Chapter 22

89 3 0
                                    

Syazwan dan Maya berhenti di hadapan kedai yang masih baru dan kosong. Mereka juga bersama seorang lelaki yang memegang kunci itu. Lelaki itu membuka grill kedai dan membiarkan Syazwan dan Maya masuk ke dalamya.

Syazwan dan Maya melihat sekeliling. Kedai itu amat luas. Jadi, boleh lah Maya meletakkan frame dari hasil tangkapan gambar nya. "Awak suka kedai ni?" Soal Syazwan tiba-tiba. Maya terus berpaling ke arah Syazwan dengan senyuman. "Yup, saya suka sangat." Balas Maya lagi.

"Good, kalau macam tu bila awak nak pindah kan barang?" Soal Syazwan tiba-tiba. Maya lantas berkerut. "Aik, kenapa pula? Kita kan kat sini cuma nak survey." Maya membalas hairan. Syazwan tergelak kecil sebelum meminta kunci pada lelaki itu. "Sebab, saya dah beli kedai ni untuk awak." Balas Syazwan dengan senyuman.

Maya terkedu dengan pernyataan di beri. Dia menekup mulutnya tanda gembira. "Serious? Terima kasih, Syazwan!" Ucap Maya lagi. "Welcome." Jawab Syazwan ringkas. "Saya tak tahu macam mana yang balas jasa awak." Maya bersuara lagi.

Syazwan tersenyum seketika. "It's okay. Mungkin awak boleh balas jasa saya dengan jadi permaisuri dalam hidup saya." Syazwan bersuara sebelum mencubit manja hidung Maya. Gadis itu malu dengan pernyataan itu. Dia lantas tersenyum hingga pipinya kelihatan merah.

"Nah, kalau ada apa-apa nak saya tolong, awak call je. Nanti saya datang. Nak tolong cat ke, pasang frame awak ke." Syazwan bercadang sambil memberi kunci kedai itu kepada Maya. Maya terus menyambutnya.

"Lusa kita cari perabot nak?" Soal Maya. Syazwan mengangguk tanda setuju. "Boleh je. Saya ikut awak." Balas Syazwan. Maya membalas kata-kata itu dengan senyuman. Tidak sabar rasanya ingin membuka studio untuk menyinarkan lagi bakatnya sebagai photographer.

-----------------

Farah duduk di dalam kamarnya. Dia mencapai telefon pintarnya dan mendail nombor telefon Darwish. "Hello. Darwish?" Panggil Farah. "Hello, kenapa ni?" Soal Darwish pula. "Aku nak cerita kat kau ni." Balas Farah lagi. "Apa dia? Cerita lah." Darwish bersuara.

"Semalam aku ada jumpa Syazwan." Farah membuka bicara. Darwish yang mendengar lantas menyoal. "Kau jumpa dia? Nak buat apa?" Farah mengeluh seketika mendengar soalan itu. "Dia yang suruh aku datang rumah dia. Bila dah sampai, bukan nak ajak masuk rumah. Berdiri depan rumah itu." Farah mengadu.

"Oh, dia cakap fasal apa je?" Soal Darwish lagi. "Dia marah aku lah. Dia dah tahu aku yang letak pil tu. Aku rasa ni mesti Maya yang beritahu dia. Sebab, Maya je ada waktu aku cakap fasal tu." Balas Farah lagi. "Hmm, yalah kot. Habis tu, kau balas apa?" Soal Darwish lagi. "Mula-mula, aku nak putar belitkan cerita, tapi aku kena mengaku juga." Balas Farah lagi.

"Habis tu macam mana sekarang ni?" Soal Darwish. "Entah lah. Aku pun tak tahu." Balas Farah ringkas. "Hah, cakap fasal ni. Aku pun ada benda nak cerita fasal Maya." Balas Darwish lagi. "Hish, sakit telinga lah dengar nama dia." Bentak Farah. "Kau nak tahu ke tak?" Soal Darwish. "Hmm, cepatlah. Apa dia?" Farah mengalah. Dia perlu mengambil tahu juga.

"Semalam aku ada terserempak dengan Maya kat kafe." Jawab Darwish ringkas. "Then?" Soal Farah lagi. "Aku berbual lah macam biasa dengan dia. Tapi, bila aku buka topik fasal Syazwan, dia macam mengilak. Lepas tu, dia terus nak balik. Aku rasa, dia ada syak apa-apa lah." Balas Darwish lagi.

"Hish, kau ni. Susah lah nanti. Tapi, tak apa lah. Kita tengok dulu macam mana" Balas Farah dengan kata putus. Tiba-tiba, seseorang menguak pintu kamar Farah. "Er, Darwish. I call you later." Farah bersuara di corong telefon sebelum menamatkan panggilan. "Lah, kenapa pula dia ni?" Darwish bersuara sendirian sebelum menggelengkan kepalanya.

Hilangkan SegalanyaWhere stories live. Discover now