Gif di atas merupakan gif cast kepada Hamani Nadia >> Naomi Scott yang sedang meng-roll-kan mata dia.
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
"Guys..aku rasa kita kena bincang sesuatu.. But, lepas makanlah.." kata Anis yang duduk di hujung tengah meja makan tersebut.
Suaranya jelas umpama suara seseorang apabila menyatakan hujahnya di panel ahli parlimen; suara lantang. Eh ceyh.
Mereka semua mengangguk sekali-dua dan memakan makanan tengah hari yang dihidang oleh Anis dan Farra. Ini sudah menjadi rutin harian mereka selama hampir 3 hari di rumah Anis. Makan menu yang sama pada tengah hari dan malam. Lauk yang dimasak pada tengah hari tersebut dilebihkan supaya bertahan buat makan malam. Sarapan pula bertukar-tukar menu, selagi mana yang ringan dan ada cukup untuk mereka semua.
Probably you all don't expect this, tapi lauk diorang memang hari-hari nasi + telur. Sometimes, sayur sebagai side dish. Ini disebabkan hanya itu sahaja yang masih banyak tinggal di rumah Anis. Dan Anis kalau boleh nak berjimat kerana siapa saja tahu sampai bila krisis ini akan berlarutan.
Usai makan,
"K'mon.." Anis melambai-lambai ke arah mereka dan menyuruh mereka duduk di atas lantai ruang tamu yang dialaskan dengan carpet lembut itu.
"Ehhem...korang takdek apa berita pasal mak ayah korang ke? Family korang?" dia mula berbicara sejurus selepas mereka duduk dalam bulatan..kecuali Izyan.
"Mak k-kitorang.." Marliana bersuara bagi dirinya serta Raudhah. Kemudiannya, dia menggeleng kepala dengan muka pasrah + redha. Raudhah turut membuat muka yang sama.
"Nadia?"
"Kalau nak ikukan..masa time jadi kejadian nih.. Parents aku dua-dua kat Singapore..adiks aku kat rumah penjaga aku.. Ak-aku tak tahu.." suara Nadia makin perlahan semasa dia berkata-kata dan akhirnya mengangkat bahu tanda tidak tahu sambil menggelengkan kepala.
Fikir Anis, maybe sebab Nadia tidak bawa telefonnya ke sekolah pada hari kejadian.
Anis mengalihkan pandangannya ke arah Rabiyatul pula.
Rabiyatul yang cepat catch-up; tahu akan gilirannya untuk bersuara pula lantas mengangkat kedua-dua bahu. Mukanya menunjukkan kemungkinan benda yang sama berlaku seperti situasi Raudhah dan Marliana.
Aku tengok diorang ni macam tak kisah sangat pun..fasal parents and family. #dontkecam
Farra hanya mendiamkan diri kerana dia tahu Anis sudah mengetahui perkara yang sedang dibincangkan dan tidak perlu lagi untuk tanya dia ini.
"It's okay. Then, aku rasa kita kene bla dari sini.. Lagipun, takdek banyak lauk dah dalam peti ais rumah aku. But, kalau korang nak stay sini sebab korang rasa sini jelahh paling selamat, aku cadang aku nak tengok jiran-jiran aku sama ada diorang ada atau tak.. Kalau ada, aku mintak tolong diorang..kalau takdek--"
"What? Kau nak keluar dari rumah nie?" tanya Nadia dengan suara yang ditinggikan berserta nada annoyed gitu.
Anis hanya mengangkat kening sebelahnya dan mengangguk sahaja. 'Tak dengar ke apa aku cakap tadi..?'
Dia mengendahkan Nadia dan membuka mulutnya semula untuk menyambung perancangannya tetapi lantas dipotong lagi, "weyh, kau tak bagitahu aku pun?" Farra menyiku lengan Anis. Mereka yang lain membuat muka terkejut sahaja sewaktu mendengar cadangan Anis ini.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...