@wasabadgirl: ,,Biv (living through normal ones)"

62 4 1
                                    

     Titlul:

     Nici nu mai vorbesc despre originalitate, deoarece este evident că nu este un titlu întâlnit pe Wattpad. Totuși, am câteva de spus. ,,Living through normal ones" se traduce: ,,Trăind printre normali". Eu, acum, cred că ai vrut să spui ,,Trăind printre cei normali". Deci, poate ai vrea să scrii ,,Living through the normal ones". Totuși, ca să sune mai bine, înlocuiește cuvântul ,,through" cu ,,among", deoarece ,,through" înseamnă și ,,prin", pe când ,,among" spunr clar că este ,,printre". Astfel, se exprimă mai clar ce vrei să spui. Abrevierea BIV nu înțeleg de la ce vine, dar presupun că vom înțelege pe parcurs. Un alt punct de vedere este acea paranteză în limba engleză. Cartea, atâta timp cât este în limba română, scrie și titlul tot în limba română.

     Coperta:

     Coperta arată bine, titlul este poziționat corect, la fel și numele tău, nu încurcă cu nimic vizualizarea fundalului. Totuși, recomand schimbarea numelui de utilizator cu un pseudonim care să dea mai bine. Dacă ai probleme cu alegerea unui pseudonim potrivit, recomand aruncarea unui ochi peste cartea ,,Ajutor printre cuvinte", unde există un capitol dedicat special acestei probleme.

     Descrierea:

     În primul rând, pune alineat și la început. În al doilea rând, desparte descrierea în paragrafe, altfel, elimină cel de-al doilea alineat.

     Am văzut că ai pus diacritice doar unor cuvinte, în timp ce altora nu le-ai pus. Înainte de numele ,,Olivia Lewis" pune punct, nu continua, fiindcă deja întinzi inutil fraza. De asemenea, nu prea înțeleg. Biv este această Olivia? Fiindcă nu se înțelege ce vrei să spui aici. Dacă sunt persoane diferite, scrie despre ele în paragrafe diferite. Altfel, le faci o salată cu de toate pe amândouă. Dacă sunt una și aceeași persoană, menționează asta, folosind o structură de genul: ,,Olivia Lewis, zisă și Biv..." sau ,,Olivia Lewis, Biv, cum o strigă prietenii..." sau orice alternativă îți trece ție prin cap. Ideea e să fii clară în exprimare, să se știe despre ce vorbești. De asemenea, întrebarea de la final mi se pare inutilă. Știm cu toții care este răspunsul, deoarece este normal. Așa că, nu își are rostul. Însă, în loc de: ,,În final, reușește Olivia să...?", poți spune: ,,Prin ce probe ale destinului este Olivia condamnată să treacă, pentru a-și atinge scopul și acela de a...?". Este o diferență. De ajuns, știm că ajunge acolo. Dar, cum ajunge, este mai important. Totul este despre poveste, nu despre final.

     Conținutul:

     Am să încep prin a prezica că numele primului capitol, ,,13.dec" nu este potrivit. În primul rând, în cărți, cu anumite excepții, evident, nu ar trebui să existe prescurtări. Poți schimba în ,,13 decembrie" și arată și mai bine.

     Continuând cu ceea ce încep de fiecare dată și anume, gramatică/(greșeli de) scrie și exprimare, am să mă axez prima dată pe ghilimelele cu care începi. Nu sunt corecte. Mai precis, nu sunt corect românești. Ghilimelele românești sunt așa: prima pereche este jos, a doua pereche este sus. De asemenea, ,,decembrie/13/2018" este stilul american de scriere a dății. Deși poate că tu vrei ca lucrarea ta să fie mai ,,specială", este deranjant să citești o dată astfel. Mai mult de-atât, înțeleg că personajul tău nu este româncă, însă, atâta timp cât cartea este în limba română, fă-o în limba română până la capăt. Valoarea cărții tale nu scade absolut deloc dacă pui data ,,13 decembrie 2018". De fapt, dacă mă întrebi pe mine, arată mult mai bine. Mai departe, observ că această dată este începerea unui jurnal, dacă nu mă înșel. Puteai lăsa și tu un spațiu între dată și gândurile concrete, așternute pe ,,hârtie". Observ că nu folosești alineate. Nu ai capitolul despărțit în paragrafe. Trebuie să desparți replicile/dialogul în paragrafe. Fiecare replică reprezintă câte un paragraf. De asemenea, tu folosești cratima. Linia de dialog este aceasta: ,,—". Diacriticele, precum în cazul descrierii, sunt doar ici-colo. Cuvântul ,,așează" nu este corect. Corect este ,,așază". Următoarea frază este puțin cam... mult: ,,Se așază pe scaunul din stânga mesei, în stânga tatălui, în fața mamei...". Dacă ai vrut neapărat să menționezi locul fetei la masă, ca să sune mai bine, ai putea spune: ,,Se așază lângă tatăl ei, care stă în capul mesei, mama ei aflându-se deja pe locul de la marginea opusă.". Totuși, am impresia că, oricum ai da-o, nu prea sună bine asta. În orice caz, renunță la acea exprimare. Văd că ai o alternanță neplăcută a timpurilor verbale. Acum spui ,,așază", o propoziție mai târziu spui ,,era". Încearcă să rezolvi această problemă, deși știu că este dificil. Prin antrenament mult, poți reuși. La ,,E bine tată." corect este ,,E bine, tată!". După cuvântul ,,înțelege", pune punct. Continuă, apoi, cu literă mare. La ,,Și plus" cred că ai vrut să fie ,,Și, în plus,...". Trebuie să pui virgulă după ,,unică" și semnul exclamării după numele fetei. În sintagma ,,l-am putut primii", corect este ,,l-am putut primi". Cifra ,,8", tramsform-o în ,,opt". Nu folosim cifre în cărți, decât în cazul unor excepții (scrisori/jurnale/detalii sci-fi). Cuvântul ,,aterizînd" este, de fapt, ,,aterizând", deoarece infinitivul este ,,a ateriza". După ,,dintr-o dată", pune virgulă. După ,,urlau din toți rărunchii", corect este să pui două puncte, apoi să pui perechea de ghilimele jos. Mai departe, cu literă mare, scrii: ,,Fă ceva, că va fi rău!". Evident, pui semnul exclamării și închizi ghilimelele. Virgula lipsește și după cuvântul ,,groază". Ai probleme cu povestirea în dialog. Mai precis, cu ce spui după replici. Adică, în loc de: ,,— Gata. Spune cu calmitate imediat cum deschide portiera.", trebuie să scrii: ,,— Gata, spune cu calmitate, imediat cum deschide portiera.". Adică nu este corect să povestești ceva, să începi cu literă mare, după o replică. Altfel, se poate înțelege că acea parte, pe care tu o povestești, este, de fapt, o replică și așa poți induce în eroare. De asemenea, am observat și că nu pui spațiu după ,,linia de dialog" (cratima, în cazul tău). Totuși, ai pus doar la replicile doi-patru de la final.

     Lăsând gramatica la o parte, vom trece la ceea ce ai scris, concret. Primul capitol arată bine, oarecum. Totuși, la cât este de scurt, se întâmplă cam multe. Vreau să spun că povestești mult prea repede. De asemenea, nu creezi nicio legătură cititor-personaj. Totul se întâmplă doar în jurul personajului principal. Am impresia că acea întâmplare, mai precis grupul ei de prieteni, a fost introdusă pentru a o scoate tot pe ea în evidență. Adică tot nu știm nimic și despre acei prieteni, în cazul în care vor mai însemna ceva pe parcursul lucrării. Tot nu înțeleg care e faza cu Olivia și cu Biv. Deci asta este porecla ei printre cei cunoscuți? Dar tatăl ei a întrebat-o cum e hibridul Biv. A întrebat-o pe Olivia. Deci, Olivia nu este Biv? Dar prietenii o strigă pe ea Biv, din câte am înțeles. Aici mi se pare că este un fel de ,,plot hole", ori doar o ,,gaură" minoră în exprimarea ta. Mai departe, nu știm nimic despre ea. Spui undeva, pe la jumătatea capitolului, ceva despre niște puteri de înger. Mai menționezi undeva că-i comunică ceva telepatic tatălui ei. Dar tot nu e clar ce se întâmplă. ,,Hibrid" înseamnă ceva pe jumătate. Deci fata e jumătate om și jumătate înger? Dacă e așa, atunci de ce ambii ei părinți sunt umani? Fiindcă așa ai lăsat să se înțeleagă. De ce ai spus că băiatul acela, Noah, apăsa accelerația până la o sută șaptezeci de kilometri pe oră, dar apoi ai spus că accidentul ar fost din vina poleiului? Aceste întrebări sunt câteva din ceea ce este în capul meu acum. Nu prea ești stăpână pe ce se întâmplă în lucrare sau nu poți să scrii tot ce vrei. Problema este undeva la mijloc. De asemenea, am impresia că nici Olivia nu este conturată corespunzător ca personaj. Mai departe, după cum am spus, nu știu nimic nici despre celelalte. Știu că o să ți se pară că cer prea mult deja din primul capitol, însă, dacă l-ai face mai lung și ai explica mai multe, ai înțelege că este esențial acel lucru. Într-adevăr, caracterul și personalitatea personajelor se deduc din anumite reacții ale unor anumite cauze. Însă, să nu dai niciun detaliu despre ele nu este chiar corect. Oamenii, atunci când citesc, pe lângă acțiunea, suspansul, adrenalina și toate acestea, vor și personaje în pielea cărora să se poată regăsi. Eu nu m-am regăsit în pielea niciunuia, deși, poate că aș fi putut, dacă îi transformai în ,,oameni reali" și nu în recuzită pentru decor.

     Concluzii:

     Pe final, vreau să spun că ai multe lucruri pe care să te axezi, atunci când vine vorba despre documentat. Trebuie să mai lucrezi la gramatică, la exprimare (ai un vocabular ,,sărac), la construcția și conturarea personajelor, la descrierea personajelor și a acțiunii.

     Notă: 2,5/5

     Plata: follow permanent contului meu și o părere (comentariu) la cartea mea, ,,Visând-o la miezul nopții"

     - Aura

Critici IV |Finalizată|Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum