"A first visit to a madhouse is always a shock." - Anna Freud
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
"Vas happenin'?! " peminat boygroup One Direction yang famous semasa era 2010's mula men-exposed diri mereka.
"Harry aku punya, jangan rampas!" walau hakikatnya kini 4 orang jejaka idaman para wanita suatu ketika dahulu dan kini sudah pun mencecah umur 30-an, dah berkahwin serta mempunyai anak sudah.
"What the-?" Anis mengerutkan dahinya, keningnya yang sedikit tebal ala-ala Arabian itu hampir bercantum. Namun begitu, dia lantas menggelengkan kepalanya kerana itu bukanlah perkara yang penting untuk dikonfiuskan pada ketika ini.
"Cepat! " separa bisik-jerit Anis kepada Marliana dan Alya. Alya terus laju menyumbat pen-pen yang dibawanya ke dalam poket baju kurung sekolahnya. Marliana pula hanya memegangnya.
Anis pun bergerak ke belakang mencari kawan-kawannya yang lain diikuti dengan rakan dua orangnya.
Sampai di sebuah meja,
"Could ya' pliz hurry? Pehal kau tak kemas dari tadi beb?" Anis meninggikan suaranya sedikit kepada Nadia dan mengalihkan pandangan ke luar dewan.
'Kenapa sunyi sangat nih?'
Kebanyakan calon SPM sudahpun keluar dari dewan dengan senang-lenangnya.
"Urghhh. Can't you be a little more patient?"
"Freakin' no."
Mereka berdua yang selalu bertutur Inggeris hanya untuk memastikan English mereka masih 'ok'-hal exams-berbalas-balas kata.
Anis pun start berjalan dengan laju setelah Nadia berdiri.
Nasib sahaja rakannya semua merupakan pelajar aliran Sains dan berada di dalam dewan.
"Alya!" jerit suatu suara perempuan dari arah belakang.
"Fatin.." Anis yang sedikit cemas tadi terus rasa bersemangat walaupun dia tidak tahu kenapa dia berasa begitu dan kenapa dia perlu.. 'cepat'/'bertindak pantas'?
"Awak..kita rasa ada somethin' tak kena.."
"Ya kita pun.."
Mereka berdua; Anis dan Fatin yang kenal sejak tingkatan 2, kata ganti diri tidak pernah ubah menjadi 'aku-kau', menyatakan kerisauan masing-masing.
"Kita berpecah." Anis memandang group classmate-nya yang sedang berdiri dan menunggu di belakang Fatin.
"Group kelas kita dengan awak since korang rapat..and kita tahu korang boleh kekal sesama.." Anis membisik kepada Fatin perlahan. Fatin hanya mengangguk, bersetuju.
Kemudian, Anis mengangkat kepalanya memandang beberapa rakannya yang berada di belakang Fatin.
"Rabi'ah..Raudhah meh sini ngan aku. Farra!" laju saja dia mengesan kelibat rakan-rakannya.
"Anis..weyhh kenapa nih?--"
"Belle, awak nak dengan Fatin ke saya?" Anis mengendahkan pertanyaan Farra dan berpaling ke arah seorang pelajar cina yang berdiri di kalangan mereka itu.
"Tidak kisahlahh~" jawab pelajar perempuan cina bernama Bellerina yang membuat thumbs-up dekat Anis sebelum mula peperiksaan tadi itu.
Rabi'ah; Rabiyatul dan Belle; Bellerina -- sekadar nickname.
"Fatin..awak nak..dia ke tak?"
"Geniuses, of course lah nak. Tapi, kenapa kita..act macam..ada krisis berlaku..nie? " Fatin mengangkat keningnya dan suatu senyuman awkward terpapar pada wajahnya.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...