7

154 6 2
                                    

Miia

Juoksin huoneeni sängylle. Rojahdin sängylleni. En halua ikinä enää nähdä Katjaa. Katja on perseestä. Se ei tajuu et mä haluun sen pysyvän kaukana musta.

Joonas

"Pitääkö sen perään mennä" kysyn. "uskon et se haluu olla yksin" Katja sanoo. "voidaanko puhuu kolmestaan?" kysyn ja katson vuorotellen Mikkoa ja Katjaa. "joo" Katja sanoo. "Olli ja muut Jätkät lähtevät yläkertaan.

"mistä sä halusit puhua?" "ku mä löysin Miian. Se oli tekemässä itsemurhaa. Se oli hyppäämässä alas sillalta. Mä sain Miian revittyä takasin sillalle. Ku otettiin Mikon kyytiä kysyin oisko se hypännyt. Se vastas et joo. Halusin vaan kertoo tän teille, että osaatte varautuu, jos Miia tekee sen uudestaan" "okei. Hyvä kun kerroit. Ruoka on valmista. Käytkö pyytämässä Jätkät ja Miian syömään" "joo käyn"

Lähdin yläkertaan. Ensiksi menin Ollin huoneeseen. "ruoka on valmista" "okei" kuulin monesta suusta.

Sitten menin Miian huoneen ovelle. Koputin oveen. "kuka" "Joonas" "tuu vaan" "ruoka on valmista" "ei mul oo nälkä" "sun tarvii syödä"

Menen huoneeseen. Suljen oven ja istun koulupöydän tuolille. Miia istuu sängyllä.

"en haluu" "söisit ees vähän" "mä oon läski, lihava, pullea, ruma, sotanorsu ni ei mun tarvi syödä" "etkä ole. Sä oot kaunis ja normaali kokoinen nuori ihminen, jonka tarvitsee syödä. Mä olisin ylpeä susta jos söisit ees vähän. Jooko" vaikka olen tuntenut Miian vasta todella vähän aikaa taidan olla ihastunut häneen. Tuntuu pahalta, että hän ajattelee noin itsestään. "no jos mä saan ite päättää syönkö kuinka paljon" "joo kuhan syöt vähän" "okei. Voinko mä istuu sun vieressä?" "joo jos haluut"

Lähdemme keittiöön. Istumme vierekkäin. Olli katsoo minua virneellä. Olisihan pöydässä ollut muitakin paikkoja. Mutta Miia halusi istua minun vieressä. Väännän kasvoilleni murhaavan ilmeen. Olli lopettaa virnistelyn. Ruokana on makaronilaatikkoa. Miia ottaa minua ennen ruokaa. Huomaan että hän ottaa todella vähän. Miia katsoo minua pelokkaalla katseella. Hymyilen pienesti. Otan itselleni ruokaa. Aloitan syömisen. Miia ei syö. Hän vaan tökkii ruokaa haarukalla. Veikkaan että hänellä on syömishäiriö. (Joonas ei tiedä mistä Katja ja Miia aamulla riiteli. Eikä tiedä oikein muutakaan Miian taustasta)

Muut Jätkät paitsi Olli katsoo Miiaa oudosti. Miia ei ole syönyt paljoa ruokaa. Muut olemme saaneet syötyä. "mennäänkö mun huoneeseen?" Olli kysyy. Miia katsoo minua anovalla katseella. Hän laittaa pöydän alla käden minun käden päälle. Perhoslauma vatsassani aktivoituu. "mä tuun kohta perästä" sanon. "okei" muut lähtevät pöydästä paitsi Miia ja minä.

"mä en haluu syödä" "mä ymmärrän mutta voitko syödä ees noi?" "ehkä. Voitko olla siinä siihen asti et saan syötyä?" "joo. Jos se auttaa ni voin olla" "ei se vaan vaikeuttaa. Muuten olisin jo heittänyt nää ruuat roskiin" "okei"

Miia on tuijottanut ruokaa noin 15 minuuttia. "jos haluut lähtee, voit mennä. Jätkät varmaan oottaa sua" "en mä haluu lähtee. Jos sä haluut et lähden ni voin mä lähtee"

Miia tökkii ruokaa. Huomaan häneltä valuvan kyynel. "saanko halata?" Miia nyökyttää päätä varovasti. Halaan häntä sivulta. "mä uskon että syöminen voi olla vaikeeta. Mut voitko syödä ees puolet tosta" ruokaa on jo nyt vähän ja jos sen puolittaa ei jää mitään jäljelle. Yritän kumminkin saada hänet syömään vähän.

Saan idean. Otan haarukan lautaselta. Otan siihen vähän ruokaa. Vien haarukkaa Miian suun lähelle. Miia katsoo sitä hetken. Miia avaa suun. Laitan haarukan sinne. Miia pureskelee. Sitten nielaisee. Miia katsoo minua. Hymyilen Miialle ylpeänä. Teemme tuon muutaman kerran. Sitten ruoka on syöty.

"hyvä. Mä oon ylpee susta" Miia katsoo minua surullisena. "mikä on?" "tuli ällöttävä olo. Tosi läski ja semmonen" Miia kuiskaa todella hiljaa. "okei. Haluutko tulla meidän kanssa vai olla yksin. Uskon et Jätkät haluis tutustuu suhun paremmin. Ja mä haluun kans" "no jos se käy kaikille. En haluu tyrkyttää väkisin itteeni mukaan" "noh käydään kysymäs"

Nousimme ylös. Laitoimme astiat tiskikoneeseen. Lähdimme yläkertaan. Astun Miian kanssa huoneeseen. Miia seisoo vieressäni.

"ööö, tyypit. Käykö jos Miia hengaa meidän kaa?" "joo" kuuluu monesta suusta. "okei hyvä" "esittäydyttekö. Miia ei varmaan tiedä teidän nimiä" kaikki esittäytyy Miialle. "joo. Mä oon Miia mut sen te tai sitte tietää"

Menen istumaan Ollin sängylle Aleksin viereen. Miia kävelee minun ja Ollin väliin. Miia näyttää väsyneelle. Hän alkaa nojata olkapäähäni.

"saitteko syötyä?" "juu" vastaan. Olli katsoo Miiaa hymyillen. "ootteko te yhessä?" Joel kysyy. Miia muuttuu ihan punaiseksi. "ei olla. Mitä sä ajattelet. Me tavattiin vasta tänään. (kello on täs kohtaa noin 13. Ketään ei varmaan kiinnosta) "no mut jos ajattelee mitä sä kirjoitit sinne ryhmään. Ja sitä et kuinka paljon nyt ootte ollu kahdestaan. Ja sitä et kuinka lähekkäin ootte nyt" "joo ei tarvi enempää. Mut emmäny ton kaa vois"

---------------------------------------------------------
sanoja: 729

Mitä jos vaan unohdetaan menneet?//Blind Channel   (Valmis) Where stories live. Discover now