Titlul:
În primul rând, vreau să spun că apreciez originalitatea. Nu am găsit (pe Wattpad) vreo carte care să aibă același titlu sau asemănător. Totuși, nu atrage în mod deosebit. Pare puțin cam ,,plat", dacă înțelegi. Am mai văzut povești care să conțină (în titlu) cuvântul ,,destin" și formele și derivatele acestui cuvânt.
Coperta:
Coperta pare în regulă. Totuși, poate că ar fi trebuit să iasă acele cărți mai mult în evidență, dacă tot este vorba despre ele. Titlul scris pe copertă este greșit. Scrie ,,Cartea destinul", în loc de ,,Cartea destinului".
Descrierea:
Din punctul de vedere al aspectului, arată frumos. Apreciez alineatele. Am găsit, totuși, o greșeală de exprimare. Sintagma ,,să scapi de roaba lor" mă cam ,,zgârie" la urechi. Poate că ai vrut să scrii ,,să scapi de robia lor", dar eu voi merge mai departe și-ți voi spune că mai corect este ,,să scapi de sub robia lor". Asta, în cazul în care este ceea ce ai vrut să spui. În cazul în care te-ai referit la altceva, tot cred că ar trebui să schimbi, fiindcă nu se înțelege ce vrei să spui. Ai, de asemenea, o ,,greșeală" la cuvântul ,,cauta", căruia, de fapt, îi lipsesc diacriticele. În al treilea paragraf ai scris ,,încep" în loc de ,,început" (presupun). Cam atât cu scrierea. Sper că voi găsi aceeași gramatică bună și în conținut pe cât este în descriere.
Legându-mă de ce ai scris, concret, am câte ceva de spus. Am văzut de prea multe ori personajele principale descrise fiecare în parte. Plus că descrierile sunt mult prea ample. Dacă ai pus aceste lucruri în descrierea lucrării, cititorii ce mai află, atunci, din conținut? Nu spun că nu e în regulă ce ai scris, doar că ai dat puțin cam mult. Cele două întrebări de la final sunt interesant formulate. Acestea fac referire la cum se va desfășura acțiunea și nu la cum se va încheia. Apreciez acest detaliu.
Conținutul:
Ca o mică paranteză, îmi pare că în nota de la început îți cam ceri scuze pentru că asta este, de fapt, o nouă versiune a cărții. Nu cred că era necesară, fiindcă, în opinia mea, nu ai nici de ce, nici cui să ceri scuze. Adică, dacă ție nu ți-a plăcut cum arăta prima versiune, este dreptul tău să vrei s-o schimbi. Dar, în orice caz, nu este ceva ce aduce un plus sau un minus lucrării.
Trecând la lucruri mai importante, am să încep cu gramatica/punctuația/exprimarea. Am observat că, în prolog, în cel de-al doilea paragraf, ai scris ,,cei drept". Se scrie ,,ce-i drept". Ai scris cuvântul ,,copil" nearticulat prin al cincilea paragraf. Tot acolo, la ,,a-l său tată", corect este ,,al său tată". Înainte se ,,admirând", care este un gerunziu, se pune virgulă. În loc de ,,mortorul", cred că ai vrut să scrii ,,martorul". Ai scris ,,proceseze" în loc de ,,procedeze". La fraza: ,,la jumătatea treceri...", corect este ,,la jumătatea trecerii...". Cred că, în primul capitol, în loc de ,,se decide", ar fi fost în regulă doar ,,decide". Am observat că descrii acțiune în dialog. Acest lucru nu este în regulă, deoarece poate încurca cititorul. Prin cel de-al doilea capitol ai scris ,,mediatorul" și cred că era ,,meditatorul". Când spui ,,filme de Groază", ultimul cuvât e cu ,,g" (mic). La ,,va venii" corect este ,,va veni". Același caz este și la ,,nu mă minții", care se scrie ,,nu mă minți". Prin capitolul al patrulea ai ,,nu mai poate venii", care e ,,nu mai poate veni" și la fel și cu ,,voi revenii", care este, de fapt, ,,voi reveni". Cuvântul ,,nici unul" este unul singur: ,,niciunul".
Terminând cu partea asta, am să trec la ceea ce scrii, concret. O să fiu sinceră. Din ceea ce am observat eu aici, pe Wattpad, de obicei, cititorii nu bagă în seamă felul în care conturezi personajele și acțiunea, atunci când sunt câteva greșeli care sâcâie. Deci, va trebui să le corectezi. Acordând atenție celorlalte detalii, vreau să încep cu ceva ce-mi place: personajul principal masculin. Descrierea lui nu prezintă niciun element clișeic și mi se pare că îl apropii extrem de mult de realitate. Totuși, trecând și la ce mai e de lucrat, mi se pare că tinzi să nu creezi un comportament real și pentru celelalte personaje. Pot spune că personajele tale principale, fata și băiatul, sunt ,,rotunzi". Ceilalți, însă, sunt cam ,,plați". Câteva trăsături de caracter ce duc spre realitate sunt prezentate, oarecum, prin reacțiile lor de moment. Însă este vorba doar despre un singur moment. Înțelegi? Adică eu cred că celelalte personaje (prietenii) pot fi mai mult decât sâcâitori sau crispați. Este ca și cum i-ai introdus pe toți într-un cerc al aceluiași caracter. De ce nu există, de exemplu, unul care să fie sâcâitor, dar altul să fie indiferent sau mă rog, diferite combinații de acest gen? Genul de prieteni care ,,încolțesc" personajul principal pe teme de genul ,,o să fii împreună cu ea" încep să devină clișeice și cam tipice. În altă ordine de idei, îmi place că ai pus dinamică și pe un alt personaj, în timp ce perspectiva, deși la persoana a III-a, era a personajului principal. Implicarea altor personaje în ceva ce nu are legătură în special cu un personaj principal, deși perspectiva este a acestuia, ajută la apropierea de realitate. Urmărești ideea ,,nu totul este despre acel personaj" și mi se pare foarte bine. Îmi place, de asemenea, că nu folosești expresii și cuvinte pompoase. Lectura este ușoară, propozițiile sunt scurte. Puțin mai multă descriere, dacă se poate, folosește, însă, nu doar descrierea personajelor sau a unor locuri, ci a acțiunii, în sine.
Concluzii:
În primul și-n primul rând, trebuie să te mai documentezi în legătură cu gramatica. Este doar un sfat. Dacă vrei să-l iei în considerare, fă-o, dacă nu, e în regulă.
În al doilea rând, recomand o mai mare atenție asupra tuturor personajelor. Imaginează-ți că fiecare personaj în parte este principal. Astfel, îți va fi mai ușor să le conturezi.
Notă: 4/5
Plata: follow permanent contului meu și o părere (comentariu) la cartea mea, ,,Visând-o la miezul nopții"
- Aura