573.Ders Müzemmil Sûresi 01-19

11 3 10
                                    

573. Ders :

29. Cüz, 73. Sûre, 573. Sayfa
Müzemmil Sûresi
01-19. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ



1

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ
"Ey örtüye bürünen!"

Ayette hitap edilen, Hz. Peygamberdir (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ).

Rivayete göre, Hz. Peygamber (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ), ilk vahiyde gördüklerinden dolayı kendisini bir titreme sarmış, bir örtüye bürünmüştü.

Hz. Peygambere (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) "ey örtüye bürünen" denilmesi, geceyi tümüyle uykuda geçirmemesini bir hatırlatma da olabilir.[1>

Bir rivayete göre ise, Hz. Peygamber (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) gece ibadetinde idi. Hz. Aişe'nin (Radıyellâhü anhâ) üzerine serilmiş bir örtünün bir kısmına bürünmüş vaziyette iken ayet nazil oldu. Bu rivayete göre "ey örtüye bürünen" ifadesi, bir iltifat ifade eder.

Veya bundan murat "ey nübüvvet yükünü yüklenen zât" manası da olabilir.











2

قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
"Birazı hariç olmak üzere, geceleyin kalk."

Ayet, gece ibadetine bir emir olabileceği gibi, "gece ibadetine devam et" manasını da ifade edebilir.







3

نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا
"Yarısında kalk, yahut yarısından biraz eksilt."







4

أَوْ زِدْ عَلَيْهِ
"Veya bunu artır."

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا
"Kur'ânı tertil ile oku."

Kur'anı acele etmeden ve dinleyenin tane tane sayabileceği şekilde oku.









5

إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا
"Doğrusu biz sana ağır bir söz ilka edeceğiz."

"Ağır söz"den murat Kur'andır.

Çünkü o, içindeki ağır mükellefiyetlerle mükelleflere ve özellikle de Hz. Peygambere ağır bir sözdür. Zira Hz. Peygamber hem bunları yüklenecek, hem de ümmetine yüklenmeleri için tebliğ edecektir.

Bu cümle, Hz. Peygambere gece ibadetini kolaylaştıran bir ara cümledir. Cümlede, inecek hükümlerin insan tabiatına zor geleceğine ve nefsin isteklerine muhalif olacağına bir delâlet vardır.

"Ağır söz"den murat,

-Lafzının güzelliği,

-Manasının metaneti dolayısıyla Kur'anın sağlamlığı da olabilir.

-Veya bundan murat şudur: Kur'an, kendisi hakkında düşünen kimseye ağırdır. Çünkü onu anlamak için iç dünyasını safileştirmeye ve nazarını tümüyle ona yöneltmeye muhtaçtır.

-Veya Kur'an, amellerin tartılacağı mizanda ağır bir kelâmdır.

-Veya Kur'an, kâfirlere ve facirlere ağır gelir.

✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin