I would go anywhere with you (72)

51 5 0
                                    

"Kyllä mä tiedän että sä haluut lähtee mukaan, et sä voi jättää tällaista tilaisuutta käyttämättä." Hayleyn ääni oli vaativa. Hän oli varma, että saisi minut lähtemään mukaan, ja minusta alkoi tuntua, että hän oli onnistumassa. Olimme ainoat porukastamme, jotka olivat vielä siinä kunnossa, että voisivat edes yrittää baariin sisään. Muut olivat joko omissa oloissaan mökin eri huoneissa tekemässä ties mitä tai sammuneina joko mökissä tai sen pihalla ilta-auringon paistaessa.

Kohautin olkapäitäni ja siirryin mökin kylpyhuoneeseen. Sen pöytä oli täynnä irtohiuksia, meikkipusseja, roskia ja pullonkorkkeja. En ollut meikannut koko päivänä, koska se ei ollut tuntunut tärkeältä. Nyt peili paljasti tummat silmänaluset ja punoittavan ihon. Sille oli tehtävä jotakin.

**

"Kyllä mä tiesin, että me vielä lähdetään!" Hayley kailotti, kun kävelimme kohti rakennusta, jonka ikkunoista sykki värivaloa. Pyöräytin silmiäni ja otin viimeiset huikat tölkistä, johon joku oli sekoittanut valmiin juoman ja jättänyt sen koskemattomana mökin jääkaappiin. Maku ei ollut kovin miellyttävä, mutta sillä ei ollut väliä. Olimme aloitelleet juomista pitkin päivää, eikä enää ollut suurta väliä, mitä joi. Kesällä oli aina tällaisia viikonloppuja, ainakin meidän porukassamme. Mökille oli alunperin ollut tulossa ehkä kuusi ihmistä, ja tälläkin hetkellä siellä oli yli kaksikymmentä tyyppiä enemmän tai vähemmän sekavina. Kavereiden kaverit, siinä avain katastrofiin.

Pääsimme yökerhon ovelle. Kyllästyneen oloinen ovimies vilkaisi henkilökorttejamme ja meitä vuorotellen, nyökkäsi sitten ja viittasi meitä menemään sisään. Väkeä oli jo yllättävän paljon. Hayley kiihdytti askeliaan kohti baaritiskiä. Kun ehdin hänen viereensä tiskille, hän oli jo tilannut meille. Baarimikko oli hyvännäköinen, tai sitten olin jo ottanut ihan tarpeeksi. Hän huitaisi pikkuruiset shottilasit eteemme ja ilmoitti niiden hinnan. Hayley kohotti lasin huulilleen ja joi kaiken yhdellä nopealla kulauksella. Tein samoin. Juoma poltteli kurkussa, mutta en valittanut.

Minua huimasi hieman, vaikka minusta tuntui, etten ollut ehtinyt vielä edes kunnolla päästä alkuun. Ehkä pelkästä ilmapiiristä juopui. Tanssilattialla oli paljon väkeä, samoin tiskin ympärillä. Hayley pukkasi minua käsivarrellaan. Hän oli näköjään tilannut meille toiset samanlaiset shotit. Tiesin, ettei lopputulos tule olemaan hyvä ja kaunis, jos alamme juomaan shotteja heti, mutta en jaksanut välittää. En juuri nyt. Tilan ikkunoista oli hyvät näkymät ulos, ja aurinko ei ollut vielä edes laskemassa. Voisimme nähdä auringonlaskun suoraan tanssilattialta.

Ei mennyt kuin hetki, kun tunsin musiikin kehossani. Shotit olivat olleet liiankin tehokkaita ja halusin tanssimaan. "Pakko päästä tanssiin", karjaisin Hayleyn korvaan musiikin pauhun yli. Hän vain nyökkäsi nopeasti ja puikkelehdimme seisoskelevien ihmisten välistä tanssilattian reunaan. Musiikilla ei ollut väliä, pääasia oli, että siinä oli edes jonkinlainen rytmi, johon tanssia.

**

Olimme tanssilattialla hyvän aikaa ja haimme silloin tällöin uusia drinkkejä, todellisuudentajuni tuntui hukkuvan kaikkeen siihen alkoholiin. En edes tajunnut, että Hayley oli kadonnut jonnekin, kun yhtäkkiä tajusin tanssivani vastakkain minulle vieraan nuoren miehen kanssa. Kun vilkaisin häntä tarkemmin, totesin, ettei aiemmin näkemäni baarimikko ollutkaan ollut niin kovin hyvännäköinen, ei ainakaan edessäni tanssivaan mieheen verrattuna. Arvelin hänen olevan aika lähelle samanikäinen kuin minä.

Hän yritti selvästi kysyä minulta jotain, mutta en saanut luettua hänen huuliltaan mitään järkeenkäypää, ja musiikki peitti kaiken äänen alleen. Tartuin kevyesti hänen käsivarteensa ja vedin häntä kauemmas kaiuttimista, jotka osoittivat tietysti suoraan tanssilattialle. Hän oli vain kysynyt nimeäni. Kerroin sen ja hänkin esitteli itsensä. Tunsin, miten nimi unohtui muististani saman tien, kun olin sen kuullut. Sille en vain voinut juuri nyt mitään. Selvisi, että olimme kotoisin eri paikkakunnilta, mutta olimme olleet vähällä päätyä samaan kouluun opiskelemaan. Hän vaikutti kiinnostavalta tyypiltä, vaikka arvostelukykyni oli ehkä jo hämärtynyt.

OneShots 1 (in Finnish)Where stories live. Discover now