86.

1K 72 0
                                    

Dengan senyap orang yang sedang tunduk menelaah di meja belajar menghadap katil diperhatikan oleh orang yang duduk bersila atas katil dan tangan bersilang di dada.

Renungan tajam dan aura tidak berpuas hati terpancar melalui pandangan orang tersebut.

Sedang tangan itu sibuk mencatat, Xenon bersuara.

"Kalau ada benda yang kau nak cakap......dari kau tenung aku macam tu takkan dapat apa-apa. Baik kau study untuk exam nanti."

Irene berdengus pendek. Dia menolak rambut yang jatuh atas dadanya ke belakang bahu dengan kasar. Rasa panas hati membuatkan seluruh badannya terasa panas.

"Awak tahu rancangan papa awak tentang kita dari awal ya?"Irene menyilang tangan ke dada saat bertanya.

"Urm..."balas Xenon.

Kening Irene terangkat.

"Urm?"ulang Irene bernada jengkel."Dah tak ada perkataan lain selain benda tu?Hadap buku 24 jam..hanya urm yang boleh keluar dari mulut tu?"tanya Irene dengan sinis.

Xenon mengangkat kepala, pen di tangan di turunkan lalu dia memusingkan kerusi menghadap Irene. Memandang wajah tegang yang mana tiada lagisenyuman mahupun renungan penuh kasih sayang dari gadis itu.

"Ya..aku tahu..."jawab Xenon.

"Dan awak diamkannya?Tanpa memberitahu saya dari awal?"Irene mengangguk-angguk kepala. "Ahh...sekarang baru saya faham sebab itulah papa awak suruh duduk sini. Berharap dengan cara itu kita boleh rapat. Saya suka awak, awak suka saya. Dan guna alasan persahabatan bapa kita untuk jodohkan kita.Macam tu?"

Xenon melepaskan hela panjang.

"Irene...bukan itu sebenarnya. Papa aku hantar aku untuk tengok-tengok kan kau dan juga rumah ni memandangkan papa aku minta tolong papa kau untuk jaga company papa aku sewaktu dia tiada. Cadangan untuk satukan kita hanyalah rancangan, mereka belum sempat nak bincang dan semua ni berlaku.."jelas Xenon. "Janganlah cakap macam papa aku tu orang jahat pula..."

Gadis itu berdecit, dia memandang ke kanan seketika sebelum kembali memandang Xenon.

"Masalahnya awak tahu tentang rancangan tu dan boleh elakkan hal seperti hari ini dari berlaku...awak boleh saja bantah permintaan papa awak tu. Jadi dia takkan bertelagah dengan parents yang lain..."luah Irene perlahan namun tegas.

Kening Xenon mencerun. Lelaki itu memandang tidak puas hati ke arah Irene.

"Jangan nak letakkan semua salah dekat papa aku...dia sendiri tak sangka benda ni terjadi. Apa yang dia cuba buat adalah pertahankan apa yang terbaik untuk anak dia...parents yang lain pun salah sebab datang tak beritahu dan tiba-tiba ajukan soal perkahwinan tu."luah Xenon yang kedengaran marah namun nadanya masih rendah.

Irene bangun dari duduknya. Dia berdiri tegak memandang Xenon.

"Saya ada cakap ke yang saya salahkan papa awak..ada?Yang awak asyik cakap macam tu kenapa! Saya Cuma cakap kalau awak halang idea ni dari awal semua ni takkan terjadi. Lagipun awak bukannya ada perasaan dekat saya dari awal maknanya boleh jer awak tolak. Kenapa biarkan benda ni melarat sampai hari ni awak tak consider tentang parents saya?"

Xenon berkerut kening, dia memandang tidak percaya ke arah Irene.

"Macam mana aku nak tolak cadangan ni kalau dari awal lagi aku memang dah ada perasaan dekat kau!"luah Xenon.

Irene terpempan. Gadis itu memandang bungkam ke arah Xenon. Tetapi lekas-lekas dia sedarkan diri.

"Well...I'm not!So suka atau tidak awak kena beritahu ayah awak untuk batalkan niat dia!" tegas Irene sebelum keluar dari bilik itu.

Xenon terkedu, dia memandang terkejut ke arah pintu bilik yang dihempas kuat oleh Irene.

Irene berjalan laju masuk ke dalam bilik sebelum mengunci pintu bilik itu. Dia bersandar pada belakang pintu itu dengan tangan mencengkam kain baju dekat dengan jantungnya. Sakit!

5. Mr. RightWhere stories live. Discover now