62

85 3 0
                                    

Time skip 8.6.
Minna

Menen Nikon luo huoneeseeni. Olin juomassa vettä. "Niko" "kerro rakas" istun Nikon viereen hänen maatessa. "mul on jotenki outo olo" Niko katsoo mua huolestuneesti. "miten outo olo?" "sattuu päähän, selkään ja mahaan. Sit väsyttää tosi paljon. Ja jotenki mä en jaksais tehä yhtään mitää" "voi harmi. Ota särkylääke ja tuu tänne" "otin jo" menen Nikon viereen.

Pääni on Nikon rinnalla. Se kohoilee rauhoittavasti. Niko silittää hiuksiani. "moi" "kuka se oli?" "Maisa" "Minna. Missä sä oot?" "omassa huoneessa" huoneeni ovi avautuu. Sisään astuu Maisa. "aa. Moi Niko" Maisa istuu viereeni. "mitä sul oli?" "Aatu sai opiskelu paikan Tampereelta. Me muutetaan sinne" "mitä?" "nii" "tietääkö porukat?" "ei. Me pakataan kamat. Sit lähetään ja kerrotaan sit vasta" "miks?" "koska ei ne päästäisi mua sinne" "totta. Koska te muutatte?" "ens kuun alussa" "sit jo" "jep"

Puhuimme hetken ja suuntaamme keittiöön. Alamme tekemään ruokaa. Kurotan yläkaapista lautasia. Vatsaani alkaa nipistää oudosti. Ajattelen sen johtuvan tulossa olevista menkoista. En anna sen häiritä. Kurotan uudestaan yläkaapille ottamaan laseja. Alkaa huimaamaan. Otan keittiön tasosta tukea. Niko tulee luokseni. "kaikki ok?" "joo. Rupesi vaa huimaamaan. Oon varmaan syöny huonosti" "okei"

Niko on vieressäni. Sekoitan jauhellihaa. Nyt iskee todella kova vatsakipu. Otan Nikosta tukea. Jalat lähtevät alta.

Niko

Minna otti minusta tukea ja pyörtyi. "Minna. Minna herää" Minna herää nopeasti. "Maisa. Minna olis hyvä viedä tutkittavaksi. Voitko sä viedä meidät" "tottakai" "mä oon ihan kunnossa. Älkää hössöttäkö"

Minna nousee ylös estelyistä huolimatta. Minna kaatuu käsilleni uudestaan. Lasken Minnan makuulle. Huomaan verta hänen lahkeessa. "Maisa. Tuleeko menkkojen aikaan noin paljon verta?" "ei pitäis tulla. Mä soitan ambulanssin"

Ambulanssi tulee nopeasti. Ensihoitajat tekevät nopeaa tarkistusta. Tarkistimme Minnan jalat jos hän olisi viillellyt mutta niissä ei ollut tuoreita jälkiä. "ultrataan vatsa" he laittavat jonkin laitteen Minnan vatsalle. "täällä näkyy jotain epämääräistä. Pakko viedä sairaalaan" he laittavat Minnan pareeille. He vievät Minnan ambulanssiin.

"haluutko jompikumpi tulla mukaan?" "Niko sä voit mennä mukaan. Mä tuun autolla perässä" "okei" nousen ambulanssiin.

Istun Minnan vieressä. Pidän hänen kädestä kiinni. Silitän toisella kädellä hänen hiuksia. Minna avaa silmiä hiukan. "N-iko" "joo" "m-ä rak-a-stan su-a" Minna sulkee silmät. "mäki rakastan sua" "verenpaineet romahti. Syke laskee. Nyt on kiire" hätäännyn. En osaa tehdä mitään.

Olemme perillä. Minnan tilanteesta kerrotaan lääkäreille. Minna viedään tutkimus huoneeseen. Minä en saa mennä mukaan.

Istun huoneen vieressä penkeillä. Maisa on siinä myös. Tärisytän hermostuneena jalkaani. Minnaa lähdetään kuljettamaan vauhdilla jonnekin. Menen heidän luo. "mihin te viette Minnan?" "nyt on kiire" he menevät hissiin ja lähtevät.

Istun Maisan viereen. "mihin ne vei Minnan?" "mä en tiedä. Niko mä oon pahoillani" "ethän sä tälle mitään voinu" "mun olis pitäny olla enemmän Minnan seurassa ja tukena. Mä oon ihan paska isosisko" "et oo"

Time skip 4 tuntia

Lääkäri kävelee luoksemme. "Hei. Olen Minnaa leikannut girurki Makkonen. Puhutaanko hieman sivummalla?" "joo"

Menemme johonkin käytävälle jossa ei ole paljoa porukkaa. "Minna oli raskaana" "mitä?" "kyllä. 3-4 viikkoa. Raskaus oli kohdun ulkopuolinen. Se tarkoittaa, että alkio on kiinnittynyt kohdun ulkopuolelle. Tässä tapauksessa munajohtimeen. Alkion kasvusta johtui repeämä joka vuoti verta. Tilanne oli todella vaarallinen. Potilaan pelastamiseksi jouduimme poistaa kohdun. Potilas ei voi tulla raskaaksi ja saada biologisia lapsia. Olen pahoillani" katson Maisaa. Hän näyttää yhtä järkyttyneeltä mitä itse olen.

"päästäänkö me katsomaan Minnaa?" "ette. Minna on heräämössä eikä sinne saa mennä" "koska me nähdään Minna?" "toden näköisesti huomenna aamulla. Tieto tapahtuneesta voi olla raskas potilaalle. Kerrotteko te vai me mitä tapahtui?" "no jos te kertoisitte mutta me oltais siinä myös" "se käy hyvin. Teidän kannattaa nyt mennä kotiin nukkumaan. Te ette nää Minnaa tänään. Todennäköisesti huomenna. Huomenna Minnan myös pitäisi herätä" "okei" "yks pyyntö olis vielä" "kerro?" katson Maisaa. "älkää kertoko vanhemmille" "potilastiedoissa luki, että vanhemmille ei saa ilmoittaa, joten emme ilmoita" "hyvä kiitos"

Lähdemme kävelemään pois sairaalasta. "haluutko sä kyydin kotiin?" "joo. Pitää varmaan käydä tekee ne ruuat loppuu ja laittaa ne jääkaappiin" "joo. Käydään eka kotona"

Auto pysähtyy Minnan kodin eteen. Menemme sisään. Paistamme jauhelihan loppuun. Sen kanssa olisi pitänyt olla makaronia mutta emme ehtineet laittaa niitä veteen joten niitä ei tarvitse keittää.

"mikä olo sulla on?" "vähän outo. En mä osannu kuvitella Minnan olevan raskaana. Kyl se jotain sano et on hassu olo tai jotain. Mut onneks Minna selvisi" "totta. Haluutko sä lapsia?" "kyl mä aina oon 2 lasta halunnu. Mut ei ne oo pakollisia" "okei" "Minna sai vauva kuumeen, kun Olli ja Miia sai pikku siskon" "joo. Minna on aina tykänny lapsista. Se halus pienempänä pikkusisaruksen ja ainaki 3 lasta" "näin mä oon ymmärtänyt. Mut nyt vaan pitää olla Minnan tukena. Tää ei tuu olee helppoo" "ei nii. Ku me lähetään Aatun kanssa pidäthän sä huolen Minnasta?" "tottakai" "hyvä. Mä en oo pitäny huolta Minnasta. Mä toivon että sä pidät" "mä teen parhaani" "kiitos"

"miks sä et halunnut että kerrotaan teidän vanhemmille?" "no Minnalla ei koskaan oo ollu mitenkään kauheen hyvät välit vanhempiin. Ne lähti ulkomaille töihin ku Minna oli 5. Mä olin ite 15. Mä olin kasvanut mun vanhempien kanssa. Minna mummin ja vaarin. Myöskään Minna ei oo koskaan vanhemmille kertonut mitään" "näin mä oon ymmärtänyt" "mut oikeesti. Pidä Minnasta huolta. Se on onnellinen sun kanssa" "mäki oon onnellinen sen kanssa. Ja mä huolehdin Minnasta niin hyvin ku voin" "kiitos"

"Onko vanhemmat hyväksynyt sut?" "ei" "okei" "mä en ehtiny vähän ennen joulua ees ottaa kenkiä pois ku mut lähetettiin ulos" "sama oli Aatun kanssa. Mä uhkasin muuttaa pois, jos Aatu ei saanu jäädä meille" "mitä sit tapahtu?" "no iskä anto Aatun jäädä meille mut heti Aatun lähettyä se käski mun jättää sen. No mä esitin et mä jätin sen ja pidin vanhemmille mykkä koulua. Mä karkailin ikkunasta Aatun luo. Jäin välillä yöks. Sit me muutettiin yhteen ja vanhemmat oli sitä vastaan. Mut eihän ne voinu vaikuttaa siihen koska mä olin 20 vuotta" "okei" "mun pitää lähteä. Mut ehin viedä sut kotiin" "okei"

Laitamme jauhelihan jääkaappiin ja Maisa vie minut ohjeistuksellani kotiini. "heippa" "tuutko sä aamulla sairaalalle?" "joo" "mä voin hakee sut. Oisko 9.30 sopiva aika?" "joo. Nähään huomenna" "heippa"

° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° °
Sanoja: 1002

Tossa kohdun ulkopuolisessa raskaus asiassa en oo ammattilainen. Jotain asioita katoin googlesta ja jotain oon nähny Sykkeessä.

Mitä jos vaan unohdetaan menneet?//Blind Channel   (Valmis) Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin