No bg music because my line/data is lembap.
♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨
"Do you even hear yourself?" untuk menambahkan rencah/spice dalam situasi sekarang serta nak menyamatarafkan keadaan diri Mark dan Farra, Farra pun turut ber-speaking.
Farra bukan macam Anis. Dia ada tahap; level confident dia sendiri. She speaks when she needs to, not when she wants to.
"Aku bukannya selfish macam kau, so you just can't--"
"He's right.. Farra." Anis-yang actually menjadi topik utama pertelingkahan mereka berdua- bersuara perlahan. Suara Anis yang memang sedikit deep; serak basah gitew dan tidaklah selunak atau selembut suara perempuan yang lain menambahkan lagi ketegangan dan serious vibes dalam situasi yang memang dah tegang dan serius itu.
Apatah lagi yang kedengaran bunyi suara merupakan milik suara orang yang baru bangun tidur yang berkata-kata. Eventho, dia sudah terjaga daripada tidur sejak 15 minit yang lalu, saje je nak ungkit.
"You should save yourself. Bukannya orang lain. Especially when you're in a situation like just now. Terdesak." kata dia lagi sambil merenung ke bawah. Tiada mood nak pandang mata orang mahupun nak angkat wajahnya sendiri.
Farra tersenyum sarkastik sekali lagi, tidak percaya akan penyataan yang dilontarkan kepadanya oleh rakan baiknya sendiri itu. Tak pernah tersangka dia bahawa Anis akan setuju dengan kata-kata si Mark yang tiada langsung logiknya di situ- bagi dia lah.
"Kau cakap apa sia--? "
"I'm just saying what's everyone should have known. Susah sangat ke nak faham? You are a grown-up teenager for god's sakes." Anis tak sengaja tertekankan suaranya terhadap Farra. Kata-kata yang dituju khas buat Farra membuatkan hati si Farra sedikit terguris.
Farra terdiam. Bawah bibirnya digigit menahan rasa pedih hatinya lalu matanya berkalih memandang ke tempat lain. Entah mengapa, kali ini hatinya berasa sangat sakit apabila Anis memberikan ayat yang deep walaupun itu memang diri Anis, selalu bagi orang ayat yang menyentapkan. Mungkin kerana kali ini ayat tersebut memang jelas ditujukan kepadanya tanpa apa-apa filter.
Anis menukar tempat ke sebelah Jihah. Dia kini berada di tengah-tengah antara Jihah dan Izyan. Jihah dengan rela-tak-relanya memberikan Anis ruang untuk duduk.
Tanpa banyak fikir, Anis perlahan-lahan melentokkan kepalanya ke atas bahu Jihah dan matanya dipejam, tertutup rapat.
Tiada mood nak layan realiti.
Pergh, ayat. Basically ayat bagi orang yang 24/7 ikut mood; mood-swinger.
Mark yang mendengar setiap butiran perbicaraan Anis mendehem perlahan. Dia menyandarkan kepalanya ke seat kenderaan yang didudukinya itu sambil-sambil cuba memejamkan matanya.
Sejujurnya, dia rasa apa yang dia cakapkan tadi itu betul. Reason lain, dia cuma rasa itu yang terbaik buat Farra since dia tidak mahulah apa-apa benda buruk terjadi pada gadis yang umurnya hampir nak masuk 18 tahun itu.
What? Don't blame me for making Mark this way. Itu dah memang diri dia.
Lagipun, aku/saiya bolehlah sokong kata-kata Mark nih.. Like.. 50% of apa yang Mark kata betul.
YOU ARE READING
Exam Dibatalkan -- [✓]
Science Fiction⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Bersekolah. One word: SPM. Ya. Kau takkan boleh bayangkan kalau-kalau tiba-tiba exam sebesar itu aka exam yang menentukan hala tuju hidup kau...