Hän oli kietonut haalarin lanteilleen. Puristin käteni kylmien, rosoisten metallipalkkien ympärille. Nekin näyttivät arpisilta, ainoastaan lukko oli sileäpintainen. Ehkä sekin kertoi jotain tästä kaikesta.
Hänen suunnastaan nousi kapea savuvana. Hän tupakoi taas. Hän onnistui siinä kenenkään huomaamatta. Minä en enää jaksanut yrittää. Joku näki aina ja vasikoi. Sellaista elämä täällä oli. Osa hyötyi täällä sillä, että kertoi näkemästään. Osa pysyi hengissä vain siten.
Olin seurannut häntä jo pidemmän aikaa. Hänen mustat hiuksensa olivat poninhännällä, hänellä oli mustat silmänrajaukset. Hänellä ei ollut sellikaveria. Hän oli yksi niistä harvoista, jotka saivat olla yksin. Hänen tuomionsa pituudesta ja syystä kiersi monenlaisia tietoja. Suurin osa näistä "tietäjistä" kuitenkin kertoi hänen saapumisensa syyksi useamman tuhopolton lyhyen ajan sisällä. Jostain syystä en kuitenkaan uskonut. Hänessä oli jotain mystisempää, kauniisti sanottuna. Hän vaikutti jotenkin raaemmalta, paljon viekkaammalta. Hän ei voinut olla pelkkä impulsiivinen tuhopolttaja. Olin varma, että hänen vangitsemisensa syy oli jotain oudompaa. Ehkä voisin vielä kysyä.
Savun liike hänen sellinsä pimeydessä päättyi. Kuvittelin, miten hän tumppasi tupakan sänkynsä alle ja työnsi tumpin sitten vessanpönttöön, tai mihin ikinä sen hävittikään. Kuvitelmani oli niin tarkka, että olin kuulevinani vessanpöntön loiskahtavan jossain yön pimeyden keskellä. Se tuskin kuului todellisuudessa ainakaan hänen sellistään.
Her closet's such a mess
Filled up with all the skeletons she's kept
Dirty laundry is piling in her room
Yritin kuvitella, mitä hän ajatteli juuri tällä hetkellä. Miten hänen tatuoidut käsivartensa lepäsivät vasten hänen kylkiään, kun hän tuijotti kattoa rautarunkoiselta sängyltään. Irrotin käteni arpisista kaltereista ja tömäytin selkäni vasten seinää. Pyyhin käsilläni sänkistä päätäni edestakaisin. Päässäni pyörivät kaikki ne ajatukset, joiden siellä oli tarkoituskin. Kaikki se, minkä pitäisi saada ihminen lopulta häpeämään, katumaan. Epäilin, kävisikö minulle koskaan niin. Tuskin. Ehkä vain ehtisin kerätä aggressiota kaiken aikani täällä ja päätyä sitten hyvin nopeasti takaisin. Oli kai sekin saavutus, olla täällä. "Yksi vaarallisimmista vankiloista", en aina ollut niin varma. Lapsellinen paikka tämä välillä oli. Ehkä vaara oli käsite, jonka ulkopuolella elävät ymmärsivät toisella tavalla.
Kuulostelin hetken. Kaikkialla oli hiljaista kuin kuolema. Palasin kalterien luo, puristin ne nyrkkeihini. Kliseinen poseeraus teki vain kaikesta keskellä yötä hieman siedettävämpää. Saatoin kuvitella, että olin ylösalaisin, enkä pysynyt paikoillani kuin kaltereista kiinni pitämällä. Joka puolella oli hetken ajan yhtäläisen mustaa ja pimeää. Silmäni vain tottuivat siihen aivan liian nopeasti. Olisin halunnut pimeyden ympärilläni kestävän kauemmin. Mutta aina ääriviivojen noustessa esiin näin hänen sellinsä. Tällä kertaa jokin oli muuttunut. Hän seisoi samalla tavalla kuin minäkin, kaltereita vasten nojaten. Olin varma, että hän katsoi minua. En voinut erottaa hänen kasvojaan, mutta jostain syystä olin varma, että hänen silmänsä olivat kiinni minussa.
Sanat polttivat kielellä. Mutta jos sanoisin sanankin, vartijat olisivat täällä nopeammin kuin moni uskoisi. Ei sille olisi nyt tarvetta. En jaksanut kuunnella heidän sanojensa helinää juuri nyt. En nyt, kun olimme ainoat hereillä. Yön haamunkalpea valo sai hänen ääriviivansa tulemaan esiin yhä selvempinä.
Ehkä tässä voisi olla jotain hyvääkin. Jos en olisi koskaan tehnyt sitä, mitä tein sinä yhtenä yönä, en ehkä koskaan olisi päätynyt selliin toiselle puolelle osastoa, lähes häntä vastapäätä. Jos en olisi koskaan tehnyt sitä tekoa, voisin olla täysin muualla. Ja minulla voisi yhä olla hänet. Pyyhin syntymäisillään olevat ajatukset päästäni ja vannotin itseäni jälleen kerran olemaan ajattelematta häntä. En voinut jäädä jossittelemaan. Minulla oli käytettävissäni vain tämä hetki, joka sekin yritti minulta usein karkuun. Nostin katseeni häneen vielä kerran, kunnes äkillinen ääni sai meidät molemmat säpsähtämään ja siirtymään peremmälle selleissämme.
She's got her secrets
I got mine too
I don't care what you did
Only care about what we do
________________________
toivottavasti tämä nyt suostuu julkaiseen tän! tähän oneshottiin sain idean ihan yhtäkkiä, kun kuuntelin mulle ehdotuksena lähetettyä biisiä (joka muuten on All Time Low- Dirty Laundry) :)kommentoikaa ihmeessä, jos keksitte tästä jotain kommentoitavaa ;) ja ideoita tuleviin oneshotteihin otan myös edelleen vastaan !
xx eve
YOU ARE READING
OneShots 1 (in Finnish)
Short StoryKaikkea kauhusta romanttiseen rakkauslauluhömppään. Paras listasijoitus: #1 Short Story