Embun pagi merintis turun dari helaian daun. Salji masih lagi menimbusi tanah Arastosa. Suasana pagi itu tenang. Hanya kedengaran bunyi burung berkicauan.
Lycans membantu Loralyn memasak di dapur, manakala Vlademir dan Raisya hanya memerhati mereka berdua dari belakang...
"Kau tak pergi hunting ke, Lycans? Aku tengok kau asyik melepak je kat rumah...?" Vlademir menyoal selamba. Kopi panas dihirup perlahan. Raisya pula asyik memerhati Loralyn dari tadi...
"Malaslah...Kau tengok sendiri, kan? Lora dah kembung macam ni...Takkan aku nak biarkan dia sesorang? No way, man..."
"Kehkeh, dulu bukan main kau bantah! Tak nak kawin dengan Lora...Now? Sampai tak boleh berenggang?"
"Shut up, Gaywolf..." Lycans membalas selamba sindiran Vlademir. Kopi yang diminum Raisya tersembur dek balasan kata Lycans itu.
"What? Gaywolf? Hahahahahaha! Kenapa awak gelarkan Vlad macam tu, Lycans?!"
"Heh...You know Raisya...Vlademir ni pelik sikit...Dia tak pandang perempuan...Even ada perempuan berbogel depan dia pun, dia buat tak layan je...Gay la tu!"
"Woi! Aku bukan gay! Berapa kali aku nak cakap! Grrr! Grrr! Raisya bunting ni anak siapa ha!? Anak aku, kau tak tak!?" Vlademir menengking seraya menumbuk meja. Lycans dan Loralyn tertawa melihat Vlademir bengang.
"Hurmmm...Bila difikirkan balik...Ada betulnya jugak...Susah jugak saya nak goda Vlad dulu..." Raisya menyampuk sambil memegang dagu. Vlademir mencubit pipi Raisya dari sisi.
"Wah...Wah...Even you agreed with them, huh? Thanks alot traitor..."
"Haha! Saya gurau jelah! Apalah...Itupun nak merajuk..." Raisya memujuk manja. Vlademir memasamkan muka. Dia terus bangun dari kerusi kayu...
"Woi...Kau nak pergi mana...?"
"Amik angin..."
"Ceh, macam pondan...Sikit-sikit merajuk..."
"Diamlah..." Vlademir membalas dingin kemudian keluar dari ruang dapur. Pandangan Raisya tertacap pada Lycans untuk seketika...
"Lycans...Kandungan Lora sudah berapa bulan...?" Raisya menyoal dengan penuh minat. Lycans tersengih. Tangannya mengusap perut Loralyn yang memboyot. Loralyn hanya tersenyum apabila Lycans berbuat begitu...
"8 bulan 12 hari...Our little hunter gonna come out any soon..."
"Awak dah fikirkan nama...?"
"Nama? Hurmm...Tak...Hahaha! Aku tak tahu nak letak nama apa..."
"You're strong...And yet, you're so silly...Lora dah nak bersalin...Tapi awak masih tak fikirkan nama..."
"This time, i agreed with you, Raisya...Lycans is one dummy wolf..." Loralyn mencelah sambil terus memasak. Lycans menggosok belakang kepala...
"You call me dummy, huh?"
"Yes...You're dummy wolf...So dumb...Dummy...Dummy...Dummy..." Loralyn terus mengejek tanpa berselindung. Lycans mencebik lalu berjalan keluar dari ruang dapur. Raisya menekup mulut menahan gelak.
"Haha! Kelakar la Lycans tu! Dia pun kuat merajuk jugak!"
"Sama je dua ekor serigala tu..."
Raisya tersenyum seraya menongkat dagu. Dia memerhati Loralyn dari belakang sejenak. Gadis berambut coklat segera menoleh apabila menyedari perbuatan Raisya...
"What? Kenapa pandang saya macam tu...?"
"Nothing...I'm just thinking...You're must be some kind special..."
"Special...?"
"Yelah... Bukan sebarangan perempuan boleh jadi isteri pemburu lagenda..."
Loralyn tersenyum. Pandangannya beralih semula ke depan. Raisya menghirup kopi panas sekali lagi...
"Its all about faith, Raisya...Awak bertemu dengan Vlad...Itu juga takdir..."
"Sometimes, faith is wonderful things..."
"Yup..."
♐♐♐♐♐♐
"Vlad...Nah, kopi kau..."Lycans menegur seraya menghulur secawan kopi panas kepada Vlademir. Si serigala menyambutnya pantas. Tanpa ragu-ragu, Lycans duduk di sebelah Vlademir...
Mereka berdua berdiam diri seketika. Pandangan mata asyik memerhati panorama musim sejuk Arastosa dari puncak bukit. Lycans menghirup kopi panas dengan gaya sopan, kemudian dia mengeluh lemah. Vlademir menjeling dia dari sisi...
"Asal kau ni? Mengeluh semacam je? Something wrong...?" Vlademir menyoal pelik. Lycans tersenyum kelat...
"Vlad...Kau nak tahu apa kelebihan kau...?"
"Hurm? What? Kau nak bodek apa kat aku ni?"
"Kau bijak, Vlad! Aku tak sebijak kau! I need your freaking brains right now!"
"Whoa! Whoa! Apahal ni?! Sampai nakkan otak aku, what the fuss dude!?" Vlademir nulai gelabah apabila Lycans mencengkam bahunya dari sisi. Kopi panas tertumpah ke atas salji putih...
"Vlad...Give me a name... a real good name..."
"Huh? Name?"
"Yeah! A name! Aku tak tahu nak letak nama apa kat anak aku nanti! Lora asyik sindir aku!"
Tawa Vlademir berderai mendengar kata-kata Lycans. Si lagenda mengerut dahi melihat Vlademir mengesat airmata kerana terlalu kuat ketawa sebentar tadi...
"Vlad, kau gelakkan aku? Kau nak mati?"
"Hahaha! Kau ni boleh tahan bengapnya...Nak bagi nama pun kau tak tahu?"
"Vlad, i'm dead serious...Give me a name..."
"Ok-ok...Anak kau...Lelaki or perempuan?"
"Lelaki...Tabib cakap...Anak aku lelaki...Tapi, aku tak pasti...Samada dia musang ataupun serigala..." Lycans menjawab sambil menggosok rambut putihnya berkali-kali. Vlademir tersenyum...
"A boy, huh? Must be a great hunter like you..."
"Of course..."
"Namakan dia Aiden..."
"Aiden?"
"Yeah, Aiden...Aiden bermaksud 'harapan' dalam bahasa serigala purba...Dia harapan kau dan Loralyn, bukan?"
Lycans memegang dagu mendengar cadangan Vlademir. Dia berdiam diri seketika. Vlademir hanya memerhati Lycans dari sisi...
"Aiden, The son of Lycans..."
"How is it? Good?"
"I love it..."
YOU ARE READING
LYCANS, THE TALE OF LEGENDS | PART ONE [C]
FantasyMOHON BACA STORY AIDEN : THE SON OF LYCANS TERLEBIH DAHULU, KERANA STORY INI BERKAIT DENGAN STORY AIDEN. ***************************************** 'Aeryz nak jadi lagenda! Macam atuk! Macam ayah!' Aku menengking. Mereka semua tersenyum mende...