Baju gaun berwarna peach muda pemberian dari Puan Kim tadi direnung . Disebabkan semburan air Taehyung tadi , dia telah menyusahkan Puan Kim . Nasib baik saiz badan mereka berdua sama .
Kalau tak , terpaksa dia pakai sehingga sesi makan malam tamat . Sudahlah melekit
Nafas dihembus . Fikirannya mula melayang teringatkan detik makan malam dia bersama keluarga Taehyung tadi .
" Betulkah apa yang kau buat ni angela ? " bisiknya sendiri . Hatinya gusar . hatinya dibelengu rasa bersalah terhadap Keluarga Taehyung . Apatah lagi nenek .
Kata kata Taehyung tadi kembali menghantui fikirannya .
" Terima sajalah lamaran aku , Aku janji kita akan bahagia "
Angela mengusap keseluruh badannya . Naik merembang bulu roma dia . Tak cliche sangat ke ?
" eee , Entah entah dia yang buli aku lebih teruk dari sekarang nii . Aku pula yang jadi kuli dalam rumah dia nanti " bebel Angela seorang diri .
Fikirannya mula terbayang akan nasibnya kelak , pantas kepala digeleng cuba membuang semua fikirann negatif itu . Takkanlah Taehyung nak buat dia macam itu .
Nenek masuk kedalam bilik tanpa mengetahui cucunya . Yelah , dari tadi dia menilik disebalik pintu itu pun Angela tak sedar langsung .
" dah kenapa geleng geleng kepala itu ? " soal nenek lalu peha cucunya ditepuk sekilas . Tempat kosong disisi Angela diduduk .
Angela tersengih kecil . Kepala digaru.
" Tak ada apa apa nek "
" yelah tu , macam mana makan malam dengan kawan kamu tadi " soal nenek . Raut wajah Angela direnung .
Angela mengubah posisi lalu duduk berhadapan dengan Nenek . Kedua belah tangan nenek diraih lalu digenggam erat .
Terbit bersalah dihati sebab dah tipu nenek . Nenek terlalu naif untuk ditipu .
Anak mata mereka saling berpandangan .
" okay , semuanya berjalan lancar . Nenek dah makan ? "
Nenek mendehem sebelum menjawab soalan Angela.
" sudah , tapi sunyilah angel tak ada temankan nenek " Balas nenek pula . Angela tertawa kecil . Belakang tangan nenek dicium sekilas .
" Sorry , tak apaa esok kita makan sama sama yaa " Nenek mengangguk perlahan . Angela tersenyum gembira .
Macam manalah dia nak duduk berjauhan dengan nenek . Lihatlah perangai dia sekarang , manja mengalahkan bayi . Kalau Angela dah berumah tangga nanti , siapa yang nak manjakan nenek ? tiada siapa pun .
" Nek , kalau ada orang datang nak melamar Angela nanti nenek-"
" siapa yang datang melamar kamu ? " celah nenek terlebih dahulu . Angela tersenyum kecil
Nenek pula yang terlebih excited sedangkan Angela setengah mati memikirkan perkara tersebut .
" Nenek ni , biarlah angel habiskan dulu ayat angela barulah nenek boleh jawab " rajuk Angela . Nenek sudah mengekek kecil . Tangan dilekap kemulut .
" maaf , nenek teruja sangat akhirnya ada putera datang sudi memperisterikan cucu nenek ini "
Angela menguntum senyum . Taehyung itulah putera yang datang melamar Angel nanti nek . desis hatinya
" Umur kamu dah 24 tahun pun tapi sampai sekarang masih belum berpunya , masih bujang . Nenek tak pernah berhenti mendesak . Akhirnya cucu nenek nak kahwin " sambungnya lagi . Cecair jernih mula mengaburi mata . Hati wanitanya gembira
Angela tak sanggup tinggalkan nenek . rintih hati kecilnya
" Sekarang nenek rasa lega sikit sebab ada orang yang akan jaga cucu kesayangan nenek kalau nenek dah pergi nanti " Perlahan tangan Angela pula diusap . Dahi Angela berkerut .
" Nenek nak pergi mana ? jangan tinggalkan angela nek " rintih Angela lalu memeluk tubuh nenek yang berisi . Wajahnya disembam dileher nenek . Haruman lembut yang sentiasa membuatkan Angela terbuai lena .
Lantas rambut angela dibelai , ubun ubun Angela dicium lama sebelum melanjutkan katanya . Akhirnya air mata yang bertakung laju menuruni pipi tembam nenek . Rasa sebak yang tidak boleh ditahan akhirnya tewas .
" Tempat yang lebih tenang untuk nenek " balasnya . Angela hanya mendiamkan diri didalam pelukan nenek . Dia masih tertanya tanya akan apa yang dikatakan nenek .
Angela mengeratkan lagi pelukan pada tubuh nenek seperti tidak mahu lepaskannya.
" Angel sayang nenek . Janji jangan tinggalkan Angel seorang diri kat dunia ni . Angela tak ada sesiapa selain nenek . "
_______
TBC
Please Vote and Comment juseyo
YOU ARE READING
✔️ Married With a Stranger | [ 김태형] KTH
FanfictionTanpa mereka sedar , sebenarnya Tuhan telah merancang pertemuan untuk mereka berdua melengkapi satu sama lain . Tetapi gelaran 'stranger' membuatkan gadis itu menolak rasa yang mula menjalar dalam hatinya . Tak mungkin , mereka stranger yang terpak...