541.Ders Mücâdele Sûresi 01-06

10 3 4
                                    

541. Ders :

28. Cüz, 58. Sûre, 541. Sayfa
Mücâdele Sûresi
01-06. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ


1

قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ
"Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah'a şikayette bulunan kadının sözünü Allah işitmiştir."

Sebeb-i Nüzûl

Rivayete göre, Havle Bint-i Sa'lebe'nin kocası Evs Bin Samit, hanımına zıhar yaptı. Bunun üzerine Havle, evliliklerinin devam edip etmediğini Hz. Peygambere (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) sordu. Hz. Peygamber (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) "Artık ona haram oldun" buyurdu. Kadın "Ama beni boşamadı" dedi. Hz. Peygamber (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) yine "Artık ona haram oldun" dedi.

Kadın, çocuklarının küçük olması sebebiyle bu duruma çok üzüldü, hâlini Allaha şikâyet etti, bu vesile ile bu sûrenin ilk dört ayeti nazil oldu. Ayetler, Hz. Peygambere (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) hâlini arzeden kadının mücadelesini ve şikâyetini Allah'ın duymasını ve kadının sıkıntısını gidermesini hissettirmektedir.

وَاللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا
"Allah, her ikinizin konuşmanızı işitir."

إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ
"Şüphesiz Allah, Semi' – Basîr'dir.

Allah, söylenenleri işitir, mahlûkatın hâllerini görür.











2

الَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ
"Sizden zıhâr yapanların kadınları, onların anaları değildir."

Zıhar, kişinin hanımına "Sen bana annemin sırtı gibisin" demesidir. Zıhar, "sırt" anlamındaki "zahr" kelimesinden gelir. Fıkıh âlimleri, bu benzetmenin sırt ile sınırlı olmayıp, annesinin kendisine haram olan herhangi bir uzvuna benzetmesinin de aynı hükümde olduğunu ifade ettiler.

Ayette "sizden zıhar yapanlar" denilmesinde, onların bu konudaki âdetlerinin çirkinliğini göstermek vardır. Çünkü zıhar, onlarda cahiliye döneminin yeminlerindendi.

إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ
"Onların anaları ancak kendilerini doğuran kadınlardır."

Kendilerine zıhar yapılan hanımlar, gerçekte onların anneleri değildir.

وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورًا
"Şüphesiz onlar çirkin ve yalan bir söz söylüyorlar."

Çünkü din, bunu reddetmektedir. Zira, hanım anneye benzemez.

وَإِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
"Ve şüphesiz Allah, Afüvv – Ğafur'dur (affeder, bağışlar)."

Allahın bağışlaması, mutlak manada geçmiş günahları bağışlar şeklinde anlaşılabileceği gibi, "tevbe edildiğinde bağışlar" manasında da anlaşılabilir.













3

وَالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا
"Kadınlarına zıhar yapıp sonra da söylediklerinden dönenler, birbirleriyle temas etmeden önce bir köle azat etmelidirler."

✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin