Titlul:
Am observat că nu mai există alt titlu ca acesta pe Wattpad, deci ai un plus din punctul de vedere al originalității. Nu divulgă prea mult și oferă un aer de mister, ceea ce mi se pare că atrage. Nu înțeleg, totuși, de ce cuvântul din paranteză e scris cu litere mari. Adică, dacă acel cuvânt nu este compus din inițialele altor cuvinte... Dar asta rămâne de văzut pe parcursul lucrării.
Coperta:
Nu mi se pare cine știe ce. Titlul este ,,Cărțile închise", ai pus la copertă o poză cu un teanc de cărți închise. Este puțin cam nemetaforic, dacă înțelegi.
Descrierea:
În primul rând, lipsește ,,mult detestatul" alineat, ceea ce constituie o greșeală din start. Alineatul face parte din aspect. Mai departe, totuși, nu am găsit greșeli gramaticale, ceea ce este bine. Dar ai puțină atenție la prima replică! Pune o linie, ceva, înainte de ,,Dark" (deci înțeleg că este numele unei persoane) și observă că ai un spațiu în plus; probabil că te-ai grăbit când scriai. Am văzut, oricum, că ai proporționat bine ce ai scris acolo. Nu ai dat nici prea mult, nici prea puțin. Până acum, m-ai băgat într-o stare de confuzie, care mă face să vreau să citesc mai departe, lucru care este, de asemenea, foarte bine.
Conținutul:
Aspectul capitolelor arată bine. Ai alineate, linii de dialog, observ virgule puse la locul lor, linii de pauză folosite corespunzător. Totuși, pe lângă aceste aspecte, ai mici lipsuri sau greșeli (probabil și din grabă). Ai: ,,Tot nu sunt am multe ca cele pe care...". Cred că acel ,,am" este în plus. Probabil ai vrut să scrii altceva și te-ai răzgândit. Se mai întâmplă. Și cred că în loc de ,,ce spuneți", era ,,ce sunteți". De asemenea, la ,,— L eu zic să ai grijă...", este: ,,— L, eu zic să ai grijă...". Și acel ,,i-au" din ,,să vă i-au" este, de fapt, ,,iau". La ,,Vrei să vi...", corect este ,,Vrei să vii..". În loc de ,,Ști", corect este ,,Știi". Ai scris ,,mai luat" în loc de ,,m-ai luat". În loc de ,, să fi lovit", corect este ,,să fii lovit" (în cazul ăsta). Ai scris ,,datată" în loc de ,,dotată". La ,,fi serioasă" este, de fapt, ,,fii serioasă". ,,Să fi" este, de fapt ,,să fii". Deci, cred că este deja evidentă problema în nouăzeci la sută din cazuri. De undeva de la capitolul 5, ai doar cratime și alineatele lipsesc. Aici, te cred dacă spui că este vina Wattpadului, dar ar fi bine să rezolvi problema.
Acțiunea este ușor clișeică: fata rea care participă la curse, băiatul rău care e ceva pe la un birou (cel mai probabil al tatăul său, care este bogat și a cumpărat pista pentru curse), în timp ce totul este ilegal pe acolo. Deja observ și tipologiile clișeice de personaje. Pe lângă protagoniști, avem: prietena cea mai bună a protagonistei, care, mai întâi, îl place pe protagonist și în general, este mai prostuță și mai naivă. Apoi, avem băiatul super enervant pe care vrea toată lumea să-l pocnească, ce oferă replici la întâmplare și face legătura dintre ,,lumea prietenilor protagonistei" cu ,,lumea pistei" (planul protagonistului). Apoi, există: ,,ușuratica" ce se crede iubita protagonistului, dar ea reprezintă doar distracție pentru el (de asemenea, ea lucrează unde lucrează și el). Am observat și ,,best friend"-ul (sau ceva asemănător), care e băiat, al protagonistei. Și, pe deasupra, protagonistul are o afinitate pentru blonde și (Ce să vezi!) protagonista e blondă (și fosta care l-a făcut ,,să nu mai iubească" e tot blondă). Plus că mai e și faptul că protagonistul câștigă toate cursele. Și protagonista e la liceu... Cam asta este ce mi-a sărit în ochi în principal. Este posibil să mai fi sărit ceva. Totuși, garantez că voi mai găsi astfel de puncte, din păcate. În mare parte, nu prea am ce spune despre conturarea personajelor sau a acțiunii, atâta timp cât găsesc detalii tipice. Pot spune că descrii frumos împrejurimile și stările personajelor, însă nu este nimic nou sau aș putea să fac această analiză comparativ cu alte lucrării. Nu o pot lua singură, fiindcă lucrarea nu este originală. De asemenea, am mai observat ceva. Nu îmi amintesc să menționezi în ce țară se petrece acțiunea. Totuși, folosești numele: Lana, Dark, Drew, Derek, ceea ce îmi spun clar și răspicat că aceste lucruri nu se întâmplă în România. Dar tu folosești, ca bani, leul. Mie îmi sună a ,,plot hole".
Concluzii:
Am citit lucrarea cât de mult și câte de în detaliu am putut, pentru a putea găsi ceva, orice care să iasă din clișeu. Într-un final, am găsit. Dar asta nu schimbă cu nimic tema lucrării. De asemenea, nu văd absolut nicio relație dintre conținut și titlu; absolut niciuna. Poate că legi cumva ,,cărțile închise" de faptul că fata nu își dă interesul pentru școală, dar, în schimb, pierde timpul pe la curse? Am încercat să mă gândesc la o legătură. Nu am găsit-o. De asemenea, ai mari probleme la un ,,i" și doi de ,,i" și nu numai la ,,fi"/,,fii". Am găsit forme de plural ale cuvintelor, pe care le-ai scris cu un singur ,,i". Sau și cratime unde nu trebuie, dar lipsesc de unde trebuie. Deci, este evident că recomand o mai mare atenție și mai multă documentare aici.
Aș fi vrut să spun mai mult, însă nu prea am ce. Aș fi vrut mai multă originalitate, deoarece lucrarea începea extrem de promițător. Nu îți pot spune eu ce trebuie să schimbi, fiindcă eu m-aș lega de tema lucrării. Ar însemna să schimbi tot. Dar sper că am fost clară în legătură cu ce nu e în regulă (în opinia mea, bineînțeles) și sunt sigură că vei găsi tu o metodă prin care să rezolvi asta.
Notă: 3/5
Plata: follow permanent contului meu și o părere (comentariu) la cartea mea, ,,Visând-o la miezul nopții"
- Aura