16.5

64 8 5
                                    

Tidligere: Efter en noget tumult nat, hvor den mange tusind mands store vampyrhær passerer vores venners lejr, og hvor faren kommer dem foruroligende nært, fortsætter Amelia og de andre deres vandring. Kilometer for kilometer kommer vi tættere og tættere på vampyrernes rede.

En dag tilbage.


16.5

I morgen ville vi nå bymuren. Ingen havde sagt et ord om det hele dagen. Egentlig var der knapt blevet ytret et ord i det hele taget. Da det blev eftermiddag, fandt vi et sted at slå lejr. Der var stadig et par timers dagslys endnu, men vi kunne ikke risikere, at nogen skulle få øje på lyset fra vores bål i mørket eller se røgen mod tusmørkehimlen. Silicia og Adar ville blive her til vi kom tilbage, så vi havde gjort os ekstra umage for at finde det absolut sikreste sted taget i betragtning af, at vi var så tæt på fandens hule.

Min egen tidsfornemmelse sagde mig, at det stadig blot var eftermiddag, men himlen var usandsynligt mørk, og skyerne forsøgte at bilde mig ind, at solen var gået ned for nok en time siden. Vi sad under trækroner, der beskyttede os fra den konstante støvregn, og forsøgte at samle en smule varme fra det lille bål i midten af lejren. Alt var vådt omkring os, men flammerne havde tørret jorden nær bålet, og hvilken lettelse det var at tørre sine sokker og holde sine håndflader mod varmen. Vi var alle samlet omkring bålet og Eliyas, der endelig ville præsentere os for sin plan.

Frem fra de få ejendele, han havde medbragt sig fra Vatikafeltet, trak han et rør. Det blev åbnet i fuldkommen stilhed, og da han vendte bunden i vejret på det, dumpede en stor rulle ud i hånden på ham. Den var lavet af et kraftigt, pergamentlignende stykke papir, der mindede mig mere om læder end det printerpapir, jeg var vant til hjemmefra. Han rullede det forsigtigt ud, og foran os åbenbarede sig et nøjsomt udført tegnearbejde med solide former omkring et netværk af linjer.

"Du har et kort over byen?" konstaterede Ophelie skeptisk med øjenbrynene skudt i vejret, og jeg vidste, at hendes fingre kriblede efter at få fat i det. Det var alt, hvad de havde spurgt Silicia og jeg efter, for at de kunne planlægge deres næste redningsmission. Jeg tør næsten påstå, at hun ville have givet sit liv for at få et bare halvt så detaljeret kort med tilbage til Salvie. Men det ville forhåbentligt være lige meget, efter vi var færdige.

"Størstedelen af Genevrias hær marcherer sydpå, men det betyder ikke, at der ikke er nogen til at forsvare hovedstaden," Eliyas sendte et sigende blik til hver enkelt i forsamlingen, og da jeg mødte hans blik, gav jeg ham et opfordrende nik, "Vi er nødt til at gøre det om natten, hvis det skal virke. Alt andet ville være for mistænkeligt. Vi slår til lige efter solnedgang. Mange af vagterne er ikke kommet til deres poster så tidligt. Jo færre, der ser os, jo bedre."

"Det lyder rimeligt," medgav Hugo for derefter at se mod sin ven, Cato.

"Foreslår du, at vi bare kommer valsende ind gennem døren?" gryntede Cato, der sammen med Edam og Ophelie havde været uvurderlig i de redningsmissioner, som havde bragt børn til Salvie.

"Netop," svarede Eliyas blot og forsøgte ikke at lade sig gå på af modstanden, "Den sikreste måde at komme ind på er igennem døren. Der er tre byporte–" han pegede dem ud for os på kortet, "–de er barrikaderede om dagen, men ved solnedgang åbnes de og bemandes af en enkelt vagt hver. Derudover har de vagtposter placeret rundt i byen, og vagter patruljerer parvis gaderne."

Ved hver port og ved vagtposterne var der på kortet tegnet en trekant. Mit gæt var, at de markerede de faste vagter. Og at dømme efter hyppigheden, var der foruroligende mange af dem. Foruden patruljerne, som vi ikke ville kende placeringen på.

"Det vil virke på én betingelse," tilføjede Eliyas, "I er nødt til at se ud, som om I tilhører mig."

Ophelie så ud til at forsøge at afgøre, om han ville lokke os i en fælde, eller faktisk ønskede os ude derfra i live og én sten rigere.

√ | Som Natten, så DagenHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin