"Next week, Hades gonna launch a war...So, apa strategi kalian kali ni...?"
Lycans menyoal tenang seraya menyilangkan kaki. Enam raja pekan mendiamkan diri mendengar pertanyaan dari sang lagenda. Loralyn pula berdiri di belakang Lycans sambil memegang bahu suaminya itu dengan sebelah tangan...
"Hurmm, kenapa kalian berdiam diri...?" Lycans menyoal lalu menurunkan kaki. Pandangan matanya tertacap pada King Haffle yang duduk di sebelah kanan. Raja berjanggut tebal itu menggosok dahunya...
"Ya, kami tahu, Lycanstrophes...Amaran Hades tu, kami dengar sejelas mungkin...Suaranya bergema di dalam kepala..." King Haffle berkata lalu meneguk arak merah. Aiden dan Eilya hanya memerhati gelagat sang raja...
"Then? Apa rancangan kau...?"
"Kau tak dengar apa Hades cakapkan? Jika kami tolong kau, pekan kami akan hancur..."
Semua raja yang menghadiri perbincangan itu mengangguk perlahan. King Haffle mengalihkan pandangan pada si lagenda...
"Perang ini diantara kau dan Hades, Lycanstrophes...Kami tak terlibat..." King Furion pula menyampuk. Yang lain hanya mendengar teliti kata-kata mereka...
"Habis? Kau nak berdiam diri!? Di mana demokrasi!? Korang ni pengecut!?" Aiden membidas seraya menumbuk meja. Kesemua mereka tersentak. Lycans mengangkat tapak tangan pada Aiden sebagai tanda bersabar...
"Hurmmm, ya...Aku tahu, kalian tak nak terlibat dalam peperangan ni...Tapi, kalian fikir...Hades akan lepaskan kalian? Jika aku tewas, kalian akan berada di bawah kuasa hitam Hades..."
Mereka semua tertunduk mendengar penjelasan dari sang lagenda. Merlin hanya memeluk tubuh memerhati perbincangan itu dari sudut bilik. Suasana hening seketika...
"Lycanstrophes...We know, you're the legendary hunter...The strongest wolf ever lived...But..." King Revant berkata perlahan. Nada suaranya seakan gentar akan sesuatu...
"Apa, King Revant...? Do tell me..." Lycans menyoal lembut. Kesemua raja berbalas pandangan di antara satu sama lain. Aiden hanya memerhati gelagat mereka semua dengan pandangan geram...
"Hades bukan macam dulu, Lycans...Dia kuat...Dia lebih berbahaya dari Deathwing...That dragon just his pet...Jika kami bantu kau, belum tentu kita akan menang..."
"Habis? Kalian nak mengaku kalah...?"
"Lycans...Look at you...Vlademir is not here to attend this meeting and yet, you kill King Dante...Killing the kings, itu jenayah besar, Lycanstrophes...Kami berhak untuk tolak permintaan kau...Arastosa don't have a king...Vlademir dying...What you gonna do, Lycans? You already loose..."
King Haffle berkata selamba lalu mengurut janggutnya perlahan-lahan. Lycans tersenyum kelat mendengar penjelasan dari sang raja. Loralyn mengusap lembut bahu suaminya itu untuk menenangkan dia...
BAMMMM!!
Arak merah tertumpah ke atas meja apabila permukaan meja dihentak kuat. Pandangan mereka semua tertacap pada Aiden. Si serigala merengus geram. Pandangan matanya kelihatan bersinar dipanah cahaya...
"You all just a bunch of coward.. Such a pussy..."
"Aiden...Calm yourself..."
"Kalian lupa!? Masa Deathwing serang dulu, siapa yang tumpaskan dia!? It was me and Lycans! Jika tidak kerana aku dan Lycans, kalian takkan berada di sini, bernafas macam ni...!"
"Apa kau nak cakapkan ni, Aiden? Yes, memang kau dan Lycans tumpaskan Deathwing...Tapi, tak bermakna kami terikat dengan kau dan Lycans...Kami boleh tolak permintaan kau...We're the king!" King Revant menengking!
Merlin pantas mendapatkan Aiden apabila serigala itu mahu menerkam ke arah King Revant. Mereka semua berganjak ke belakang. Aiden mengeram bengang...
"FUCK YOUR KING! YOU'RE JUST A FUCKING COWARDS! ADA BERJUTA ASKAR, TAPI APA GUNANYA!? CELAKA PUNYA RAJA! AKU PANCUNG KEPALA KAU NANTI!"
"AIDEN! JUST SHUT THE FUCK UP! HAVE SOME RESPECT!"
Lycans membalas tengkingan Aiden. Suasana di dalam bilik perbincangan terasa tegang apabila mereka bertikam lidah. Loralyn dan Eilya hanya mampu mendiamkan diri.
"Mereka cuba lepas tangan, Lycans! Kau masih cuba nak back up keparat-keparat ni!? Kau ni bodoh ke!?"
"Kau diam, Aiden! Jika kau tak boleh kawal sikap kau, you leave! Get out!" Lycans menjerkah seraya menunjuk ke arah pintu. Aiden merentap tangannya dari pegangan Merlin...
Eilya bingkas mengikut Aiden dari belakang apabila serigala itu berjalan ke arah pintu. Bunyi eraman serigala kedengaran perlahan di ruang bilik...
Tatkala Aiden berselisih dengan tempat duduk Lycans, dia menghentikan langkah. Mata coklatnya tertacap pada pada sang lagenda...
"We'll see, Lycans...When Hades make some move, this idiot gonna come for us..."
"Aiden, aku tak nak bertekak dengan kau...Leave..."
"When that day comes, i'm gonna kill them all...Mark my words..."
Aiden berkata dingin lalu keluar dari bilik perbincangan. Pintu dihempas kuat. Suasana di dalam bilik hening seketika...
"Anak kau kurang ajar, Lycans...How rude of him..." King Furion berkata dengan nada tidak berpuas hati...
Lycans duduk ke kerusi seraya menyilangkan kaki. Pandangan matanya tertacap pada King Furion...
"Jangan kau burukkan anak aku, Furion...Or, I'll cut your head off..."
Dan...
Bilik perbincangan bertukar sepi tatkala mereka mendengar kata-kata amaran dari sang lagenda...
YOU ARE READING
LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART ONE [C]
FantasyMOHON BACA STORY AIDEN : THE SON OF LYCANS TERLEBIH DAHULU, KERANA STORY INI BERKAIT DENGAN STORY AIDEN. ***************************************** 'Aeryz nak jadi lagenda! Macam atuk! Macam ayah!' Aku menengking. Mereka semua tersenyum mende...