Chapter 17

114 2 0
                                    

Maya dari dapur membawa secawan air Milo panas dan sebalang biskut kering. Kemudian, dia duduk di sofa. Dia mengambil sekeping biskut dan mencelupnya ke dalam air Milo itu sebelum menyuapnya ke dalam mulut.

Hari ini, Liya tiada di rumah. Cari kerja katanya. Kemudian, Maya mengambil kamera Sony di sebelahnya. Dia terus menekan butang ON. Maya terus melihat gambar-gambarnya dengan Syazwan. Dia tersenyum melihat gambar-gambar itu. Kemudian, dia mencelup lagi sekeping biskut ke dalam air Milo itu lagi. Dan, terus menyuapnya.

"Untung aku jumpa kau Syazwan. Aku harap, kau setia macam yang aku harapkan." Maya bersuara sendirian sebelum tersenyum lagi. Maya akan memastikan gambar-gambar itu menjadi saksi cintanya kepada Syazwan.

"Assalamualaikum." Ucap Liya yang baru pulang. Namun, ucapannya itu tidak dijawab. Dia terus melihat ke ruang tamu. Nampaknya, Maya sedang leka melihat gambar di kamera. Dia terus melangkah secara perlahan sambil menghampiri Maya. Dia lantas melihat gambar-gambar itu. Liya terus tersenyum sambil menggelengkan kepala.

"Amboi, Amboi, Amboi. Syok nya tengok gambar sampai tak perasan aku dah balik?" Soal Liya tiba-tiba. Maya lantas memalingkan badan. "Eh, Liya apa ni! Jangan lah tengok gambar ni." Maya lantas bersuara sambil menarik rapat kamera itu ke dadanya. Liya tertawa sebentar. "Alah, kau ni. Aku tak kisah lah. Aku faham. Tengah dilamun cinta kan." Liya bersuara sebelum duduk bersebelahan dengan Maya.

Maya hanya mendiamkan diri. "Kau dapat kerja tak?" Soal Maya. "Tadi, ada butik tu, dia kata... dia akan beri jawapan lusa. Tidak tahu lah dapat ke tak." Balas Liya sebelum meletakkan beg tangannya di meja kopi. "Oh, bagus lah tu." Balas Maya ringkas. "Kau macam mana? Dah cukup belum duit untuk bila studio?" Soal Liya pula.

Maya mencelup biskut ke dalam air Milo dan berkata. "Ada lah dalam empat ribu. Tak cukup lagi. Tapi, Syazwan kata dia nak tolong aku." Balas Maya sebelum mengunyah biskut itu. "Oh, untung lah kau." Balas Liya lagi. Maya hanya menggeleng sambil tersenyum.

"Hah, aku lupa nak beritahu kau." Maya bersuara tiba-tiba. "Apa dia?" Soal Liya. "Syazwan ada offer dua tiket grandstand Sabtu ni. Kau nak tak?" Soal Maya sebelum menghirup air Milo. "Grandstand? Serious lah wey?!" Soal Liya teruja. "Ya, Liya. Takkan lah aku nak tipu." Balas Maya lagi.

" Mestilah nak! Aku tak pernah duduk kat grandstand." Balas Liya. "Okey, nanti aku beritahu dia." Balas Maya sebelum meletakkan semula cawan ke meja kopi. "Yeah! Aku naik sekejap ya. Nak tukar baju." Liya bersuara sebelum mengambil beg nya dan berlalu pergi. Maya hanya tersenyum.

---------------------

Syazwan sibuk berlatih dengan rakan sepasukannya. Semua nya bersungguh-sungguh. Maklumlah, sudah sampai ke final. Sewaktu mereka rehat, Syazwan terus duduk bersama Mukriz. Apabila melihat aplikasi WhatsApp, kelihatan Maya menghantar mesej.

Dia terus membacanya dengan senyuman. Mukriz yang sedang minum air mineral perasan dengan tindak tanduk rakannya. "Hmm, sejak dah ada girlfriend ni, aku pun tak dilayan." Mukriz bersuara tiba-tiba seolah menyindir rakannya. Tindakan itu membuatkan tangan Syazwan berhenti dari menaip. Dia lantas memandang Mukriz.

"Lah, Mukriz. Marah ke?" Soal Syazwan dengan senyuman. "Tidak ada lah." Balas Mukriz ringkas. "Aku bukannya tak layan kau terus." Balas Syazwan lagi. "Hah, yalah." Balas Mukriz ringkas. "Yalah, malam ni kita keluar ride. Nak?" Soal Syazwan cuba mengambil hati rakannya.

"Hmm, boleh juga. Kalau tak, aku bosan duduk rumah. Abang-abang aku semua dah duduk rumah sendiri lepas kahwin." Mukriz membalas. Syazwan hanya tersenyum. "Ni, kalau kau dah kahwin. Entah-entah, aku dah alone." Mukriz bersuara sebelum menundukkan wajahnya. Syazwan tertawa seketika sebelum menepuk perlahan belakang rakannya.

Hilangkan SegalanyaWhere stories live. Discover now