Encounter 73

348 51 3
                                    

I skipped two months after writing the previous chapter and now I'm back. In case y'all wondering, this chap was written in April 2020 and the previous chapters are in January 2020- or more like they all are edited somewhere, so I couldnt actually tahu bila author write semua nih. Lol, what was I doin'.

Btw, enjoy.

♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨♨

"Actually, what happen to you? Macam mana boleh sesat in Malaysia though?" Ariq berkata sambil matanya meliar memadang hadapan untuk memastikan tiada siapa sedar akan kehadiran mereka berdua.

Mark mengeluh..kira-kiranya dah berapa banyak kali dah Mark menceritakan benda yang sama? Takpeh..kali ini kita ceritakan betul-betul.

MARK'S STORY FLASHBACK>>

DAY 0

"Mark, do you wanna join us or not?" tanya roommate Mark yang merupakan originally berbangsa Melayu dan warganegara Malaysia, kini sedang menyambung pelajarannya di universiti yang sama dengan Mark, iaitu di Singapura.

"Join what?" Mark yang terbaring di atas katil dua tingkat bahagian bawah itu tengah sibuk menyelak komik yang baru dibeli dan sekarang tengok sibuk membacanya, sungguh khusyuk.

"I'm gonna spend my holiday in my hometown lah.. kawan yang lain pun akan ikut. Why don't ya' come with us? Lagipun, this is our second last sem's holiday..right."

Mark yang terbaring itu pantas berubah ke posisi duduk. "To Malaysia?" fascinating, itu fikirnya. Dia belajar bahasa Malaysia/Melayu since dia entered high school di negaranya tetapi tidak pernah menjejakkan kakinya ke negara tersebut walhal Malaysia hanya berada di sebelah sahaja tempat dia menyambung pelajarannya ini. K, taklah sebelah.

"Then, let's make a deal. I join you gais on this holiday, on the last holiday, you gais'll come with me." kata Mark ceria. Tidak fikir masak-masak pun sebelum menyebut perkataan-perkataan itu.

"Splendid." dia pun cepat-cepat bangun dari katil dan membuka almari bajunya. Bagasi miliknya dicapai lalu pantas dia menyumbatkan sahaja pakaian yang sampai ke pandangannya dahulu ke dalam bagasi tersebut.

"Wait..when will we be moving?" tangan Mark yang ligat menyumbatkan pakaian ke dalam bagasi kini berhenti. Keningnya terangkat memikirkan agak-agak bila mereka akan bertolak ke Malaysia. Matanya pula malas hendak membuat eye-contact dengan roommate-nya yang mungkin sekarang tengah bermain dengan telefon pintar di bahagian atas katil dua tingkat itu.

"Midnight."

"By?" tanya Mark dengan hati yang berdebar.

"Airplane."

"Damn...tickets?" Mark mengigit bawah bibirnya. Nilah kawan dia, suka memberitahu perkara-perkara sebegini last minute. Tahulah rich.

"Sudah uruskan. Don't worry lah, just pack your bag, cepat.." jam tangan dikerling dan terlihat sudah masuk pukul 8 malam (waktu jam di Singapura).

"I'll repay you back, there." Mark berkata lalu sambung menyusun pakaiannya. Beberapa pasang stoking diambil. Minyak wangi spare, sikat, facial stuffs, bath stuffs, kasut spare juga dibawa kerana cuti semester mereka lama--around 3 bulan.

"No need, you'll repay back when you have to buy the tickets to Taiwan."

"Fvck you." memang dah agak dah dia.. Kawannya tertawa besar melihat Mark sebegitu dan menggelengkan kepalanya perlahan. Siapa suruh make a deal without second thoughts.. Ha.Ha.

Exam Dibatalkan -- [✓]Where stories live. Discover now