@AdrianaSisiu: Blestemul lănțișoarelor

72 4 0
                                    


     Titlul:

     Am mai găsit pe Wattpad o lucrare cu același titlu. Oricum, ți-aș fi recomandat să-l mai ,,șlefuiești". De ce nu încerci ,,Blestemul colierelor"? Sau poate altceva legat de lucrarea ta. Am văzut multe titluri ce conțin ,,blestem". Încearcă altceva. Sau dacă vrei să păstrezi acest titlu, pune-i diacritice.

     Coperta:

     Coperta este alcătuită dintr-o poză cu un lănțișor. Mi se pare că ai fost inspirată să adaugi lănțișorul, însă sper că înțelegi că nu poate rămâne acea copertă. Trebuie să adaugi numele tău (autoarea) și titlul (și poate alte mențiuni pe care vrei să le expui pe copertă). Dacă ai probleme cu coperta, aruncă un ochi peste magazinul grafic al acestui profil sau poate peste premades.

     Descriere:

     Mi se pare puțin cam vagă. Apreciez că ai încercat s-o faci scurtă și ai fost destul de inspirată să descrii doar în mare despre ce este vorba, fără a da prea mult afară. Însă, după cum am spus, este prea scurtă. Sau în orice caz, dacă vrei să o păstrezi așa, înainte de ,,Două lănțișoare" încearcă să adaugi ,,Este vorba despre" sau să adaugi mai multă dinamică, în afară de acest blestem, altfel pare o propoziție ,,în aer". De asemenea, recomand folosirea alineatelor și a diacriticelor. După ,,lănțișoare" ar fi fost bine să pui virgulă, la fel și după ,,copii". În loc de al doilea ,,care", mergea ,,ce", fiindcă te repeți prea mult. Înainte de ,,din cauza" puteai pune iar virgulă. Și după ,,blestem" trebuia o altă virgulă. Cuvântul ,,local" cred că era ,,loc".

     Conținut:

     Capitolele mi se par puțin cam prea scurte. Le-ai putea lungi dacă ai folosi mai multă descriere, însă am să continui această idee când ajung la partea textului, în sine. Acum, prima dată, așa cum fac mereu, am să comentez pe tema gramaticii și a exprimării.

     Observ că lipsesc cu desăvârșire alineatele și diacriticele. Ar schimba cu mult aspectul lucrării, dacă le-ai folosi. După ,,o sută de ani" ar fi trebuit să pui virgulă, la fel și înainte de ,,fără să vrea". Deși, sincer, în loc de ,,fără să vrea", puteai pune ,,din greșeală" sau ,,neintenționat". Mi se pare mai frumos doar. Acum, eu nu sunt expertă la cărțile cu vampiri/vârcolaci și alte creaturi, însă pot spune că am destul de multe cunoștințe atunci când vine vorba despre lucrări sci-fi și despre termenii folosiți. Cuvântul ,,alpha", în română, cred că putea fi scris fără nicio problemă ,,alfa". Înainte de ,,în zadar" și de ,,dar" mergea câte o virgulă. Ai câteva greșeli de tastare. În loc de ,,lor", ai scris ,,lot"; în loc de ,,fost", ai scris ,,cost"; în loc de ,,cel", ai scris ,,del" etc. De la cuvântul ,,blestemul" cred că deja începe un nou paragraf, așa că trebuie să lași un spațiu și să începi cu alineat. În cazul celorlalte capitole, este la fel. De unde crezi tu că începe un alt paragraf, lasă spațiu și începe cu alineat. Am observat că ai făcut o confuzie: ,,ochii negri ca jadul". Jadul este o piartă semi-prețioasă de culoare verde. La ,,v-a înțelege", corect este ,,va înțelege". Atunci când folosim cifre/numere, în cărți, trebuie să le scriem cu litere. La ,,clasele 1-4", în primul rând, mai corect era ,,clasele I-IV". În al doilea rând, trebuie scris cu litere, însă ar fi sunat mai bine dacă spuneai ,,școala primară". Sintagma ,,fetiță micuță" este pleonasm. Recomand, de asemenea, atunci când vine vorba de dialog, să renunți la ,,E: Ce s-a întâmplat?". Se folosește linia de dialog: ,,—" (nu cratima, nici linia de pauză). Scrii: ,,— Ce s-a întâmplat?", apoi adaugi transmițătorul (în acest caz, Ella): ,,întreabă Ella...", apoi adaugi ceva ce ar putea o caracteriza ca personaj (emoție, reacție etc.): ,,întreabă Ella, mutându-și îngrijorată privirea către părinții ei.". În loc de ,,Sunt niște monștrii.", corect este: ,,Sunt niște monștri.". Am observat că acolo unde ai descrierea coșmarului, unde ai folosit scrisul italic, ai așezare centru a paginii. Însă nu trebuie. Scrisul italic era de ajuns. Așezarea trebuia să rămână la stânga. ,,Defapt", se scrie ,,de fapt". În loc de ,,Mamaaaaaaa!", cred că ajungea un simplu ,,Mamă!". De asemenea, deși de obicei nu mă bag la distribuție, actrița pe care ai ales-o, are o culoare mai controversată a ochilor. Căutând pe net, vei afla că ea suferă de heterocromie, iar ochii ei, de fapt, nu sunt de aceeași culoare, însă acest lucru este aproape insesizabil, din cauza photshopului și a filtrelor folosite. Dialogul ciudat din ultimul capitol mă intrigă. Nu mi se pare în regulă replicile scrise una după alta (la propriu). Cred că, în loc de ,,link", poți folosi doar ,,legătură telepatică".

     Trecând la acțiune/descriere/personaje, pot spune că se vede că încerci să faci ceva frumos. Totuși, ar merge mai multă descriere. Totul se întâmplă mult prea repede și am impresia că nu dai toate informațiile necesare. În al treilea capitol (cred) ai un dialog din care nu se înțelege cine vorbește cu cine. Am tot citit și recitit, sperând că ai scris pe undeva cine-s personajele care participă la acțiune, însă am înțeles că era vorba de un Derek acolo. De asemenea, cred că ar trebui să conturezi toate personajele, nu doar pe cele principale, fiindcă toate personajele sunt importante și pot crea și ele ,,valuri". Și pe deasupra, după cum spuneam mai sus, pot ieși capitolele mult mai lungi. Mi se pare, totuși, că nici personajele principale nu sunt conturate în totalitate. Am impresia că se încearcă o legătură între scriitor (personaj) și cititor, însă se pierde undeva ,,pe drum". Nu mă regăsesc în pielea niciunui personaj, fiindcă nu știu de ce sunt în stare. Am nevoie de emoție, de reacții, de acțiune și de descriere. De fapt, cred că ar trebui să pui mult mai mult preț pe asta, având în vedere că narezi la persoana I. Din moment ce narezi la persoana I, tu ești, practic, personajul. Tu simți, tu trăiești acele lucruri, tu explici. De aceea, cititorii se așteaptă la mai mult. Încearcă să fii empatică și să te transpui cumva în pielea personajelor. Și după cum spuneam, folosește descrierea (chiar și cea din dialog, care mie mi se pare cea mai importantă, sincer) pentru a contura personalitatea și caracterul personajelor tale și pentru a le apropia de realitate. Încearcă să dai mai multe detalii, deși știu că poate vrei să păstrezi un strop de mister și ți-e teamă că vei da prea mult. Știu cum e. Însă nu cred că e prea mult, dacă adaugi detalii lipsă. Vreau să ai grijă și la ceea ce fac personajele, dacă tot vorbesc despre ele. Sunt plate, am spus asta deja, însă par că au un comportament tipic, repetitiv. Nu au personalitate individuală. Par că toate gândesc la fel, dintr-un anumit punct de vedere. Trebuie să schimbi și asta. Fiecare personaj, la fel ca fiecare om, fiindcă presupun că vrei ca lucrarea să fie realistă, reacționează diferit. Alții sunt mai lași, alții sunt mai curajoși, alții îndură mai ușor durerea, alții nu. Trebuie să existe diversitate între personaje, pentru ca cititorii să fie capabili să le distingă.

     Concluzii:

     În primul rând, vreau să spun că apreciez foarte mult că nu ai clișee. De fapt, povestea cu vârcolacii ar putea fi puțin clișeică, însă nu văd vreo asemănare cu vreo altă lucrare. Deci, eu o să o elimin din lista mea mintală cu clișee. Totuși, după cum am mai spus, ai grijă că mai există o lucrare care are același titlu și dacă nu mă înșel, tot despre vârcolaci este vorba și ceva blestem.

     Recomand să te interesezi mai mult asupra termenilor și anumitor criterii ale lucrărilor științifico-fantastice și să încerci să folosești cât mai mulți termeni în română, atâta timp cât cartea ta este în română.

     Nota: 3/5

     Plata: follow permanent contului meu și o părere (comentariu) la cartea mea, ,,Visând-o la miezul nopții"

     - Aura

Critici IV |Finalizată|Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum