Picture of cast Anis Ufairah >> Seo Ye Ji
No bg music sebab this chap genuinely tak best. 😂🤣 ignore me.
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
"Berapa lama lagi kita kat sini?" tanya Anis tidak puas hati. Sejak tadi pandangannya tak lekang dari memandang figura Farra yang membelakanginya di suatu sudut kafeteria.
Az'am yang cuba melelapkan dirinya tersentak dan mengangkat kepalanya tegak. "Kul 12 geraklah." katanya malas.
Anis mengangguk dan memusingkan dirinya untuk melihat Jihah dan Fatin sedang bergurau-senda sesama sendiri.
Tanpa dia sedar, dia actually sedang merenung dua sahabatnya sejak tingkatan 1 di sekolah menengah itu.
"Fye? Awak ok tak nih?" Jihah menyentuh perlahan lengan Anis.
Anis yang tersedar daripada lamunan yang tak seberapa macam lamunan itu pun melihat Jihah sambil kedua-dua matanya dikerdipkan, confused seketika.
"Eo..yea. OK je."
"Ufairah.. Kita tahu awak rindu dia kan. Pergi jelah berbaik dengan dia."
"Absurd. Rindu apanya? Dia ada je elok depan mata. Bukannya jauh kat negara lain." nilah dia, dah rindu tak nak mengaku.
Hipokrisi detected.
"Ish, awak nih." Jihah mengerling matanya ke tempat lain. Nak buat eye-roll tapi macam tak kena masa pula, fikirnya.
"Ish, kita apa??" Anis mengajuk balik.
"Pergilah berbaik je dengan dia. Kang kalau ada apa-apa berlaku, tak sempat mintak maaf..?" ayat Jihah tergantung-sepi- di situ.
Anis hanya menyepi. Fatin dan Jihah masing-masing merenung dalam anak mata classmate forever mereka yang seorang itu.
"Awak nak tau tak..? Ni semua salah lelaki rambut blonde taguna tuh." mata Anis kini tajam melihat Mark yang sedang berbual dengan Izyan dan Zahran tak jauh dari pandangan matanya.
"Pulak dah?" Jihah memandang ke arah tempat yang sedang dipandang or lebih tepat direnung tajam oleh gadis yang bernama Anis itu.
Walaupun sebenarnya tak payah nak tengok orangnya pun takpeh sebab kat situ Mark seorang je rambut blonde. Dirty blonde to be exact.
"Exactly, I'm not from here. But I was studying in Singapore.. Second year, there. And kitorang tengah semester break. I am here because I was supposed to 'makan angin' with my friends."
"And..how you end-up in Negeri Sembilan?"
"Obviously, Port Dickson was not on our list of vacay when we wanted to 'makan angin' here.. As far as I can remember.. Kitorang memang landed in KL when suddenly all of this happened. We were just got here."
"It's..just.. All I ever wanted to do is to get out from this country, man..when I realized what was happening back then. I think, I regret it." tambah Mark dengan nada yang menunjukkan dia sukar untuk memahami keadaan yang sedang berlaku sekarang bercampur dengan nada sedih berbaur kesal.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...