393.Ders Kasas Sûresi 71-77

8 4 3
                                    

393. Ders :

20. Cüz, 28. Sûre, 393. Sayfa
Kasas Sûresi
71-77. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ





71

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَاء
"De ki: Haber verin bakayım, eğer Allah üzerinizde geceyi tâ kıyamet gününe kadar aralıksız devam ettirse, Allah'tan başka size bir ziya getirecek ilah kimdir?"

Allah güneşi yerin altında tutarak veya kaybolduğu ufuk etrafında hareket ettirerek kıyamete kadar daimî gece yapsa, size kim bir ziya getirir?"Allahtan başka ilah" ifadesi onların zannına göre kullanılmıştır. Çünkü onlar O'ndan başka ilah olduğunu iddia ediyorlardı.

أَفَلَا تَسْمَعُونَ
"Hâlâ işitmez misiniz?"

Düşünerek ve basiretle işitmez misiniz?







72

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ
"De ki: Haber verin bakayım, eğer Allah üzerinizde gündüzü ta kıyamet gününe kadar aralıksız devam ettirse, Allah'tan başka size istirahat edeceğiniz bir geceyi getirecek ilah kimdir?"

أَفَلَا تُبْصِرُونَ
"Hâlâ görmez misiniz?"

Allah güneşi semanın ortasında tutarak veya ufkun üzerindeki yörüngesinde hareket ettirerek kıyamet gününe kadar daima gündüz yapsa meşguliyet yorgunluklarından dinlenmeniz için Allahtan başka hangi ilah size geceyi getirir?

Ayette önce "kim size bir ziya getirir?" denildi. Burada ise sadece "kim size bir gece getirir?" denilmek yerine "istirahat edeceğiniz bir gece" denildi. Bunda şöyle bir incelik vardır: Çünkü ziya zâtında bir nimettir, bizâhiti istenilir.  Ama gece öyle değildir.

Keza, ziyanın faydaları, gecenin faydalarından daha çoktur. Bundan dolayı ziya nimetinden bahsedildikten sonra "Hâlâ işitmez misiniz?" denildi. Gece nimetinden sonra ise, "Hâlâ görmez misiniz?" denildi. Çünkü aklın işitmekten olan istifadesi, görmekten gelen istifadesinden daha fazladır.











73

وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ
"Rahmetinden dolayı, Allah geceyi ve gündüzü hem dinlenmeniz hem de O'nun lütfundan rızkınızı aramanız için var etti."

İnsan, gecede istirahat eder, gündüzde ise çeşitli işler yapar.

وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 

"Ve ola ki şükredersiniz."

Allahın size bunları vermesi, bu husustaki ilâhî nimetleri bilip onlara şükretmeniz içindir.













74

وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ
"O gün Allah onları çağırarak, "Benim ortaklarım olduklarını iddia ettikleriniz, hani nerede?" diyecektir."

✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin