Titlul:
Titlul este original, nu reprezintă vreun clișeu. Mi se pare în regulă. Acum, să sperăm că se va lega de conținut.
Coperta:
N-am să mint, nu este cine știe ce. De fapt, cred că ar fi putut ieși mai estetică de-atât. Ai pus săbii în centru, ceea ce este cam prea evident, având în vedere că titlul conține cuvântul ,,război" sau poate ai fi putut să le așezi altfel. Fata de pe fundal nu exprimă nimic. Tot ce ne spune este că personajul principal (cel mai probabil) este feminin. De asemenea, am impresia că nici gradientul acela din titlu nu prea se potrivește. În general, am impresia că nu este bună cromatica: ochii fetei sunt albaștri (țin să menționez asta, fiindcă par a ieși în evidență cel mai mult), sabia din centru are niște rubine pe ea, iar titlul este galben. Mi se pare că este puțin cam incompletă coperta. Recomand să vizitezi magazinul grafic al acestui profil.
Descriere:
Vreau să subliniez din start lipsa alineatului. Totuși, vreau să subliniez și că descrierea se leagă foarte frumos de titlu. Gramatica este bună, nu dai tot din start, ceea ce este bine. Este structurată pe fragmente, lucru care ajută la cititul cursiv, fără probleme, iar frazele sunt ușoare, fără ,,artificii".
Conținutul:
Eu, personal, sunt un mare fan al esteticii și apreciez când văd anumite simboluri, pentru a îmbunătăți acest aspect al unei lucrări. Totuși, în loc de ,,Ora 23:54 ● New York ● 31 Decembrie", eu aș fi scris: ,,31 decembrie, New York" și apoi, sub asta: ,,Ora 23:54". Dar, în orice caz, nu este o greșeală. Este ceva ce mi s-a părut mie altfel.
Acum, lăsându-mă pe mine la o parte, voi trece la lucruri concrete. Ca de obicei, voi începe cu gramatica/punctuația/exprimarea. Primul lucru pe care l-am observat este că nu pui alineate și replicilor (acolo unde ai linie de dialog). Alineatul se pune de fiecare dată când se începe un nou paragraf, indiferent că este o replică sau nu. La ,,trebuie să vi neapărat", este, de fapt, ,,trebuie să vii". Am văzut că ai o greșeală și la ,,ce l-a crescut", ai scris ,,ce la crescut". La ,,Fi un luptător...", ,,fi" se scrie doar la forma negativă. La forma afirmativă este ,,fii". Ai scris ,,preoți" în loc de ,,preoții". Exprimarea: ,,După minute...", mi se pare cam prea ,,plată". Încearcă ori un număr de minute, de exemplu: ,,După două minute..." ori să spui: ,,După mai multe minute..." sau ,,După minute bune...". Pe ,,m-a salvat" l-ai scris ,,ma salvat". Ai scris ,,nervi" în loc de ,,nervii". ,,Nici o" se scrie ,,nicio" în unele cazuri. Ai scris ,,la numit" în loc de ,,l-a numit", la fel și ,,ma", în loc de ,,m-a" și ,,căderi", în loc de ,,căderii". Și ,,ști" se scrie ,,știi", atunci când nu folosești forma de infinitiv.
Concentrându-mă asupra acțiunii, am impresia că totul se derulează puțin cam repede. Adică, mă așteptam ca în noaptea morții celor trei persoane, să fie ceva mai... profund. Mă așteptam să citesc despre felul în care s-au simțit ei. Înțeleg că fata s-a aruncat de pe acel zgârie-nori, deci evident nu avea ce să mai simtă, atunci când a făcut contact cu solul. Totuși, ar fi mers puțină descriere în timpul căderii. Bărbatul împușcat în cap a spus că a simțit gloanțele. Deci nu a murit pe loc. Din nou, ar fi mers mai multă descriere, pe partea emoțională a personajului. La fel și cel cu accidentul de mașină; cred că ar fi fost necesară mai multă descriere. Personajul principal feminin nu inspiră o atitudine de sine stătătoare. Se lasă influențată de părerile (sau de frica) celor doi bărbați, în legătură cu războiul. Și într-un fel, mi se pare că și-au acceptat moartea puțin cam prea ușor. Sincer, ar fi fost exgaerat, dacă descriai nu știu ce crize. Totuși, ei sunt destul de împăcați cu asta. Sau cel puțin, așa pare. Am observat, totuși, că tu compensezi lipsa conturării personajelor cu decorul și împrejurimile. Ai un stil frumos de a descrie ceea ce se vede, lucru care mă face să cred că nu ai probleme în a descrie planul fizic, ci trebuie să mai lucrezi la planul emoțional/psihologic. De asemenea, și personajul Bohur este puțin incomplet. A găsit o fată în pădure, a dus-o la el acasă și a avut grijă de ea. Fata apare cu doi bărbați, care, susține ea, sunt frații ei (ceea ce noi știm că nu sunt) și el îi lasă singuri la el în casă, pe cei trei, casă vorbească, fără a pune întrebări. Acum, eu știu că universul pe care tu îl creezi este diferit și am înțeles că vrei ca oamenii de acolo să se comporte ciudat. Totuși, sunt sentimente, la oameni, pe care nicio dimensiune sau univers nu cred că le poate schimba, precum: atașamentul, mânia sau curiozitatea. Și având în vedere că personajul are o vârstă, este trecut prin viață (cum s-ar spune), este puțin ireal, chiar și pentru o carte de ficțiune, să fie chiar așa de naiv. În altă ordine de idei, am observat ceva ce este posibil (și cred că am dreptate) să fie eronat. Fata se întreabă dacă este în acea pădure de zile sau poate chiar de săptămâni, respectiv se întreabă de cât timp nu a mai băut apă. Corpul uman conține apă într-un procent mare (65%, dacă nu mă înșel). Acum, eu nu sunt expertă, dar un om nu poate supraviețui prea mult fără apă, deoarece apare deshidratarea; sângele nu se mai oxigenează. În unele tehnici de supraviețuire se vorbește mereu de una, numită ,,regula de trei" (3 minute fără aer, 3 ore fără adăpost pe timp de viscol, 3 zile fără apă și 3 săptămâni fără mâncare). Această regulă este posibil să nu fie corectă în procent de sută la sută, dar tot cred că, atunci când vine vorba despre lipsa consumului de apă, nu ne putem raporta la săptămâni întregi.
Concluzii:
Legat de gramatică, trebuie să te mai documentezi în legătură cu cratimele sau doi de ,,i". Totuși, am văzut că nu toate cuvintele sunt scrise greșit, deci este posibil să fie doar greșeli de tastare. Oricare este cauza acestor greșeli, recomand să le corectezi, pentru a oferi un plus de aspect și seriozitate lucrării.
Ceea ce voiam să punctez este legătura din copertă-titlu-descriere-conținut. Coperta nu se potrivește cu descrierea. În descriere vorbești despre un grup de prieteni, pe copertă ai o fată. Eu acum înțeleg că totul se petrece din perspectiva ei, însă acesta nu este un motiv să fie doar ea pe copertă. Și ceilalți doi bărbați sunt personaje principale. Titlul se potrivește și cu descrierea și cu conținutul, ceea ce este bine.
De asemenea, documentează-te și în legătură cu acea informație legată de cât de mult poate rezista un om fără apă. Poate părea o nimica toată, însă o informație falsă este destul de gravă în rândul populației care nu se interesează despre ceea ce citesc. Mai trebuie lucrat și la personaje, din punctul meu de vedere. Fă-le mai ample și dă-le mai multă viață. Vreau să văd ce se ascunde în spatele atitudinii morocănoase a lui Zaphir sau în spatele atitudinii spontane a lui Aresh. Mai mult de atât, vreau să văd mai multă putere a liberului arbitru în Agnes.
Nota: 3,5
Plata: follow permanent contului meu și o părere (comentariu) la cartea mea, ,,Visând-o la miezul nopții"
- Aura