61

87 3 0
                                    

Time skip pari päivää

Miia

Äiti ja vauva tulevat tänään kotiin. Vauvan huone on sisustettu ja se on todella söpö.

Time skip pari tuntia

Äiti tulee taksilla pihaan. "Olli. Äiti tulee!" Olli juoksee portaat alas. Ovi aukeaa. Äiti tulee sisälle. Hän laskee siskoni kantokopassa lattialle. "moi murut" "moi" kyykistyn siskoni eteen. "moi sullekin. Tää on nyt sun uusi koti" äiti ottaa ulkovaatteet pois itseltään. Hän riisuu myös vauvalta ulkovaatteet.

Time skip 2 viikkoa

"äiti. Voisko Minna tulla kattomaan vauvaa. Se on jo pitkään halunnu nähä sen" "tottakai. Muutkin voi tulla" "Jes. Kiitos"

Kaikki ovat saapuneet meille. "missä se on?" "Minna rauhoitu. Kyllä sä näät sen" äiti tulee vauva sylissään luoksemme. "voi että. Onpa se söpö" Minna kävelee äitin luo. "saanko mä pitää sitä?" "joo" äiti ojentaa vauvan Minnalle. Vauva alkaa hymyillä heti. "Niko" "älä sano mitään" "mä haluun tälläsen pikkusen palleron. Tää on jopa vähän söpömpi ku sä" "kiva. Kiitti" "ootko sä miettiny nimeä" "oon. Sukunimi on Kaikkonen. Se on varmaa. Muita nimiä en kerro" "okei"

Istumme sohvalla. Vauva on kiertänyt jo Minnan, Tommin ja Aleksin sylissä. Joonas on vauvan aiemmin nähnyt. Seuraavaksi on Niko. Aleksi ojentaa Nikolle vauvan. "toivottavasti tää ei tipu" Minna silittää vauvan päätä. "Niko. Mä oikeesti haluun lapsen" "jaahas" "te näytätte yli söpöltä" "joo. Joel otappa sä tää lapsi ennenku toi vauvakuumeen omistava henkilö varastaa tän vauvan" Niko ojentaa vauvan Joelille. Vauva katsoo Joelia epäilevästi ja alkaa huutaa kurkku suorana. Alamme nauraa "joo. Ottakaa tää muksu pois multa" äiti ottaa Joelilta vauvan pois ja lähtee rauhoittelemaan vauvaa.

"vauvat tuoksuu ihanalle" "mitä vittu Minna? Kuselle ja paskalla. Mäki tykkään" "ei vaan vauvalle" "Niko pitäskö sun rauhoitella tota sun tyttöystävää tai kohta se oottaa vauvaa" "joo. Minna ei vielä. Pitäskö sun odottaa vielä jonkin aikaa" "ilonpilaaja" Niko pussaa Minnan poskea. "ei auta" seuraavaksi Niko suutelee Minnaa. Minna vastaa suudelmaan.

Time skip 3 kuukautta

Ristiäiset pidettiin hetki sitten. Vauvan nimeksi tuli Oona Kamilla Kaikkonen.

Minä ja Oona makoilemme leikki matolla vierekkäin. Äiti on suihkussa ja Olli Aleksilla. "sitte ku sä oot vanhempi muista pitää ittestäs huolta. Älä tee mitään tyhmää. Oo oma ittes. Äläkä ainakaan anna muiden satuttaa sua. Tai jos joku satuttaa ni muistat kertoo siitä äitille tai Ollille tai mulle tai jollekin luotettavalle aikuiselle. Onko sovittu?" otan Oonan kädestä 3 sormella kiinni ja ikäänkuin kättelen. Oonaa ei kiinnostanut kauheasti juttuni. Leikki matto oli kiinnostavampi, koska siinä on kaikkea rapisevia juttuja.

"jos joku satuttaa sua muista kertoa. Mä lupaan, että mä huolehdin ja kuuntelen sua. Sä oot mulle tärkeä enkä haluu, että sulle käy samalla tavalla ku mulle. Sä oot nyt jo voittanut kaikki sydämet puolelles. Sä tuut vielä monet, monet ihmiset lumoamaan" alan laulaa.

"Mä tunnen sinut pikkusisko.
Me vaikka vasta kohdattiin.
Niin monin kasvoin ennenkin
sä vierelläni maannut oot.

Takkuiset hiukset rinnoillasi.
Aamuyön utu silmissä.
Kuin lihaksi ois tulleet
kasteiset niityt, unen laaksot.

Kun yössä yksin vaeltaa,
voi kaltaisensa kohdata.
Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea.
Ei etäisyys, ei vuodetkaan
ei mikään meitä erota.
Kun hetken vain sut pitää saan
Ja unohtaa.

Kun unessasi pikkusisko,
kuupurrellasi purjehdi.
Ja aamutähti otsalla
Astelet yön laitoja.

Sateiset saaret lännen äären,
kirsikankukat japanin.
Niin etelä ja pohjoinen
kaikki meitä varten on.

Kun yössä yksin vaeltaa,
voi kaltaisensa kohdata.
Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea.
Ei etäisyys, ei vuodetkaan
ei mikään meitä erota,
kun hetken vain sut pitää saan
Ja unohtaa

Ikuisuus, yksi huokaus vain.
Yksi yö, kuin koko elämä,
Tuoksussasi keväät tuhannet.

Ei etäisyys, ei vuodetkaan
ei mikään meitä erota
ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea"

(Laura Närhi- Hetken tie on kevyt)

Lopetan laulamisen ja kyynel vierähtää poskelleni. Vauva on nukahtanut viereeni. "tosi kauniisti laulettu" käännän pään. Näen äitin pyyhkimässä kyyneleitä. "kiitos. Haluutko viedä Oonan nukkumaan? Se nukahti tähän" "joo" äiti ottaa Oonan ja vie hänet nukkumaan.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Sanoja: 646

Ens luvussa tulee time skip

Tänää oli mun äidin papan hautajaiset ja itkin siellä silmät päästäni. Se pappi oli paska ihan vaa tiedoksi kaikille.

Mitä jos vaan unohdetaan menneet?//Blind Channel   (Valmis) Where stories live. Discover now