"Remember that every good friend was once a stranger."
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
Matahari sudahpun terbit dan jam menunjukkan pukul 9.30 pagi. Dan ini adalah hari keempat sejak virus/penyakit yang masih misteri menular di negara Malaysia.
Well, we still don't get any news kalau-kalau penyakit ini actually datang dari luar negara atau penyakit ini turut merebak di luar negara.
Dan Husna..
Perkara yang menimpa Husna..adalah tragis. Dia terpisah dengan rakan-rakannya. I know, terpisah-pisah ini kinda horror thingy but nak buat macam mana ini jalan cerita dia. Heheh.
But, saiya tak kejam. Husna telah diselamatkan oleh sekumpulan lelaki yang terdiri daripada tiga orang.
Tetapi, Husna masih tidak sedarkan diri. Yang paling kelakarnya, dia masih lagi di atas trak Hilux milik sekumpulan lelaki tersebut. Kepala Husna siap dialaskan beg lagi sebagai ganti kepada bantal.
Dan mereka bertiga yang 'lelaki' itu berada di dalam sebuah garaj rumah yang mempunyai gaya ala-ala vintage but bukan usang. Just vintage. Trak tersebut diparkir juga bersama mereka di dalam garaj.
"Aku still don't get it. Kenapa kita selamatkan dia.." kata seorang lelaki yang memakai cermin mata. Rupa dia tak ubah seperti orang-orang ber-title cendikiawan walhal dia tampak sangat muda disebabkan babyface yang dimilikinya.
"Aulhaq..bukan ke membantu orang tu perkara yang baik? Yang Allah suka?" jawab orang yang jadi hero selamatkan Husna malam tadi.
"Tch. Memanglah tapi..kalau dia ada--"
"Weyh, weyh dia dah bangun.." potong seorang lagi lelaki yang mahir dengan bab senjata, yang shoot zombies malam tadi semasa kejadian nak selamatkan Husna.
"Daffa, pergilah ambil air masak or something..untuk.." hero Husna terdiam sebentar. Dia tidak tahu actually nama perempuan yang tengah duduk, menyesuaikan diri di atas trak mereka itu. "..dia."
Lelaki yang bernama Daffa aka yang kata Husna sudah bangun itu pun berdiri dan bergerak ke suatu pintu. Pintu itu menyambungkan garaj dengan dalam rumah. Daffa menghilang ke sebalik pintu tersebut.
Manakala hero si Husna berdiri dan dengan perlahan + berhati-hatinya, dia berjalan ke arah Husna.
Husna kini sedang memegang dahinya. Selepas itu, barulah dia terperasan tangan dan kakinya ada yang berbalut dengan kain putih.
"Hai.." hero Husna berkata. Kepalanya terlihat sementara badannya terlindung oleh trak.
Lelaki bercermin mata yang nickname-nya 'Aulhaq' tadi itu hanya mengerling matanya ke atas dan menaikkan semula speknya yang jatuh sedikit dari kedudukan atas hidungnya.. dengan penuh karisma.
Apabila orang pakai cermin mata annoyed lah katakan..majoriti orang berkaca mata..inilah yang mereka selalu lakukan. Take note.
Husna tidak membalas apa-apa. Dia masih konfius dengan apa yang baru berlaku dan kepalanya masih terasa sedikit berpinar-pinar. Dia rasa seperti hendak menangis sahaja dek pening kepala yang melampau.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...