juri sekali gus mengubah kedudukannya dalam pertandingan tersebut.
It's quite a blow how one change could turn the result of something just like that.
Selama bertahun-tahun, tiada siapa yang mengetahui gerangan yang telah merosakkan lukisannya pada masa itu. Bahkan dia sendiri pun tidak pernah terniat hendak mencari tahu siapa pelakunya.
Namun hari ini, identiti si pelaku itu terdedah akhirnya oleh kerana penyebaran video tersebut. Solana Airika... Ya, gadis itulah pelakunya.
Airika merupakan pemegang posisi Honored Granddaughter yang sangat dibanggakan oleh grandma dan grandpa. Maka, bila dihadapkan dengan kenyataan ini, sudah tentulah mereka berdua pusing kepala memikirkannya. Lebih-lebih lagi, sudah begitu ramai orang yang tahu bahawa lukisan yang Airika rosakkan itu adalah lukisan kepunyaan Ellia. Informasi padat oleh tukang penyedia video tersebut juga menyebabkan pelbagai spekulasi negatif mula timbul di media sosial.
Ellia tahu, ianya cukup sukar untuk memulihkan nama Airika sekarang ini bilamana para pengguna Internet sibuk membuat tuduhan dan perkongsian tidak berasas mengenai sepupunya itu. Mengetahui hal ini, tentu sekali grandpa berkemungkinan besar akan mengubah pemilik gelaran Honored Granddaughter sekali lagi.
One mistake can ruin everything.
Itu adalah pegangan Blake selama ini. Jadi, dia akan sentiasa cuba mengekalkan kesempurnaan dalam pelbagai benda. Dan itu termasuklah juga prestasi pemegang gelaran Honored Grandchildren.
YOU ARE READING
𝐕𝐄𝐑𝐒𝐔𝐒 | 𝑹𝒆𝒗𝒂𝒎𝒑
Teen Fiction❝Every hurdle that comes my way, I will face it and get stronger.❞ ―𝐄𝐋𝐋𝐈𝐀 ★。+゚☆ ══════════════════ ☆゚+。★ Terlahir sebagai anak pasangan jutawan dan menjadi sebahagian daripada keluarga besar Lawrence dan Jennings yang cemerlang dari segi akadem...