499. Ders :
25. Cüz, 45. Sûre, 499. Sayfa
Câsiye Sûresi
14-22. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
14
قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ
"İman edenlere söyle: Allah'ın günlerini ummayanları (şimdilik) bağışlasınlar.""Eyyamullah" "Allahın günleri" demektir. Arabların tarihinde önemli vakalar için "eyyamu'l-Arab" denildiği gibi, taraf-ı ilâhîden Allah düşmanlarına verilen cezalar için "Allahın günleri" denilir.
Bundan murat, Allahın mü'minlere yardım etmek, sevaplarını vermek gibi vaatlerinin tahakkuk zamanı da olabilir.
Sebeb-i Nüzûl
Ayet Hz. Ömer (Radıyellâhü anh) hakkında nazil oldu. Gıfar kabilesinden biri kendisine çirkin söz söyleyince onu yakalayıp cezalandırmak istemişti.
Bu ayetin, kıtal ayetiyle mensuh olduğunu söyleyenler de olmuştur.
لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِما كَانُوا يَكْسِبُونَ
"Çünkü Allah her bir kavme kazandıklarının karşılığını verecektir."Ayetteki "kavim" ifadesinden murat mü'minler olabileceği gibi, kâfirler de olabilir. Veya her ikisini beraberce şümûlüne alır.
"Kavim" ifadesi ayette, elif-lâmsız gelmiştir. Bundan murat mü'minler olduğunda tazim manası, kâfirler olduğunda ise tahkir manası ifâde eder.
Kesplerinin karşılığını almak noktasından baktığımızda ise, mü'minler bağışlamalarının, kâfirler ise kötülüklerinin karşılığını alacaklardır.
15
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ
"Kim salih bir amel işlerse, kendi lehine işlemiş olur."وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا
"Kim de kötülük yaparsa, kendi aleyhine yapmış olur."ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ "Sonra Rabbinize döndürüleceksiniz."
O da amellerinizin karşılığını verecektir.
16
وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ
"Andolsun ki biz, İsrailoğulları'na kitap, hüküm ve peygamberlik vermiştik."Kitaptan murat Tevrattır. Hükümden murat ise, nazarî ve amelî (teorik ve pratik) hikmet veya kul haklarını ihlâlde söz konusu olan hükümlerdir.
Diğer Milletlere nisbeten kendilerinde pek çok peygamber gelmişti.
وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ
"Onları temiz rızıklarla rızıklandırmıştık."وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ
"Ve onları âlemlere üstün kılmıştık."Öyle ki, başkalarına vermediğimizi bunlara verdik.
17
وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ
"Onlara din konusunda açık deliller verdik."
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚
Tâm linhKur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 devamıdır. Kapak Tasarımı : @Fatel16_13 kardeşimize aittir