CHAPTER 178 | THE QUEEN'S THIEVE

6.6K 386 9
                                    

Seorang lelaki berpakaian serba hitam berjalan tenang merentasi kawasan pejalan kaki di Pekan Milfgard. Hood hitam sentiasa menutup wajahnya dari dipandang mana-mana penduduk pekan besar tersebut.

Setelah 20 minit berjalan, lelaki tersebut mengorak langkah menaiki tangga. Lorong kecil itu berbau hanyir dan kelihatan agak malap. Hanya pelita kecil yang terlekat di dinding batu menerangi kawasan.

Lelaki itu meneruskan perjalanan sambil memerhati sekeliling. Beberapa Kalimdor dan ogre memerhati gelagat lelaki tersebut dengan pandangan curiga. Lelaki serba hitam berjalan lagi ke arah sebuah pub yang terletak di hujung lorong...

Pintu pub kecil ditolak perlahan ke depan. Alunan muzik celtic menerjah ke rongga telinga. Dia memerhati keadaan pub tersebut untuk seketika, dan dia ternampak seorang gadis berjubah putih sedang duduk di penjuru pub seorang diri...

"Awak lambat, Vlademir Scovish..." Gadis tersebut menegur apabila Vlademir duduk berhadapan dengannya. Hood hitam ditanggalkan dari kepala...

"Maaflah, wahai permaisuri..."

"Kan saya dah cakap?  Jangan panggil saya dengan gelaran tu..."

"Ok-ok...No need to be upset, Raisya..." Vlademir pantas mengawal keadaan. Raisya menanggalkan hood putih dari kepalanya. Pandangannya tertacap pada serigala di depannya itu...

"Kenapa lambat? Kalau Dante tahu macam mana?" Raisya menyoal dingin. Secawan teh dihirupnya sopan. Vlademir menggosok belakang kepala...

"Kau tahu, kan? Muka aku sekarang ni menjadi sasaran pengawal Milfgard...Aku terpaksa cari jalan lain untuk jumpa kau kat sini, Raisya...Jika aku tertangkap, we.."

"We both dead..." Raisya bingkas memotong kata-kata Vlademir. Si serigala mengangguk. Gadis bunian menghirup sekali lagi teh di dalam cawan lalu menghela nafas lemah...

"Vlad..."

"Yes...?"

"Are you sure about this...?"

"I'm sure..."

"Dante macam mana? Jika dia tahu kita larikan diri...Mesti dia kerah tenteranya untuk cari kita... Jika dia jumpa...Kita..."

"Raisya...Jangan fikir negatif...Aku dan kau sudah terperangkap...Kau kandungkan anak aku...Jika Dante tahu, you're dead...Same with me...We're both dead anyway...So, this is the best choice we ever had..." Vlademir berkata tenang lalu menyimpulkan senyuman kelat.

Raisya mengusap lembut tangan si serigala. Vlademir mengenggam erat tangan gadis bunian tersebut. Mereka bertentang mata seketika...

"I've come across the seven seas to be with you, Raisya...I'm not gonna fail now..." Vlademir berbisik perlahan seraya mendekatkan muka dengan Raisya. Si gadis bunian mengucup bibir Vlademir tanpa ragu-ragu...

"Let's go, Vlad..." Raisya berbisik seusai bibir mereka terlerai. Vlademir terus bangun dan menggenggam pergelangan Raisya. Mereka berdua keluar dari pub dengan penuh waspada...

Vlademir meninjau sekeliling tatkala mereka berdua berjalan ke arah lorong belakang Milfgard. Namun begitu, langkah mereka berdua terhenti apabila dua pengawal bertombak besi menahan...

"Stop right there...Siapa kalian berdua ni?" Lelaki bunian bertubuh sasa menyoal tegas. Vlademir dan Raisya mendiamkan diri...

"Tanggalkan hood di kepala tu, this is an order..." Seorang lagi pengawal berkata. Tangannya menolak hood hitam ke belakang. Vlademir bersedia...

PAKKK!!

Sebilah pedang menujah perut pengawal Milfgard! Darah menbuak keluar membasahi tanah! Pengawal yang berada di sebelah kanan bingkas menghayun tombak ke arah Vlademir!

PANGG!!

Libasan tombak ditepis pantas! Vlademir menendang dada pengawal tersebut! Dia terhumban ke belakang! Si serigala memaut pinggang Raisya kemudian melompat ke atas bumbung bangunan batu!

"KEJAR DIA! THAT BASTARD IS VLADEMIR! JANGAN BIARKAN DIA CULIK PERMAISURI!" Pengawal tadi memekik kuat! Puluhan pengawal Milfgard mulai berpusu-pusu mengejar mereka berdua dari bawah!

Vlademir dan Raisya melompat dari bumbung ke bumbung! Pengawal-pengawal itu juga memanjat ke atas bumbung sambil memekik lantang!

"Vlad! Apa kita nak buat!? Mereka kejar kita! I'm scared!"

"Don't worry my queen! Aku ada perancangan!"

"Stop calling me that! Dumbass!"

"Sekarang bukan masanya nak marah pasal tu!"

"Whatever!"

Vlademir memusingkan badan seraya memaut lengan Raisya! Gadis bunian memaut leher Si serigala! Vlademir menghayun cangkuk ke benteng batu!

"Hold tight!" Valdemir memekik lalu melompat tinggi ke depan! Raisya dan Vlademir mendarat ke atas benteng batu! Pengawal-pengawal tadi turut melompat!

BAKK!!

PRAKK!!

Si serigala menendang dada pengawal yang cuba merapatkan diri dengan mereka berdua! Dua pengawal terhumban ke bawah! Suasana bertukar kecoh!

Vlademir bingkas mendukung Raisya seraya melompat keluar dari kawasan Milfgard! Dia mendarat ke atas kuda putih! Tanpa membuang masa, Vlademir memecut pergi dari situ!

Pengawal-pengawal tadi termengah-mengah di hadapan pintu gerbang. Kelibat Vlademir dan Raisya kian sayup meninggalkan Milfgard...

"Grrr...Beritahu King Dante...Vlademir sudah larikan diri bersama permaisuri..."

LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART ONE [C]Where stories live. Discover now