So fikir memula nak letak Day6- Best Part instrumental ver. but kalau yang ada pun ianya tak clean. I really like the instrumental. Then, author carilah pula yang 8d ver. pun takdek. Ada 3d je. Huhuh. But I guarantee yang ianya bolehlah sedap kalau dengar guna earphone/headphone.Selamat membaca~ and no gifs--
♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️
"One, two, three!"
Ppak! Ditendangnya pagar besi kecil yang menutup ruang udara itu. Tepat dengan jangkaannya, pagar besi ini tidak dilekat ke dinding sekuat mana yang semua orang mungkin akan sangkakan pun.
"Hiya! Dapat.." disebabkan refleks dia memang laju, pagar besi itu sempat dia tangkap sebelum jejak ke atas lantai dan menghasilkan bunyi.
Anis sedaya upayanya mengeluarkan dirinya yang sederhana kecil itu dari tempat sempit dan akhirnya dapat berdiri tegak di suatu lorong yang boleh tahan familiar baginya. Senyumannya melebar dan hanya Tuhan dan dia yang tahu betapa syukurnya dia kepada Tuhan bagi dia keluar dari tempat sempit di situ; tempat dia berdiri sekarang.
"We..haven't make a pre—ss plan —st yet..sebab kitorang tak explore lagi tempat nih. So, we don't—about this pla—.."
'Suara nih..' Anis tak banyak fikir, dia terus membuka langkah dan masuk ke satu lorong lain yang dia pasti familiar baginya..sebab ini lorong yang dia lewati bersama Az'am masa first-first sekali dia datang sini lalu namanya dipanggil. Kemudian, dia diheret oleh Az'am, to be exact, baginyalah.
"Zahran.." jeritnya kecil. Again, dia dan Tuhan sahaja tahu betapa gembira, lega, syukurnya dia terus ditemukan dengan manusia-manusia yang dia kenal tanpa susah payah. Lols, saja nak cakap buku ini klise sebab author dia malas nak fikir banyak. Ceit jk, ignore me.
"Anis?" bahu Zahran terhinjut sedikit apabila namanya dipanggil.. lagi-lagi empunya suara yang memanggil, orang yang dia kenal..dan dah lama tak nampak tetapi seringkali muncul dalam kotak fikirannya.
Apabila dia pusing ke belakang, jelas mata Zahran membulat seraya satu senyuman terpancar pada wajahnya walaupun persekitaran masih gelap, Anis dapat melihatnya dengan jelas.. dan..
"Sir..Izyan." betapa rindunya dia terhadap mereka yang lain. Izyan hanya tersenyum dan melentokkan kepalanya sedikit apabila Anis perasan akan kehadirannya yang sedikit terhalang dengan figura tubuh Zahran.
Anis berlari anak mendapatkan mereka bertiga; Daffa, Zahran, Izyan yang tertempel pada dinding. Mereka sedang berdiri dalam bulatan.. tak tumpah seperti makciks bawangs buat mesyuarat tingkap.
"What plan exactly?" sampai-sampai sahaja, itu yang ditanya. Bukan nak tanya khabar ke apa.. No time you know.
"Escape plan." Daffa tersenyum senget. Tah kenapa dia rasa dengan kehadiran Anis yang secara tiba-tiba nih, keadaan yang tadi tegang dan mempunyai banyak kesulitan dalam merangka rancangan nak lari dari tempat nih..rasa macam everything will be alright.. jika mereka stay dengan Anis.
Keyword: jika.
Mata Daffa dan Anis bertemu seketika dan Anis seperti dapat menangkap apa yang cuba dikatakan oleh Daffa. Dia pun membalas senyuman senget Daffa dengan senyuman lurus, ceyh..tang mana. Senyuman biasa saja.
"Lucky you, you got me and my gengz."
"Tch, dengar macam ayat aku..tadi." Anis tertawa kecil sambil melihat Zahran yang juga sedang ketawa apabila berkata sedemikian.
Hahah, you know apa jadi dekat the real hero of d-story~
Daffa yang melihat mereka berdua ini terasa seperti orang ketiga membuatkan dia terpaksa memahitkan senyumannya. Apabila dia beralih untuk memandang si Izyan, terasa satu aura lain macam pada dia dan ternampaklah pandangan Izyan jatuh pada Anis serta Zahran which is berada berhadapan dengan Daffa dan Izyan. Kiranya Anis dan Zahran berdiri bersebelahan each other.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...