444.Ders Yâsin Sûresi 71-83

14 4 1
                                    

444. Ders :

23. Cüz, 36. Sûre, 444. Sayfa
Yâsin Sûresi
71-83. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ


71

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَامًا
"Görmediler mi, biz onlar için ellerimizin yaptığı davarlar yarattık."

"Ellerimizin yaptığı" ifadesi "icad ettiğimiz, bizden başkasının onu yapmaya güç yetiremediği" demektir.

"Ellerimiz" denilmesi ve yapmanın o ellere isnad edilmesi, bir istiare olup özel bir itinayı anlatır.Aslında her şey ilâhî kudret ile yaratılmışken burada koyun, keçi, sığır ve devenin nazara verilmesi, onlarda nice yaratılış harikaları ve pek çok menfaatler olmasındandır.

فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ
"Onlar bu hayvanlara sahip oluyorlar."

Bu özel yaratılışın sonucu olarak, insanlar, Allahın malik kılmalarıyla bu hayvanlara sahiptirler.

Veya bizim itaat ettirmemizle, bunları zabtetmeye ve bunlarda tasarrufta bulunmaya güç yetirirler.







72

وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ
"Onları, kendilerinin hizmetine verdik."

فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ
"Böylece hem onlardan binekleri var, hem de onlardan yiyorlar."

Biz bu hayvanları onlara boyun eğdirdik. Bunun sonucu olarak bir kısmının sırtına biniyorlar, bir kısmının da etinden yiyorlar.







73

وَلَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ
"Onlar için bunlarda birçok menfaatler ve türlü içecekler var."

İnsanlar için bu hayvanların deri, yün ve kıllarında nice faydalar vardır.

أَفَلَا يَشْكُرُونَ
"Hâlâ şükretmezler mi?"

Allahın bu nimetlerine şükretmezler mi? Çünkü Allah bunları yaratıp insanlara hizmetkâr kılmasa, bu mühim faydalara nasıl ulaşacaklardı?









74

وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً
"Onlar, Allah'tan başka bir takım ilâhlar edindiler."

Bu muhteşem kudreti ve ortaya çıkan nimetleri gördükten ve bunları verenin sadece Allah olduğunu bildikten sonra, tuttular ibadette O'na şerikler edindiler.

لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ
"Ola ki yardım görürler diye."

Bunu, zor işlerinde yardım ederler umuduyla yapıyorlar. Hâlbuki durum bunun tersidir. Çünkü:











75

لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَهُمْ
"O ilâhlar onlara yardım edemezler."

وَهُمْ لَهُمْ جُندٌ مُّحْضَرُونَ
"Ve onlar, ilâhları için hazır askerdirler."

Üstelik kendileri ilahlarına yardım ederler, onları korurlar, onlara gelen sinek gibi şeyleri uzaklaştırırlar.

✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin